RESULTATEN VAN DE BEHOEFTENANALYSE E VALUATIE DOOR J OACHIM M AACK Internet - (g)een rechteloze ruimte. Opvoeden en leren dankzij een App voor gegevensbescherming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Dankdag 2012: Steun vaders en moeders in Oeganda..
Ouders en Kinderen Centraal
Het klaslokaal 2.0.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Welkom 1.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Opvoeden van drukke kinderen
Enquête.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Speed betekent snelheid maar ook is het een drugs soort
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Opvallend? Twijfel? Vragen? Rijkswaterstaat – van A naar Beter.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Kaarten op tafel.
Unmapped | Anouk Corver Corine Vuijk. Hoofdthema | Onbekendheid & Anonimiteit.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
w e b wat moet ik doen r i b b ie b b e d h oe d g oe d ik stop.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Samenkracht80+ Hoe kunnen de oudste generaties meedoen en van betekenis zijn in de gemeenschap? Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese.
Mediawijsheid competentie:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Mediawijsheid competentie:
Big Data.
Big Data.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Waarom leerlingenparticipatie?
Uitkomsten enquête CultuurSchakel en Holland Dance Festival
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

RESULTATEN VAN DE BEHOEFTENANALYSE E VALUATIE DOOR J OACHIM M AACK Internet - (g)een rechteloze ruimte. Opvoeden en leren dankzij een App voor gegevensbescherming en verbetering van de vaardigheden in het omgaan met de media. De App is bestemd voor het volwassenenonderwijs, voor de opleiding van jongeren en scholieren. Projekt Nr DE02-KA Met ondersteuning van de Europese Commissie DDit project wordt gerealiseerd met de financiële ondersteuning van de Europese Commissie. De verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt uitsluitend bij de ontwerper en de Commissie is niet aansprakelijk voor het gebruik van de erin bekomen informatie.

STEEKPROEF 878 enquêtes werden ingevuld in deze 7 EU-landen: AT, BG, BE, DE, GR, SI, TR Doel: de noden in de deelnemende landen onderzoeken via antwoorden op volgende vragen: ● Is gegevensbeveiliging/-bescherming momenteel eigenlijk een thema? ● Is er hier sprake van een bewustzijnsprobleem? ● Bestaat er een behoefte? ● Welke noden zijn er? Wat hebben ouders nodig? Wat nog interessant is zijn: ● Resultaten van de behoeften, per land en per leeftijd van het kind 2

EVALUATIE In deze analyse stellen we, overwegend landenvergelijkend de frequentie voor van een aantal opvallende resultaten. ° De meeste informatie wordt in percentages (relatief) uitgedrukt en niet in de absolute cijfers om aldus beter te kunnen vergelijken. In bijna alle categorieën waren meerdere antwoorden mogelijk. 3

W IE HEEFT DE ENQUÊTE INGEVULD ? 606 respondenten zijn ouders (69%) 122 zijn grootouders (14%) 143 zijn leerkrachten en pedagogen (16%) 48 van hen zijn „andere“ (5%): dat betekent: ● Geïnteresseerden ● Ouders in wording ● Partner van een alleenopvoedende moeder ● Meter van 3 kinderen ● Assistent in een beroepsopleiding ● Stiefmoeder ● Eigen interesse voor het thema ● Vrijwillige kinderverzorgster ● ……. 4

L EEFTIJD VAN DE KINDEREN 5

COMMUNICATIEMIDDELEN 6

C OMMUNICATIEMIDDEL VAN HET KIND PER LAND 7 Andere : - camera - TV - Gebruikt geen communicatiemiddel

I K BEN VERTROUWD MET HET THEMA G EGEVENSBESCHERMING 8

H ET BEGRIP ‚G EGEVENSBESCHERMING ‘ IS ALGEMEEN BEKEND 9

P RIVACYVERKLARING ? 88% van de respondenten weet wat een Privacyverklaring is Die wordt echter ‚zelden‘ of ‚niet‘ gelezen: ● voor 23% bij online-banking ● voor 27% bij sociale netwerken ● voor 32% bij Apps ● voor 38% bij Cloud-Diensten 10

P ERSOONLIJKE GEGEVENS BEVEILIGD ? 85% van de respondenten hebben twijfels over de beveiliging van hun persoonlijke gegevens op het internet. 97% van de Duitsers hebben de meeste bedenkingen 76 % van de Belgen hebben de minste twijfels. 11

W ELKE BEDENKINGEN HEBBEN DE ONDERVRAAGDEN OVER DE BESCHERMING VAN PERSOONLIJKE GEGEVENS ? Frequentie van de soort gemaakte zorgen: 12 Andere : bv. - Verhoging van de ziekenfondsbijdragen -Stalking

13 V ERGELIJKING PER LAND VAN DE SOORT ZORGEN DIE RESPONDENTEN HEBBEN OVER DE BESCHERMING VAN HUN PERSOONLIJKE GEGEVENS ?

Hoe goed voelt u zich geïnformeerd over volgende thema‘s?: 14

15 W AARVOOR GEBRUIKEN BEDRIJVEN OP HET INTERNET MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS EN DIE VAN MIJN KIND ? Ben ik goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 67%

16 W AT KUNNEN ANDERE P RIVAATPERSONEN MET MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS EN MET DIE VAN MIJN KIND DOEN EN WAT NIET ? Goed geïnformeerd? ggeïmgeïnformeerddgeïn formeerdGut Informiert? Behoefte aan ondersteuning/ informatie? 63%

17 H OE KUNNEN ONDERNEMINGEN DE BESCHERMING WAARBORGEN VAN MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS EN DIE VAN MIJN KIND OP HET INTERNET ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ informatie? 61%

18 Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 60% AAN WELKE LANDEN KUNNEN ONDERNEMINGEN MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS EN DIE VAN MIJN KIND DOORGEVEN ?

19 W ELKE GEGEVENS MOGEN NOCH IK NOCH MIJN KIND PRIJSGEVEN OP HET INTERNET ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 44%

20 W IE KAN MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS EN DIE VAN MIJN KIND INKIJKEN ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 58%

21 H OE KAN IK PERSOONLIJKE GEGEVENS VAN HET INTERNET VERWIJDEREN ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 61%

22 H OE KAN IK DE VEILIGHEID VAN EEN PASWOORD BEOORDELEN ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 36%

23 H OE GA IK VEILIG MET PASWOORDEN OM ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 33%

24 H OE KAN IK DE VEILIGHEIDSINSTELLINGEN BIJ SOCIALE NETWERKEN WIJZIGEN ? ( BV. BIJ F ACEBOOK ). Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 40%

25 H OE KAN IK DE VEILIGHEIDSINSTELLINGEN BIJ MIJN WEBBROWSER WIJZIGEN ? ( BV. BIJ I NTERNET EXPLORER ). Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 44%

26 W ELKE INFORMATIE GEVEN DE APPS OP MIJN SMARTPHONE OF TABLET DOOR OP HET INTERNET ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ informatie? 54%

27 V OOR WELKE DOELEINDEN WORDEN PERSOONLIJKE GEGEVENS DOOR DE APPS OP MIJN SMARTPHONE OF TABLET DOORGEGEVEN OP HET INTERNET ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 53%

28 W ELKE RECHTEN HEB IK ZELF IN VERBAND MET MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS OP HET INTERNET ? Goed geïnformeerd? Behoefte aan ondersteuning/ Informatie? 57%

S AMENVATTING De meeste van de in de enquête betrokken kinderen en jongvolwassenen zijn tussen 15 en 18 jaar oud. De vaakst gebruikte communicatiemiddelen zijn de smartphone en de pc. De meeste respondenten hebben bedenkingen bij / maken zich zorgen over het misbruik van hun gegevens door criminelen of door bedrijven. 29

S AMENVATTING Er is weinig geweten over het feit waartoe ondernemingen persoonlijke gegevens gebruiken. 67% van de respondenten antwoordt nood te hebben aan informatie op dit gebied. 30

S AMENVATTING Verdere top-vragen: Wat doen andere privaatpersonen met mijn persoonlijke gegevens en met die van mijn kind? Hoe kunnen bedrijven de veiligheid van mijn persoonlijke gegevens garanderen? Hoe kan ik persoonlijke gegevens verwijderen van het internet? Aan welke landen geven bedrijven mijn persoonlijke gegevens door? 31

S AMENVATTING Er is over het algemeen in de antwoorden geen groot onderscheid te merken tussen de verschillende landen ook niet inzake de leeftijdsgroepen van de kinderen. Er is een lichte tendens waar te nemen die erop wijst dat mensen die beter geïnformeerd zijn ook meer bedenkingen hebben. Er is de lichte tendens waar te nemen dat jongere kinderen eerder de tablet gebruiken. 32

33 H EEL VEEL DANK VOOR UW INTERESSE !