KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Lespakket Vrijheidsbeperking Les 4: Wetgeving
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ouders en Kinderen Centraal
De rekenkamer van Venlo
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ondersteuningsplannen
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Proces en Product.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Veiligheid en vrijheidsbeperking
Het wezen van ‘contact’
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Workshop ‘visieversneller’
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Netwerk coördinatoren VZ
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
Evaluatie Cursus.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
WALCHEREN VOOR ELKAAR DE IMPLEMENTATIEBIJEENKOMST AMBULANT EN DAGBESTEDING Vrijdag 4 maart 2016 Tijd: van 9.00 tot uur Locatie: Raadszaal in Gemeentehuis.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Kader kritische vakkennis Gehandicaptenzorg (GZ)
Naar het Voortgezet Onderwijs
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Blik op de toekomst.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Welkom bij DAIly NURSE.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan

OPZET WORKSHOP (Marjolein Herps & Marloes de Ruiter) Wettelijk kader Dilemma’s en functies belicht Klein maken van het ondersteuningsplan Inhoud Handreiking 2012 en aansluiting Pijler 2A Proces en tijdspad Petra: ‘daar staat op wat de cliënt echt graag wil. Dus de belangen en de wensen van de cliënt, dat dat op papier staat. Dat vind ik goed aan het ondersteuningsplan.’

WETTELIJK KADER ALGEMENE MAATREGEL VAN BESTUUR (2009) Noodzakelijke cultuurverandering naar meer cliëntgericht werken Gesprek met de cliënt over wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen Vastleggen afspraken in het ondersteuningsplan Voor elke cliënt die AWBZ-zorg ontvangt

WETTELIJK KADER ALGEMENE MAATREGEL VAN BESTUUR (2009) ‘Dit besluit richt zich uitdrukkelijk op de rol van de cliënt bij het totstandkomen van het zorgplan, niet op de aanwezigheid van het zorgplan’ (Nota van Toelichting, 2009) Mike: Ik mag het wel aan mijn ouders vragen, wat er besproken is, maar ik mag in principe niet bij het gesprek aanwezig zijn. Er zijn ook heel veel dingen die ik dan te horen krijg die me eigenlijk niks aangaan. Interviewer: Over jou zelf? Mike: Ja.

WETTELIJK KADER Overige verplichtingen Zorgplan als onderdeel van het dossier (WGBO) Informatie begrijpelijk en toegankelijk (WGBO, AmvB) Zichtbare instemming (inkoopbeleid ZN) Jaarlijkse evaluatie (inkoopbeleid ZN) Middelen en Maatregelen (BOPZ) / Onvrijwillige zorg (Wet Zorg & Dwang) Mart: ‘Nou, de woorden zullen wel goed zijn, maar ik begrijp alles niet.’

DIVERSITEIT AAN FUNCTIES Just a few… Methodisch werken VerantwoordingVerbetering (her)indicatie Inclusie HKZ-certificering Regionaal zorgkantoor IGZ

VERBETEREN & VERANTWOORDEN PIJLER 2A Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau: Is er aantoonbaar overeenstemming met de cliënt(-vertegenwoordiger) over de zorg en ondersteuning die de organisatie verleent? 0 Nee 0Ja Is het zorg- en ondersteuningsplan de afgelopen 12 maanden aantoonbaar geëvalueerd? 0 Nee 0 Ja Overig: medicatie, vrijheidsbeperking, diabeteszorg, deelname bevolkingsonderzoek, epilepsie, visus/gehoor. Mieke: ‘Ik vind het wel goed dat is het tenminste duidelijk wat de doelen zijn en, wat eh ja, wat ik van de begeleiding kan verwachten en wat zij van mij kunnen verwachten.’

DILEMMA’S ‘Meerdere heren dienen’ Voldoen aan externe eisen en toch overzichtelijk houden Digitaal of niet? En hoe dan? Van plan naar dagelijkse praktijk Doelen (SMART) formuleren… Organisatiebelang vs Cliëntbelang Toos: ‘Alleen de vragen die van toepassing zijn mogen er in komen. (…) Liever andere vragen die echt met mij te maken hebben’.’

DILEMMA’S Bespreek in drietallen: Hoe is de omvang van jullie plan? Wat bespreek je jaarlijks? Wat gebruik je (begeleider, kwaliteitsfunctionaris, management) in je werk? Hoe maak je het klein?

ORDENINGSMODEL (Wil Buntinx, 2011)

AAIDD ICF Implicaties Ondersteuningsplan Quality of Life P D C A Supports Model SIS 1. Proble- men in functio- neren 2. Wensen + Onder- steunings- behoeften 3. Strategie: Doelen Acties Hulpbronnen 4 Periodieke toets Kwaliteit Van Bestaan

INHOUD HANDREIKING 2012 Wat is het ondersteuningsplan? Kaders (professioneel, juridisch, overig) Stappenplan/inrichting adequaat ondersteuningsplan Praktische handreikingen Bijlagen

PLANNING Eerste concept versie: januari Maart: Presentatie Symposium Medezeggenschap en Ondersteuningsplannen (KansPlus / LSR / VraagRaak) Vanaf april: toepassing in leernetwerk Vanaf april: panelbijeenkomsten Najaar 2012: verwerken feedback en definitief maken Definitief gereed: eind 2012

Tot ziens op het kennisplein gehandicaptensector! Forum Gehandicaptenzorg Of neem contact op met: Vilans, telefoon (030) VGN, telefoon (030) MEE Nederland, telefoon (030)