Faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
ICT op school.
Identiteitsverankering
Opkomen voor jezelf.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Lieve zoon/dochter ....
Iedereen coach naar Jef Clement.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
Welkom op onze thema-avond
De verhuizing Ik ben Fleur Ik ben Mandy Ik moet je iets vertellen, ik moet verhuize n vanwege mijn vaders werk Wat erg.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Interpreteren van data
Een website bouwen, hoe doe je dat eigenlijk?. Website bouwen Wat zet ik er op? Hoe deel ik mijn pagina’s in? Welke knoppen moet ik gebruiken?
Pass’t Montessorionderwijs ?
een sinterklaasliedje
Voor Aranka... Van Aart.
Wat ik wil…..
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Ik doe mijn presentatie over…
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
Stage bij “Het Licht”. Mijn stage bij “Het Licht” begon een beetje rommelig want ik kreeg op het laatste moment te horen dat ik mijn stage bij een ander.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Plannen Doelen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Transactionele analyse
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Welkom op onze thema-avond
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Verdieping Timemanagement
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Anders kijken, anders doen
Studieloopbaanbegeleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Transcript van de presentatie:

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen > aJohttp:// aJo

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Roadmap Introductie > DOEL EN INHOUD WORKSHOP Theorie > EBP en doelrealisatie Voorbeeld onderzoek > Slim doelen stellen? Onderzoek > Om te verbeteren Reflectie 2 min 1Q min 15 min 1Q min 5 min // R \ / /

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen

faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Theorie o Ingebed in zijn context o Nadruk op 'BESLUITVORMING' o Evenwichtige inbreng van de partijen o Proces o Cliënt wordt herkent in zijn complexiteit Environment & organizational context Resources incl. practitioner expertise / Clients' preferences, actions, needs, and values Best research evidence 5 Thyer & Pignotti (2011)

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Zorgevaluatiemodel (aangepast model van Van Yperen, Veerman & Ooms, 2008) Organisatiestructuur

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Zorgevaluatiemodel (aangepast model van Van Yperen, Veerman & Ooms, 2008) Organisatiestructuur

rijksuniversiteit / faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen jeugdzorg

faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Weten is meer dan meten 9 Soort data Intensief Breedte Voorbeeld: Omdat hulpverlener Z goed luisterde naar mijn behoeften heb ik vertrouwen gekregen in de hulpverlening. Door samen te werken met leerkracht en ouders is het gelukt het behandeleffect te vergroten.

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Doelrealisatie SMART doelen formuleren Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Realistisch Tijdsgebonden

Voorbeeld doelen van... Tussenevaluatie Doel ) Ik wil mijzelf beter leren kennenx 2) Wiskunde B adviesx 2a) Huiswerk af Wis.x 2b) Iets hogere cijfersx 3) Plannenx 4) Huiswerk goed noterenx Voorbeelden doel evaluatie en samenwerking 3) Beter plannen + IK WEET NU IN IEDER GEVAL DAT IK MOET GAAN PLANNEN + IK BEGIN NU IN IEDER GEVAL - Ik mis nog dat ik op tijd er aan denk aan de slag te gaan 4) Huiswerk noteren + IK HEB HET WEL MINDER VAAK VERGETEN - ik vergeet nog regelmatig wat en ook wel een proefwerk bijvoorbeeld Oplossingen: Gesprek met mijn mentor over vakken en profiel Ik heb een vaste gewoonte nodig, Ik moet ook bedenken hoe ik mijn huiswerk ga noteren Samenwerking: Je vindt dat er goed naar jou wordt geluisterd. Je vindt wat wij doen belangrijk.

Onderzoek naar doelrealisatieproces Vragen 1. Wat zijn redenen en motieven van het handelen van medewerkers in het proces van doelrealisatie? (Waarom?) 2. Welke concrete acties van medewerkers zijn volgens hen vooral gericht op doelrealisatie? 3. Op welke momenten zetten zij deze op doelen gerichte acties nadrukkelijk in; en waarom op die momenten? 4. Welke knelpunten in het proces van de doelrealisatie komen medewerkers tegen en welke oplossingen bedenken zij?

'B IJEFFECT ' VAN ONDERZOEK "JA, IK VIND HET WEL LEUK OM DAAR DAN EVEN ZO OVER na te denken omdat het ook wel iets is wat je automatisch doet. Wat welk leuk is, wat daar bij stil te staan. Want dat is ook waarom ik dat zeg, want als je dat op de vergadering iets meer dat doet van verwoorden van waarom en hoe je die keuzes hebt gemaakt. Nou ik denk dat dat iedereen ook wel scherp houdt. Leerzaam kan zijn. Want dat is zo'n gesprek eigenlijk wat we nu hebben. Van o ja, zo doe je dat. Dat vind ik wel leuk." "OMDAT JE WEL VOOR JE ZELF GRAAG OP ELK MOMENT wil kunnen weten waarmee je aan de slag bent en waarom je de dingen doet... Het is toch eigenlijk heel dom dat ik al een aantal jaren hier werk en dat je dan zoveel moeite hebt met iets.En ik snap ook wel dat iedereen zijn leerdoelen heeft. En ik wil, wat dat betreft ben ik ook best wel benieuwd van goh, wat zijn dan de verhalen van anderen. En niet zozeer van wie wat, maar meer van wat speelt er in het algemeen zegmaar." > > > "DUS JA, IK DENK DAT AF EN TOE EEN focus, toen wij een enorme wachtlijst hadden met, er zijn wel eens momenten dat we heel erg gaan brainstormen van hoe krijgen we die wachtlijst korter. En dan is iedereen wel weer even alert."

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Onderzoek formul LEREND VÜ >... om kwaliteit van zorg te verbeteren >... om de stem van de cliënt te laten horen >... om te leren van elkaar: van fouten én vooral successen >... vraagt om een ondersteunende organisatiecultuur >... vraagt om monitoring >... vraagt om goed opgeleide medewerkers

en faculteit gedrags¬ maatschappijwetenschappen jeugdzorg Slim wint? > aJohttp://

rijksuniversiteit / faculteit gedrags- en / jeugdzorg groningen ' maatschappijwetenschappen Reflectie Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie vragen? 7

faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Contact Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Afdeling Orthopedagogiek, Sectie Jeugdzorg rug.nl/staff/j.knot-dickscheit/cvdickscheit/cv 8

faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Literatuur Thyer, B., & Pignotti, M. (2011). Evidence-Based Practices Do Not Exist. Clinical Social Work Journal, 39(4), doi: /s x Veerman, J.W., Roosma, D. & Ooms, H. (2008), In Van Yperen, T.A. & Veerman, J.W. (Eds.), Zicht op effectiviteit: Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon. > >