NOT Utrecht 27 januari – uur Irene Foyer Hans van der Haar Joris van de Lindeloof
Doel Een interactieve kennismaking met de verbetermethodiek van MBO beter. Wat zijn de fasen van MBO beter? Waar kunt u de MBO beter methodiek voor gebruiken? Wat is de meerwaarde van de MBO beter methodiek? Praktische voorbeelden en resultaten uit recente projecten
Samenwerking Plus Delta & MBO 2010 Wat? Toepassen van de verbetermethodiek Six Sigma in het onderwijs met behulp van handboek MBO beter Waarom? Beslissingen binnen het onderwijs worden vaak op basis van ervaring en intuïtie genomen Beslissingen over het onderwijs worden vaak op management/bestuursniveau genomen Problemen worden niet zelden ongestructureerd aangepakt Handboek MBO beter Website of kijk op
Waarneming
Waarneming Welke vak is lichter van kleur? Vak A of vak B?
Waarneming Welk monster is groter?
Waarneming Welke van de twee middelste ballen is groter?
Hebben CvB en docent hetzelfde beeld ? Zijn de waarnemingen wel correct? Heeft iedereen het totaaloverzicht? In hoeverre speelt subjectiviteit mee? Subjectief Mede afhankelijk van de omgeving Mede afhankelijk van ervaringen Mede afhankelijk van verwachting Waarneming isBesluitvorming op basis van waarnemingen Alleen objectieve besluitvorming leidt tot resultaat Waarneming en besluitvorming
MBO beter Methode voor (continu) verbeteren Drie pijlers van MBO beter 1. Je voert het project volgens een vaste methodiek of structuur uit 2. Je voer het project uit met - en binnen het onderwijsteam E = K X A 3. Je neemt beslissingen op basis van feiten (data) Iets nieuw invoeren ? bv. Prince2 Oplossing bekend ? Just Do It…. Geen oplossing bekend? MBO beter Bijvoorbeeld… -Rendement voldoet niet aan de norm -Onderwijsproces is onvoldoende -Tevredenheid m.b.t. BPV / lessen etc. is onvoldoende De fasen van MBO beter doorloop je binnen en met het betrokken onderwijsteam.
Drie pijlers van MBO beter 1.Je voert het project volgens een gestructureerde methode uit 2.Je voert het project uit met - en binnen het onderwijsteam 2.Je neemt beslissingen op basis van feiten (data)
Waarom start ik een project? Wat is de doelstelling? Wie zijn er bij betrokken? Wanneer wil ik dit bereiken? Wat is de scope? Opstellen processchema Weten wat en hoe je meet Opstellen definities Controleren meetsysteem Verbeteringen formuleren en eventuele risico’s inschatten Zorg dragen voor overdracht van projectorganisatie naar staande organisatie Het opstellen van een realistische doelstelling In teamverband op zoek naar de echt belangrijke oorzaken STARTPUNT Pijler 1: Gestructureerde methode
Sla geen fasen over…. Blijvend Resultaat Geen Richting Bouwen op drijfzand Sub optimalisatie Eindeloos discussiëren Probleem komt terug Definieer Meet Analyseer Verbeter Borg
Pijler 2: Met - en binnen het onderwijsteam Waarom? Multidisciplinair Zelf ontdekken vergroot het draagvlak voor veranderingen Kennis en ervaring zijn zeer waardevol Hoe? Projectgroep/stuurgroep Gestructureerde sessies Praktische gereedschappen Delen van resultaten
Faal- en gevolg analyse Praktische gereedschappen Processchema analyse Visgraat analyse (oorzaak/gevolg)Data analyse
want… E = K X A Pijler 2 & 3 1.Je voert het project volgens een gestructureerde methode uit 2.Je voert het project uit met - en binnen het onderwijsteam
Waarom? Te vaak worden beslissingen op basis van gevoel genomen Gevolg is dat verbeteringen niet tot stand komen.... of dat verbeteringen niet duurzaam zijn en het probleem terug komt Alleen objectieve besluitvorming leidt tot resultaat Hoe? Gebruik maken van data Maar… vergeet de resultaten niet te interpreteren met het team Pijler 3: Op basis van feiten
Voorbeelden van gebruik van data Lijst met mogelijke oorzaken die leiden tot een laag rendement 1. Studenten ouder dan 18 jaar stromen vaak ongediplomeerd uit 2. De klassen zijn te groot 3. Er worden te veel studenten toegelaten (intake moet strenger) 4. Studenten stromen uit i.v.m. te weinig begeleiding
1. Studenten ouder dan 18 jaar stromen vaak ongediplomeerd uit Voorbeeld van gebruik van data X
2. De klassen zijn te groot X Voorbeeld van gebruik van data
Statistisch aangetoond dat er geen relatie is tussen score van de intake en latere uitstroom van leerlingen (chikwadraattoets). 3. Er worden te veel studenten toegelaten (intake moet strenger) Voorbeeld van gebruik van data X
4. Studenten stromen uit i.v.m. te weinig begeleiding Voorbeeld van gebruik van data
Lijst met belangrijke en onbelangrijke factoren 1. Studenten ouder dan 18 jaar stromen vaak ongediplomeerd uit 2. De klassen zijn te groot 3. Er worden te veel studenten toegelaten (intake moet strenger) 4. Studenten stromen uit i.v.m. te weinig begeleiding X X X Voorbeeld van gebruik van data
Resultaten – algemeen Intake - Voorspellende waarde verhogen - Betere screening - Structuur Begeleiding - Overdracht Intake dossiers - Structuur - Frequentie - Training Kwaliteit van het onderwijs - Cyclisch meten - Vrije ruimte - Variatie in materiaal en didactische stijlen Absentie/presentie - Efficienter proces - Voldoen aan wettelijk eisen - Betere begeleidingsinfo Informatie voorziening - Management dashboard - Verbeterde administratie Management - Overlegstructuur - Effectief vergaderen - Actie- en besluitenregister Rendement Verhoogde opbrengsten
Resultaten – ROC Mondriaan
Dank voor uw aandacht! Herman Heijermanslaan ER Heemstede Duinlustweg AA Overveen T +31(0) W W W Twitter #MBObeter