Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Maatschappijleer 24 november 2011.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Didiclass - beginnen met
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Maatschappijwetenschappen
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Ethiek.
Visie & Strategie.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inleiding politieke stromingen
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Analyse maatschappelijk vraagstuk
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Lesgeven over de verzorgingsstaat met behulp van de welfare triangle
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Doelen realiseren met media
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Paspoort griekse goden
Maatschappelijk vraagstuk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Laagveengebied Groningen
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
A+O project Co-creatie in de praktijk
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
5 rollen van de docent : verdieping
Wat is maatschappijleer?
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Suïcidepreventie Amsterdam
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Het vak maatschappijleer
Portfolio, Logboek en Casus
Intensieve begeleiding
INTRODUCTIE academiejaar
Het Keuzevak maatschappijkunde
Transcript van de presentatie:

Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma

Opbouw workshop Korte kennismaking Dilemma – uitgangspunten Doelen maatschappijleer Thema’s (domeinen) of benaderingswijzen Aanpak van Dilemma Dilemma in de praktijk: rechtsstaat

Korte kennismaking Inleiders Ivo Pertijs: auteur, journalist en docent maatschappijleer/maatschappijwetenschappen aan de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur Hay Janssen: auteur en leraaropleider maatschappijleer aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg Deelnemers:

Dilemma - uitgangspunten Doelen maatschappijleer 1.Politieke geletterdheid Het analyseren van maatschappelijke en politieke vraagstukken en de reflectie over mogelijke aanpak van die vraagstukken. 2.Politiek en maatschappelijk oordeelsvermogen De leerling leert zichzelf positioneren in de maatschappelijke en politieke verhoudingen en leert daarmee dus ook zijn eigen waarden kennen en ontwikkelt eigen politieke en maatschappelijke standpunten. 3.Vermogen tot politieke en maatschappelijke participatie

Dilemma - uitgangspunten Het specifieke van maatschappijleer zijn niet zozeer de inhoudelijke themavelden, maar dat is de manier waarop het vak deze velden benadert: De benaderingswijzen: Politiek- juridisch Sociaal- economisch Sociaal- cultureel Vergelijkend in tijd en plaats

Dilemma - uitgangspunten Aanpak van dilemma 4 domeinen: 4 hoofdstukken Domeinen verwijzen naar universele vragen Parlementaire democratie: Hoe nemen we besluiten? Rechtsstaat: Hoe kunnen we mensen beschermen? Verzorgingsstaat: Hoe gaan we om met mensen die hulp en ondersteuning nodig hebben? Pluriforme samenleving: Hoe gaan we om met verschillen? Achterliggende idee: het gaat niet zo zeer om hoe het is, maar om waarom het zo is en hoe het (in de toekomst) zou moeten zijn.

Dilemma - uitgangspunten Aanpak van dilemma Achterliggende idee: het gaat niet zo zeer om hoe het is, maar om waarom het zo is en hoe het (in de toekomst) zou moeten zijn. Hoe het is: analyse (benaderingswijzen – sociaal- wetenschappelijk) Hoe het zou moeten zijn: standpuntbepaling Keuze voor dilemma’s: Dilemma’s nodigen uit tot analyse en tot standpuntbepaling Dilemma’s laten zien dat elke keuze voor- en nadelen heeft

Dilemma - uitgangspunten Aanpak van dilemma Van concreet naar abstract Van dilemma naar analyse naar standpunt Hoofdstuk: Casus als vertrekpunt – dilemmatisch vraagstuk Eerste meningsvorming leerling Inhoud hoofdstuk (analyse) Aan de hand van vragen Hoofdstuktitel is een vraag Paragraaftitel is een vraag Subparagrafen zijn vragen Casus als eindpunt – standpuntbepaling leerling

Dilemma - uitgangspunten Aanpak van Dilemma Bijvoorbeeld:

Dilemma in de praktijk: rechtsstaat De rechtsstaat is altijd in beweging. Wat betekent dit voor het werken met Dilemma? Wat betekent het voor uw lessen? Bronnen zijn gebonden aan een gebeurtenis, rapport of incident, maar het bijbehorende dilemma is tijdloos → transfer Voorbeeld: Wie bepaalt of een land in een bepaalde situatie voldoet aan de eisen van een rechtsstaat? - Boek: casus homorechten (Nederland, Italië, Rusland) - Transfer: casus Zwarte Piet Transfer in de les, het werkboek of via actualiteiten- opdrachten!

Dilemma in de praktijk: rechtsstaat Wanneer mag een staat zichzelf een rechtsstaat noemen? Vergelijk uw antwoord met dat van uw collega. Komt u ook zo snel bij de vier kenmerken uit? Dé rechtsstaat bestaat niet. Alleen deze vraag zet uw leerlingen al aan het denken! Als uw leerlingen begrijpen dat het allemaal niet zo simpel ligt, volgt de onvermijdelijke vraag: Hoe moeten we het dan leren? Bied ruimte voor twijfel en kritiek → vanuit welk perspectief benader je een kwestie? De werkboekopdrachten nemen de leerlingen mee in dit denkproces.

Dilemma in de praktijk: rechtsstaat Nieuws omdat het moet of omdat het kan? Laat u weleens een nieuwsfragment zien, stel dan eens wat vaker vragen aan de leerlingen zoals ‘Welk dilemma herken je in dit bericht?’ of ‘Wie heeft welk belang?’ Laat leerlingen de positie van één van de betrokken partijen innemen. Benader de kwestie vanuit de positie van de verdachte, het slachtoffer en/of die van de minister. Wekelijkse actuele opdrachten in de digitale omgeving; knop actualiteit Ook oude(re) opdrachten zijn zeer bruikbaar! Digitaal materiaal voor de gebruikers van Dilemma

Dilemma in de praktijk: rechtsstaat Naar digitaal materiaal: Inhoud voor leerlingen Oefenen Verdiepen - rol media Praktische opdracht Dashboard Voor docenten: Dashboard Ondersteuning en toetsen