Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015
Waarom een jaarplan VHL? Wat: Speerpunten en doelstellingen 2016 Doel: Richting Prioriteiten Kaders Inspelen op ontwikkelingen Het is weten wat we willen bereiken, wat er op ons af komt en daar tijdig op inspelen.
Context Interne ontwikkelingen – Minder geld van de overheid – Nieuw onderwijsconcept – Nieuwe organisatiestructuur – Professionalisering – Duurzaamheid Externe ontwikkelingen – Hogere eisen vanuit overheid – Meer samenwerking noodzakelijk voor projecten – Imago en bekendheid steeds belangrijker – Vraag naar nieuwe kennis – Internationale arbeidsmarkt
Opbouw doelstellingen illustraties die de ambities voor 2016 karakteriseren
Agenda voor onderwijs 1.Ontwikkelen nieuw onderwijs jaar 2, 3 en 4 2.Start 2e jaar nieuw onderwijsconcept inclusief nieuwe/aangepaste majors en minors 3.Hogere tevredenheid studenten, alumni en werkveld in NSE, HBO-monitor en interne evaluaties 4.Verhogen rendement en verlagen uitval 5.Implementatie nieuw beleid masters, deeltijd, Associate degrees en Leven Lang Leren. 6.Verhogen instroom nationaal en internationaal 7.Opvangen bezuinigingen door hogere effectiviteit en efficiëntie in onderwijs
Agenda voor onderzoek 1.Meer focus en massa door inrichten Applied Research Centres met onderzoekslijnen (lectoraten) op domeinprofiel 2.Meer kennisontwikkeling 3.15% externe onderzoeksgelden 4.Meedoen in projecten van Centre’s of Expertise
Agenda voor personeelsontwikkeling 1.Professionalisering Medewerkers professionaliseren door scholing en het leren van anderen Scholing georganiseerd door VHL academy Scholing op gebied van masters, didactiek, BKE, onderzoek 2.Resultaatverantwoordelijke teams Vervolg implementatie
Agenda voor organisatieontwikkeling 1.Duurzaamheid MVO niveau ingestapt Opleidingen implementeren verbeterplannen AISHE BREEAM criteria opnemen in verbouwingen en gebiedsontwikkeling 2.Internationalisering Samenwerking met speerpuntlanden Kennisverspreiding en uitwisseling 3.Communicatie met studenten Contact tussen docenten en studenten Tijdige en correcte informatievoorziening
Agenda voor ondersteunende diensten 1.Faciliteiten voor studenten verbeteren 2.Managementinformatiesysteem inrichten 3.ICT afdeling opbouwen
Resultaten Hoogwaardige, ambitieuze en innovatieve professionals die bijdragen aan een duurzame wereld Hogere kwaliteit Meer (internationale) bekendheid Groenste hogeschool Financieel solide en toekomstbestendig Praktijkgerichte kennis en oplossingen
Iedereen een rol Voor wie? -De bijdrage van elke medewerker is cruciaal bij het realiseren van de resultaten -Elke directeur werkt de beoogde resultaten uit in het jaarplan voor het domein of stafdirectie. -Elk team concretiseert deze doelen voor de opleiding, stafdienst of lectoraat.