Referentiekader rekenen
Uit: /
Commissie Meijerink ‘Over de drempels met taal en rekenen’ mei 2007 (staatssecretaris Van Bijsterveldt ) van OCW Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) adviseren over wat leerlingen op verschillende niveaus in hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. nergens goed en officieel vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Uit: /
Advies: Niveau’s Uit: /
F is het fundamenteel niveau waaraan alle leerlingen moeten voldoen. Het gaat daarbij om functioneel gebruik van taal en rekenen, het dagelijks gebruik. 2F is het maatschappelijk niveau, het niveau dat nodig is om in de maatschappij te kunnen functioneren. 80 tot 90% van de mensen moet dit niveau bereiken. Uit: /
Subdomeinen Getallen Verhoudingen Verbanden Meten en meetkunde
Daarbinnen soort ‘weten’ omschreven drie soorten: Paraat hebben: kennis van feiten en begrippen, reproduceren, routines, technieken. Functioneel gebruiken: probleemaanpak, toepassen, gebruiken, onderzoeksvaardigheden Weten waarom: begrijpen, principes, abstracties, rijke cognitieve schema’s, overzicht Uit: /
Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma Uit: /
Uit: /
Uit
VMBO 2F verplicht voor alle leerlingen 2S mag als streefniveau (bijv bij GT) eindtoets rekenen 2F bij het examen 2014
bron: APS en FI
MBO 2F voor mbo 1,2,3 3F voor mbo 4 mbo4 examen rekenen 3F ( ) Ook examens voor mbo2-3 (2F) ( ) Pilot voor mbo1
Uit: /
Onderscheid 2F en 3F Complexiteit – Van de situatie meteen duidelijk wat je moet doen geen overbodige of missende informatie – Van het rekenen In een of beperkt aantal stappen Geen combinaties uit domein Eenvoudige getallen (bijv. Alleen veelvoorkomende breuken)
Nodig Overleg tussen docenten, gedeelde ‘zorg’ Zicht op rekenen PO, VMBO en MBO Kennen van elkaars doelen, lesmateriaal en didactiek TIP: bekijk samen werk van leerlingen Rekenen niet vermijden maar benoemen TIP: ook in alledaagse situaties
Stand and Deliver (1988):
Bronnen en meer info: en&kolommen=2&niveau1=2F&niveau2=3F
20