Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Het tweede werkstuk.
Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Opmaak brief.
PowerPointslides maken
KOMMAGEBRUIK.
solliciteren indeling sollicitatiebrief fasen sollicitatiegesprek
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Escribir una carta Carta informal Carta formal.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Oefeningen op beleefdheid ( les 14 ) Mevrouw H. CRIVETS
Beschouwing – De Laatste Tips
Werkstukken en rapporten
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Inleiding, middenstuk, slot
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
De indeling van een tekst
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Solliciteren! Een vak op zich.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Zakelijke communicatie
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapporteren en Formuleren
De zakelijke (formele) brief
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
Nederlands
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Lezen, schrijven en argumenteren
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Informeel taalgebruik
Een informatief Artikel schrijven
Schrijven h1 Kattebelletje.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Standaard briefmodel (briefconventies)
Begrijpelijk schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
De zakelijke brief.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Principes van digitale communicatie
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Een brief schrijven.
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails 1

8.1 Vorm van de brief 1. Afzender 2. Datering 3. Adressering 4. Onderwerp 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. PS 9. Bijlage(n)

8.1.1 Afzender Voorbeeld privé: Voorbeeld organisatie: Ceciel Groenewoud Klaverpas 156 6652 EN Druten cgroenewoud@gmail.com 06-93710472 Voorbeeld organisatie: Taxi Actie BV Logistiek Postbus 392 6294 AA Vijlen

8.1.2 Datering Plaatsnaam: Datum: met hoofdletter Datum: dag en jaar in cijfers, maand in letters Zet tussen plaats en datum een komma. Aan het eind van de datering komt geen punt. Voorbeeld: Druten, 16 september 2013

8.1.3 Adressering Voorbeeld privé: Voorbeeld organisatie: Dhr. S.P. van Holst Lindelaan 82 1282 XP Loosdrecht Voorbeeld organisatie: Gemeente Druten Burgerzaken T.a.v. mw. L.J.A. Zwart Postbus 38224 6652 KL Druten

8.1.4 Onderwerp De inhoud van de brief in een of enkele woorden. Zet ‘Betreft:’ of ‘Onderwerp:’ ervoor. Aan het eind van het onderwerp komt geen punt. Voorbeeld: Onderwerp: spelfouten in documenten

8.1.5 Aanhef De begroeting in een brief. Voorbeeld: Begin met een hoofdletter. Eindig met een komma. Voorbeeld: Geachte heer Zwart,/Geachte mevrouw Zwart,

8.1.6 Briefinhoud De inleiding. Middenstuk: Slot: Geef de reden voor het schrijven van de brief. Begin met een hoofdletter. Middenstuk: Geef meer informatie over het onderwerp. Bespreek één deelonderwerp per alinea. Slot: Geef aan wat je van de lezer verwacht of vat de boodschap samen.

8.1.7 Ondertekening Voorbeeld privé: Voorbeeld organisatie: Met vriendelijke groet, Gerard Groenen Voorbeeld organisatie: Met vriendelijke groet, Redactiebedrijf Schrijf Gerard Groenen redacteur

8.1.8 PS Postscriptum (PS): naschrift. Als je een laatste opmerking wilt benadrukken. Voorbeeld: PS Zie mijn website voor meer informatie.

8.1.9 Bijlage(n) Bij meer dan één bijlage: nummeren. Voorbeeld: Bijlagen: 1 spellingsregels 2 gemaakte fouten

8.1.10 Envelop

8.2 Inhoud zakelijke brief Zakelijke toon: Houd de toon beleefd en rustig. Heldere en ondubbelzinnige inhoud: Gebruik zo min mogelijk woorden. Behandel alleen hoofdzaken. Eenvoudig taalgebruik: Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen. De lezer: Houd rekening met voorkennis lezer.

8.3 Zakelijke e-mail Adressering: Afzender: Vul de e-mailadressen van geadresseerden in bij ‘aan’. Stuur iemand een kopie via ‘cc’. Stuur iemand onzichtbaar een kopie via ‘bcc’. Afzender: Zorg voor een serieus e-mailadres. Aanhef, inhoud en ondertekening: Zijn hetzelfde als bij een zakelijke brief. Bijlagen: Geef bestanden een duidelijke naam.