Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

De bevlogen leerkracht
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
“Een reis naar Licht”.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Stimuleren van creativiteit
Schooloverstijgend samenwerkend leren
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Levensvragen Over geluk…..
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
De rijkdom van de arme kunst
Samenwerken in burgerschap
huiswerk IAM competenties
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Loopbaanontwikkeling OOP
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het motiveren van leerlingen in het VO
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Workshop Identiteit?.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Welkom ik maak me sterk.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
LOB zeven stappen naar succes
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Heb jij ballen voor scrummen?
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Transcript van de presentatie:

Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen

Een schilderij op zijn kop bekijken Opvattingen van kunstvakdocenten over het stimuleren van creativiteit

Praktijkgericht onderzoek Vraag van cultuurprofielscholen ‘Leveren wij creatievere leerlingen af door de extra aandacht voor kunst en cultuur op school?’

Onderzoeksdoel Inzicht verkrijgen in de wijze waarop scholen (= docenten, leerlingen, de leeromgeving) de creativiteit van leerlingen kunnen bevorderen.

Operationalisering Wat verstaan docenten onder creativiteit, creatief denken en hoe denken zij dit in het onderwijs te kunnen bevorderen?

Onderzoeksopzet Literatuurstudie Gesprekken op cultuurprofielscholen Beleidsstukken cultuurprofielscholen Interviews 13 kunstvakdocenten voortgezet onderwijs Interviews 13 docenten/lectoren HKU

Creatief persoon Nieuwsgierig Gemotiveerd Veel ideeën Doorzettingsvermogen Probleemoplossend Flexibel Ambitie Origineel Reflectief vermogen Zelfinzicht

Citaten interviews ‘Creatievelingen zijn echte harde werkers, gedisciplineerd, ze hebben de ambitie om iets nieuws te maken. Die ambitie nemen ze mee, die hebben ze al. Ze gaan er echt voor, dat is lastig aan te leren. Het is geen trucje.’ ‘Creatieve studenten blijven doorgaan, hebben een vastberadenheid, zij zijn flexibel in het schuiven met randvoorwaarden.’

Iedereen is even creatief

Helemaal mee oneensHelemaal mee eens Iedereen is even creatief 7320

Ideeën van anderen gebruiken is niet creatief

Helemaal mee oneensHelemaal mee eens Ideeën van anderen gebruiken is niet creatief 11100

Creatief persoon Iedereen bezit creatief potentieel, maar niet iedereen ontwikkelt het. Om creatief te zijn, hoef je niet slim te zijn. Motivatie, gedrevenheid en doorzettingsvermogen zijn belangrijk. Nieuwsgierigheid is belangrijk volgens HKU-docenten. Originaliteit en eigenheid zijn belangrijk volgens VO- docenten. Creatief denken: zijwaartse gedachtensprongen maken, dingen aan elkaar verbinden die eigenlijk niet bij elkaar horen.

Is creativiteit te ontwikkelen?

Didactiek die creativiteit bevordert Literatuur De eisen van de opdracht en de competenties van de leerling/student zijn in evenwicht; Duidelijke doelen; Volledige concentratie; Onmiddellijke feedback; Geen zorgen hebben dat het mis kan gaan; Beschikbare tijd is afgestemd op doelen.

Rol van de docent Literatuur Persoonlijke stijl, afwijken van normale lessen; Open staan voor discussie; Kaders aangeven; Een gepassioneerde docent; Aanmoedigen/stimuleren/zelfvertrouwen geven; Tijd speelt grote rol, zowel positief als negatief.

atch?v=VPbjSnZnWP0

Rol van de docent Interviews Aard van de opdrachten Vrijheid bieden Kaders geven (in tijd en middelen) Feedback ‘Modeling’

Een creatief product moet mij als docent verrassen

Een creatief product moet mij als docent verrassen Helemaal mee oneensHelemaal mee eens Een creatief product moet mij als docent verrassen 4251

Feedback geven Voortgezet onderwijs Voortgangsgesprekken Laten reflecteren op eigen werk en dat van medeleerlingen Stimuleren om verder te zoeken, niet tevreden zijn met eerste optie Kunstonderwijs Inzicht geven in proces Laten reflecteren Stellen van vragen Open gesprekken voeren

Voorbeelden geven Voortgezet onderwijs Nee, want dan gaan leerlingen kopieren Ja, want leerlingen kunnen daardoor inspiratie opdoen Kunstonderwijs Ja, als docent moet je studenten laten weten wat de ontwikkelingen zijn in het beroepsveld.

Fysieke en sociale leeromgeving Veel materialen Veel inspiratie Kaders Vrijheid Veiligheid Veel ruimte ‘Je moet alles zien en voelen om geïnspireerd te raken. Het maakt dat je zin krijgt om aan de slag te gaan.’

‘Creativiteit is niet iets magisch, het is niet individueel, autonoom, geniaal, het komt niet zomaar uit jezelf en uit het niets, dat idee moeten studenten loslaten. De kunstenaar gaat niet vooraf aan de kunsten, dat klopt niet, sommige studenten kunnen dat niet deconditioneren.’ Meer informatie?