Innovatie? Hou het simpel! Richard Engelfriet
Simpel is heel moeilijk …en moeilijk is heel simpel! Lees de column op 015/10/05/simpel-is-heel-moeilijk- en-moeilijk-is-heel-simpel/ 015/10/05/simpel-is-heel-moeilijk- en-moeilijk-is-heel-simpel/
Simpel begint met inspiratie …en niet met een vinklijstje. Lees de column op om/2015/03/10/stop-met- vinken-ga-vonken/
Begin met wat er al is Lees de column op om/2014/10/01/gaat-u-voor- simpel-begin-dan-met-wat-er- al-is/
Begin met iets kleins Lees de column op om/2013/09/10/verbeter-de- wereld-en-begin-met-een- worstenbroodje/ om/2013/09/10/verbeter-de- wereld-en-begin-met-een- worstenbroodje/
Blijf vooral niet jezelf ‘Jezelf blijven’ is het grootste cliche uit de wereld van training en opleiding. En het is een boodschap zonder waarde: wat bedoel je er eigenlijk mee? Dat je altijd hetzelfde gedrag moet vertonen? Dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen. Deze tijd vraagt om innovatie! Of bedoel je dat je altijd op dezelfde manier moet handelen? Ook dat is niet slim: iedereen begrijpt dat je een andere rol aanneemt als collega, ouder, vriend, geliefde of buurman. Stop dus met praten in termen van ‘jezelf blijven’ en start met innovatie en vernieuwing. U wilt toch niet eindigen als De Gruyter? Zie ook /ben-jij-ook-zo-lekker-jezelf-gebleven/ /ben-jij-ook-zo-lekker-jezelf-gebleven/
Lees de column op om/2014/08/13/blijf-toch- lekker-in-je-comfort-zone/ Blijf toch lekker in je comfort zone
Lees de column op om/2014/03/12/stop-met- clichediarree-en-start-met- kiezen/ Stop met clichédiarree
Zorg voor aanpassing context Wat een bordje met een verzoek niet lukt, maar een vlieg in de wc wel ;-)
De Wet van Olvarit De Wet van Olvarit is de allerbelangrijkste communicatiewet. Onbekend? Wat heeft het bekende babyvoedselmerk te maken met communicatie? Simpel: als een ouder zijn kind wil voeden, voltrekt zich vaak het volgende tafereel: ouder heeft flesje Olvarit (babyvoedsel) opgewarmd, en zit met lepel klaar om het kind Olvarit te laten eten. Het kind heeft daar ab-so-luut geen zin in, en drukt zijn lippen op elkaar. En wat doet een ouder dan? Lepel toch gewoon naar binnen persen? Neus dichtknijpen? Nee. Een beetje ouder weet dat-ie dan zijn kind moet verleiden: ‘daar komt het vliegtuig aan!’, of: ‘doe de garagedeur maar open’, ‘deze is voor mama’, etc. En als het mondje dan open gaat, dan duw je toch niet gelijk dat hele potje Olvarit naar binnen? Nee. Er gaat een klein hapje naar binnen, het kind wordt geprezen en de kleine rakker krijgt nog een klein klopje op de rug om een boertje te laten. En zo zou uw communicatie ook moeten werken! Bekijk het filmpje van de Troy Library op ch?v=AoT13m8-Kxo ch?v=AoT13m8-Kxo
Ontsokkelen Lees de column op om/2010/05/07/bent-u-al- ontsokkeld/
Put your money where your mouth is …sluit eens wat vaker een weddenschap af. Scheelt een hoop tijd. Kijk maar eens bij het prachtige voorbeeld van James Randi: ch?v=hFKGY5c_hKg
Geef zelf het goede voorbeeld We hebben je factuur ontvangen. Wij accepteren echter alleen facturen in PDF. Dan moet je klikken op ‘save as pdf’ … … … We hebben je voorstel intern besproken met de afdeling inkoop en de afdeling juridische zaken. Wij zijn van mening dat jij op ‘save as pdf’ moet klikken.
Blijf zeuren! …en stop met die rare ‘ja, maar-vrije-zones’. Lees de column op om/2016/02/17/ja-maar-wat- als-alles-mislukt-een-ode-aan- het-klagen/
Ge moet eerst schuppen…en dan roepen!