Effectief handelen van de pedagogisch medewerker: herkennen, versterken en monitoren. Utrecht, 16 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Kleuterschool De Zevensprong
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Ouders en Kinderen Centraal
Het ontwikkelingsperspectief
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
SGJ Christelijke Jeugdzorg
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Werken aan kwaliteitsverbetering
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
AIT studiedag 24 november
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Burgerinitiatieven.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Dossier Empowerment.
binnen Passend Onderwijs
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Reflecteren.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Evaluatie Cursus.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
Jeugdbeschermingskader
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Persoonsgerichte zorg
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
OPweg Innovatief project
Ella Tacq Renske van Bemmel
Suïcidepreventie Amsterdam
HR & employee growth.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Effectief handelen van de pedagogisch medewerker: herkennen, versterken en monitoren. Utrecht, 16 april 2015

-Gezin Centraal: korte introductie. -De zoektocht naar wat werkt en versterking effectiviteit: Evaluaties VraaG onderzoek Ontwikkelen kwaliteitsmonitor ambulant ism Praktikon Volgende stap monitor gezinsgerichte groepen….. Agenda

Ambulante methodiek Methodiek voor ambulante gezinshulpverleners Programma Gezin Centraal Samenwerking ambulant, naschoolse daghulp en residentieel project

Direct aanbod van hulp wanneer gezin wordt aangemeld Hulp aan het hele gezin (niet alleen aangemelde jeugdige) Het resultaat van de hulp is dat het thuis met het gezin en de gezinsleden beter gaat Het probleemoplossend vermogen van gezin is vergroot Bij ieder gezin en hulpvragen uniek passende hulp Gezin heeft te maken met zo min mogelijk hulpverleners en de hulp is zo gewoon mogelijk Geschiedenis; ons ideaal

Gezin Centraal is een systeem- en oplossingsgerichte interventie voor hulp bij gezins- en opvoedvragen. De methodiek richt zich op het versterken van de eigen kracht en vaardigheden van het gezin, in de context van de directe leefomgeving De interventie bestaat uit 3 basiselementen: basisattitude (vraag- en oplossingsgericht en systeemgericht), een aantal vaste procedures en middelen en technieken. Gezin Centraal Wat….

Gezin Centraal is bedoeld voor jeugdigen van 0 tot 18 jaar en hun gezin. Bij de gezinnen is sprake van opvoed- en opgroeiproblemen. Onbalans tussen draagkracht en draaglast leidt tot ontwrichting van het dagelijkse gezinsleven en daardoor ontstaan ernstige bedreigingen voor de ontwikkeling van het opgroeiende kind. Gezin Centraal Voor wie….

Starten met een ambulante fase: gezin bepaalt eerst doelen en stelt op basis daarvan zorgarrangement samen. Een verblijfmodule is 1 van de opties en werkt ook ten dienste van gezinsdoelen Alle doelen hebben betrekking op gezinssituatie Maatwerk en deeltijdsplaatsingen Wat niet stuk is,…. Gezinsgericht: gezin betrekt hulp bij hun leven (180 graden andersom) Wat is kenmerkend?

Systeemgericht & vraag / oplossingsgericht Twee pijlers

Start- / Afstemmingsgesprek met hele gezin Fasering: Startfase (aanmelding/afstemming/inventariseren) Veranderfase (werken aan doelen en werkpunten) Afrondingsfase (afronden/evalueren/activeren netwerk/organiseren evt. vervolghulp) Wekelijkse gesprekken minimaal. Afbouw van frequentie mogelijk in tweede helft van de hulp. Procedureel

Driehoeksgesprekken

Middelen en technieken  SMART-Doelen die interactioneel zijn en door het gezin gesteld  Samenwerkingsrealtie vormt de basis  Werken met hulpverleningscyclus: (van einddoel naar werkpunt)  Consequent oplossingsgericht werken  Theorie drie gebeurtenissen (Inzoomen S-R-C)  CAB: Werken met werkplannen & huiswerk  Oefenen van communicatie- en opvoedingsvaardigheden  Netwerkverkenning- en vergroting  Vergoten van veiligheid  Parallel proces

Think, act & reflect…. “ De beste therapeuten zoeken altijd naar feedback op eigen handelen” Miller, Hubble and Duncan (1999).

Waarbij hulpverleners zicht thuis voelen Dat als een wezenlijke leidraad geldt Recht doet aan de eigenheid en het professionele initiatief van hulpverleners Waarvan gezinnen zeggen dat zijn door de hulpverlener erkend en gehoord zijn en de hulp geleid heeft tot wezenlijke verbetering Ambitie Kenniscentrum Gezin Centraal Het ondersteunen van een effectief en betaalbaar methodisch hulpverleningsprogramma

Het VraaG onderzoek Promotie onderzoek Janneke Metselaar Cliënt/Gezin ervarings- deskundigheid participatie en regie in dialoog tot consensus leefomgeving gezin / gezinssysteem Hulpverlener professionele deskundigheid vraaggerichte attitude hulpvraag centraal gelijkwaardige partners

. Verrichtingenlijst Voor ambulant gezinsbegeleiders en pedagogisch medewerkers

veel beperkingen door beperkte respons. het programma kan als veelbelovend of in theorie effectief aangeduid worden. Conclusies voor vervolgonderzoek: Voor het uitvoeren van onderzoek is het van belang dat het onderzoek ingebed wordt in het dagelijks hulpverlenend handelen en dat de verzamelde gegevens benut worden in het primaire proces en beleid…… Conclusies VraaG onderzoek (2012)

Verrichtingenlijst is verder uitgewerkt tot de GGV-GC. In dit instrument komen de werkende bestanddelen terug van de hulpverlener. Een vorm van protocollering waarin de hulpverlener geen rigide stappenplan krijgt opgelegd maar wel gedwongen wordt de interventie te monitoren en te reflecteren op eigen handelen. De interventie is meer uitgewerkt en het vraaggericht werken is verder geoperationaliseerd (o.a. door gebruik van de CBI en gebruik CDOI). Naar aanleiding van het onderzoek ook meer aandacht besteed aan het werken aan concrete gedragsverandering. Uitgewerkt in bijvoorbeeld het werken met CAB en de methode van de drie gebeurtenissen. Dit heeft geleid tot de volgende verbeteringen:

-Effectmeting: begin en eind meting. -Tussentijdse meting T3, T10, T15 en T30 GGV (evalueren gezinsgesprek door hulpverlener) CBI (feedback over gesprek door cliënt) - Feedback via video opnames Opzet monitor:

Factsheet (conclusies)

Ontwikkelen monitor voor de pedagogisch medewerkers bij: -Maashorst -Oosterpoort -Jarabee??? Verder ontwikkelen monitor ambulant: -Aanpassing vragenlijsten -Ingevoerd bij Oosterpoort, Triade (?), Entrea (?) Volgende stap…..

Hoe jullie bezig met versterken effectief handelen? Tips & adviezen voor doorontwikkeling monitor PM? Hoe voor jullie nuttig deze bijeenkomst?

Contact: Buro Bolt, training en ontwikkeling in de jeugdzorg Arjan Bolt, Renske van Bemmel & Ella Tacq en Telefonisch: of Feedback en afsluiting