Referentiekader rekenen. Uit: /

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Rekenen en ICT.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Basisbewerkingen rekenen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Op naar…
NU ENGELS.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Toetsing Vakdidactiek 2.
Transcript van de presentatie:

Referentiekader rekenen

Uit: /

Commissie Meijerink ‘Over de drempels met taal en rekenen’ mei 2007 (staatssecretaris Van Bijsterveldt ) van OCW Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) adviseren over wat leerlingen op verschillende niveaus in hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. nergens goed en officieel vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Uit: /

Advies: Niveau’s Uit: /

F is het fundamenteel niveau waaraan alle leerlingen moeten voldoen. Het gaat daarbij om functioneel gebruik van taal en rekenen, het dagelijks gebruik. 2F is het maatschappelijk niveau, het niveau dat nodig is om in de maatschappij te kunnen functioneren. 80 tot 90% van de mensen moet dit niveau bereiken. Uit: /

Subdomeinen Getallen Verhoudingen Verbanden Meten en meetkunde

Daarbinnen soort ‘weten’ omschreven drie soorten: Paraat hebben: kennis van feiten en begrippen, reproduceren, routines, technieken. Functioneel gebruiken: probleemaanpak, toepassen, gebruiken, onderzoeksvaardigheden Weten waarom: begrijpen, principes, abstracties, rijke cognitieve schema’s, overzicht Uit: /

Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma Uit: /

Uit: /

Uit

VMBO 2F verplicht voor alle leerlingen 2S mag als streefniveau (bijv bij GT) eindtoets rekenen 2F bij het examen 2014

bron: APS en FI

MBO 2F voor mbo 1,2,3 3F voor mbo 4 mbo4 examen rekenen 3F ( ) Ook examens voor mbo2-3 (2F) ( ) Pilot voor mbo1

Uit: /

Onderscheid 2F en 3F Complexiteit – Van de situatie meteen duidelijk wat je moet doen geen overbodige of missende informatie – Van het rekenen In een of beperkt aantal stappen Geen combinaties uit domein Eenvoudige getallen (bijv. Alleen veelvoorkomende breuken)

Nodig Overleg tussen docenten, gedeelde ‘zorg’ Zicht op rekenen PO, VMBO en MBO Kennen van elkaars doelen, lesmateriaal en didactiek TIP: bekijk samen werk van leerlingen Rekenen niet vermijden maar benoemen TIP: ook in alledaagse situaties

Stand and Deliver (1988):

Bronnen en meer info: en&kolommen=2&niveau1=2F&niveau2=3F

20