Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
In het bestuursakkoord
Logical Framework Approach
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ICT in een dynamische context
Wat is een communicatieplan?
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Congres Appreciative Inquiry
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Samen met ouders en jeugd!?
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Scheiding en problemen van jeugdigen Richtlijn. Waarom deze powerpoint? Je wilt jouw collega’s of samenwerkingspartners informeren over deze richtlijn.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Kennismaken met richtlijnen in de jeugdzorg en jeugdbescherming
Ouders en school samen Maart 2016
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Welkom bij DAIly NURSE.
Toegang tot de Jeugdhulp
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Richtlijn Algemeen Deze powerpointpresentatie gaat over de algemene informatie van de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming en is, indien gewenst,
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016

Richtlijnen in 1,5 minuut Animatie

Had je – voor deze workshop – al weleens gehoord van de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming? Jazeker! Nee, wat zijn dat precies?

Aanleiding Richtlijnen gaan over knelpunten Initiatief verschillende beroepsverenigingen (NIP, NVO, BPSW)

Doel richtlijnen Versterken professional in dagelijks werk Aanbevelingen gebaseerd op de laatste kennis Best beschikbare kennis uit onderzoek Ervaringen/ voorkeuren van cliënten Expertise/ ervaringen uit de praktijk

Voor wie? Jeugdprofessional Cliënt Sámen beslissen over effectieve aanpak

Is elke richtlijn is in de praktijk getest? Ja Nee

Proefinvoering van richtlijnen – Per richtlijn 3 organisaties – Meer dan 400 professionals – Ruim 80 cliëntinterviews

Hoeveel richtlijnen zijn er ontwikkeld?

14 Richtlijnen

Richtlijnproducten Altijd alles online doorzoekbaar Ook offline: De richtlijn zelf (30 a 70 p) De onderbouwing (100 a 200 p) Info voor ouders (2 a 4 p) Werkkaarten (4 a 6 p)

Professionals zijn verplicht de aanbevelingen uit de richtlijnen op te volgen Ja Nee

Richtlijn is geen wet Professional kan afwijken; moet zelfs afwijken als dit in het belang van de cliënt is.

Maar… Niet vrijblijvend (tuchtrecht, ‘veldnorm’) Weloverwogen afwijken is onderdeel van autonomie en vakmanschap

Invoering en gebruik (landelijk) tot nu toe Groot netwerk Tools Tools voor invoering en gebruik presentaties, werkbladen, tipsheets, vragenkaartjes, flyer, invoerplan…. Leernetwerk Gebruik

Vragen?

Nadere kennismaking Ben je werkzaam binnen jeugdhulpverlening of andere sector? Werk je meer direct of meer indirect met kinderen en ouders?

Doe het samen! Netwerk Implementatieteams Casus De Bossche Bol Grote jeugdhulpaanbieder in regio Den Bosch, wil aan de slag met RL residentieel, vooral in afdeling van 15 groepen. Verder willen ze ‘werken met richtlijnen’ aan hele organisatie meegeven. Veel verschillen in pedagogisch klimaat op de groepen; vervelende incidenten in de afgelopen maanden.

Aan de slag met 4 stappen 1.Werkwijze tegen het licht houden 2.Doelen stellen en analyseren 3.Inrichten en uitvoeren 4.Monitoren en borgen

1. Werkwijze tegen licht houden Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Precies nagaan wat nieuw/anders is. Prioriteren: wat vraagt verbetering? Belang cliënt, professionals, organisatie? Quick wins vs complexe veranderingen Ervaring uit de praktijk: Veel doe je al! Teams uitnodigen om met 1 of 2 richtlijnen aan de slag te gaan. Sluit aan bij enthousiasme, motivatie, gevoelde noodzaak Ervaring uit de praktijk: Veel doe je al! Teams uitnodigen om met 1 of 2 richtlijnen aan de slag te gaan. Sluit aan bij enthousiasme, motivatie, gevoelde noodzaak

2. Doelen stellen en analyseren Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Gemeenschappelijk doel helder (effect voor kinderen, jongeren) Verschillende doelgroepen en doelen definiëren Opdrachtgever helder en betrokken Belemmerende en bevorderende factoren (samen!) analyseren Wat is al geprobeerd? Ervaring uit de praktijk: Bedenk steeds op wie het invoeren van de richtlijnen allemaal betrekking heeft. Wat moeten ze weten, denken, kunnen en doen? Ervaring uit de praktijk: Bedenk steeds op wie het invoeren van de richtlijnen allemaal betrekking heeft. Wat moeten ze weten, denken, kunnen en doen?

3. Inrichten en uitvoeren Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Coördinatie, sturing Implementatieteam Meerdere activiteiten inzetten voor alle doelgroepen, passend bij analyse In elk geval: voorlichting, scholing, uitwisseling en ondersteuning. Planning, verantwoordelijkheden, randvoorwaarden Ervaring uit de praktijk: Projectmatig werken Implementatieteam Aansluiten bij ‘bestaande’ Plannen en tijd nemen Faciliteiten regelen Regelmatig evalueren Ervaring uit de praktijk: Projectmatig werken Implementatieteam Aansluiten bij ‘bestaande’ Plannen en tijd nemen Faciliteiten regelen Regelmatig evalueren

4. Monitoren en borgen Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Wat wil je meten? Effect Proces Resultaten (successen) terugkoppelen aan doelgroepen Borging Blijvend aandacht Positief Blijvend doen Ervaring uit de praktijk: Wat wil je monitoren? Maak gebruik van bestaande meet momenten/instrumenten waar dat kan Functioneringsgesprekken Resultaatafspraken Ervaring uit de praktijk: Wat wil je monitoren? Maak gebruik van bestaande meet momenten/instrumenten waar dat kan Functioneringsgesprekken Resultaatafspraken

Hebben we gedacht aan… Hebben jullie samengewerkt met cliënten? Welke rol spelen opleiders/opleidingen? Andere samenwerkingspartners? Jeugdhulp De Bossche Bol kan aan de slag!

Vooruit kijken Welke uitdagingen zijn er voor ons, volgens jullie? Waar moeten we werk van maken?

Hier gaan we zeker voor! Voortzetten netwerk; Samenwerking met aanpalende werkvelden; Structurele afspraken met onderwijs En natuurlijk: informeren, enthousiasmeren inspireren…

Meer weten? Bekijk – – Volg Richtlijnen op Vragen? Stuur een mail naar