Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3
Programma 20 januari uur Terugkoppeling ComBeL Introductie ‘het leergesprek’ Theorie leergesprekken Videoconsult kijken en bespreken Evt. specifieke leergesprekken
Terugkoppeling ComBeL - hoe ging het? - voel je je nu bekwaam in het invullen van de ComBeL? - wat zijn nog lastige punten? - hoe verder na de ComBeL?
Doelen vandaag 1.- leergesprek effectiever maken door het concrete leerdoel te exploreren 2.- inzicht in verschillende soorten leergesprekken en hun spelregels
Introductie ‘het leergesprek’ Rollenspel Gerrit-Jan en Marloes Wat denken jullie dat wij willen overbrengen met dit rollenspel?
Theorie leergesprekken Soorten leergesprekken: Taakgericht Persoonsgericht Procesgericht Stijl aios/opleider: -Cognitief -Affectief -Regulatief
Videoconsult Vooraf: Inbrenger speelt ‘aios’. → Wie is ‘opleider’ (zichzelf)? → Rest heeft observatie-opdracht: - welk soort leergesprek? - welke stijl heeft de ‘aios’? - welke stijl heeft de opleider?
Toelichten specifieke leergesprekken? Welke soorten leergesprekken vinden jullie lastig? - taakgericht - cognitief: kwaliteit van de door de aios geleverde zorg (medisch, NHG-standaard; consultvoering) -> feedback - persoonsgericht - affectief: bewustwording eigen normen en waarden, emoties, houding (professionaliteit, samenwerking) -> spiegelen - procesgericht - regulatief: pas op de plaats. Leerproces van de aios op schema? Leerhouding aios? Vorm van begeleiding door opleider?
Huiswerkopdracht Bespreek met je eigen aios je video-consult Stel je leervraag Gebruik de KPB