Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taalontwikkeling in mbo
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Op naar…
Wijzigingen overgang PO-VO
VSO Het Mozaïek Almelo.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Transcript van de presentatie:

Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009

Programma 1. Commissie Meijerink 2. Rapport Meijerink 3. Aan de slag met Meijerink: 3 opdrachten 4. Vragen

Commissie Meijerink Heim Meijerink Tot sept hoofdinspecteur VO Sept – juni 2004 voorzitter Taakgroep Basisvorming Eindrapport: Beweging in de onderbouw Mei 2007 voorzitter Expertgroep Doorlopende leerlijn Reken- en taalvaardigheid Eindrapport: Over de drempels met Taal en Rekenen

Commissie Meijerink Prof. Dr. Gert Rijlaarsdam Voorzitter van de Werkgroep Taal binnen de expertgroep Prof. Dr. Huub van den Bergh Covoorzitter van de Werkgroep Taal binnen de expertgroep En 10 leden, waaronder: Dr(s). Theo Witte Dr. Cees Vernooy

Commissie Meijerink Waarom zo’n commissie en zo’n rapport? Reken- en taaltoets Pabo-studenten Commissie Dijsselbloem: geen onderwijsvernieuwingen meer Canon basisvaardigheden Doorlopende leerlijnen Houvast aan referentieniveaus

Elkaars Taal Spreken: doorlopende taalleerlijnen vmbo-mbo In een wensput praat je omlaag

Rapport Meijerink Over de drempels met taal en rekenen (commissie Meijerink): definiëring van streefniveaus en minimumniveaus

Rapport Meijerink Hoofdrapport: Over de drempels met Taal en Rekenen 2 deelrapporten: Over de drempels met Taal Over de drempels met Rekenen Te downloaden via:

Rapport Meijerink vier drempels 1f: Van PO naar VO 2f: Van VMBO naar MBO / van VO fase 1 naar VO fase 2 3f: Eind MBO 4 / Havo (overgang naar HBO) 4f: Eind VWO (overgang VWO-WO)

Rapport Meijerink

4 referentieniveaus per niveau 2 kwaliteiten: - fundamentele kwaliteit - streefkwaliteit in totaal dus 8 kwaliteiten gedeeltelijke overlap kwaliteiten (dakpanstructuur)

Rapport Meijerink systematische beschrijving basiskennis en basisvaardigheden realistische beschrijvingen bijdrage aan soepele overgangen over de drempels

Raamwerk Nederlands Niveau C2 is buiten beschouwing gelaten Vaardig taalgebruikerC2 C1 Onafhankelijk taalgebruiker B2 B1 Basisgebruiker A2 A1

Voorbeeld hoe het Raamwerk Nederlands wordt gebruikt in kwalificatiedossiers Bron: Kwalificatiedossier Autoschadetechnicus luisterenlezengesprekken voeren sprekenschrijven C1 B2 B1 A2 A1

Raamwerk + Meijerink Niveau C2 is buiten beschouwing gelaten Vaardig taalgebruikerC2 C1 ≈ 4f eind vwo Onafhankelijk taalgebruiker B2 = 3f eind havo B1 ≈ 2f Einde vmbo kbl Einde vo fase 1 Basisgebruiker Einde basisonderwijs A2 ≈ 1f A1

Opdracht Opdracht 1 Neem een klas in gedachten. Bekijk het schema van bijlage 1. Schat globaal het niveau van de leerlingen in. Waar zitten ze in het schema? Zijn er verschillen in niveau per domein?

Rapport Meijerink Domeinen Domein 1: Mondelinge vaardigheid Domein 2: Leesvaardigheid Domein 3: Schrijfvaardigheid Domein 4: Taalbeschouwing en -verzorging

Opdracht Opdracht 2 Neem een tekst uit een lesboek. Bekijk de tekstkenmerken in bijlage 2. Schat het niveau van de tekst.

Opdracht Opdracht 2 - vervolg Neem de checklist taaltaken. Bekijk taaltaak 12 op blz. 18. Komt er hetzelfde niveau uit?

Opdracht Opdracht 3 Kies één van de s in bijlage 3. Neem de checklist taaltaken. Beoordeel het niveau van de aan de hand van de taaltaken: 4) Een zakelijke brief schrijven (blz. 9) 16) Een memo schrijven (blz. 24)

Invoering rapport Meijerink Planning VO examens Nederlands: :diagnostische toetsen :aanpassing examenprogramma :Afname geijkte examens Bron: bijlage 1 bij brief OCW

Invoering rapport Meijerink Planning mbo: Per 1/8/’10:ref. niv. Gelden voor alle instromers :schoolexamens mbo niv :verplichte centrale examens Bron: bijlage 1 bij brief OCW

Vragen Vragen? Kijk ook eens op bij Doorlopende leerlijnen