faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen > aJohttp:// aJo
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Roadmap Introductie > DOEL EN INHOUD WORKSHOP Theorie > EBP en doelrealisatie Voorbeeld onderzoek > Slim doelen stellen? Onderzoek > Om te verbeteren Reflectie 2 min 1Q min 15 min 1Q min 5 min // R \ / /
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen
faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Theorie o Ingebed in zijn context o Nadruk op 'BESLUITVORMING' o Evenwichtige inbreng van de partijen o Proces o Cliënt wordt herkent in zijn complexiteit Environment & organizational context Resources incl. practitioner expertise / Clients' preferences, actions, needs, and values Best research evidence 5 Thyer & Pignotti (2011)
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Zorgevaluatiemodel (aangepast model van Van Yperen, Veerman & Ooms, 2008) Organisatiestructuur
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Zorgevaluatiemodel (aangepast model van Van Yperen, Veerman & Ooms, 2008) Organisatiestructuur
rijksuniversiteit / faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen jeugdzorg
faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Weten is meer dan meten 9 Soort data Intensief Breedte Voorbeeld: Omdat hulpverlener Z goed luisterde naar mijn behoeften heb ik vertrouwen gekregen in de hulpverlening. Door samen te werken met leerkracht en ouders is het gelukt het behandeleffect te vergroten.
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Doelrealisatie SMART doelen formuleren Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Realistisch Tijdsgebonden
Voorbeeld doelen van... Tussenevaluatie Doel ) Ik wil mijzelf beter leren kennenx 2) Wiskunde B adviesx 2a) Huiswerk af Wis.x 2b) Iets hogere cijfersx 3) Plannenx 4) Huiswerk goed noterenx Voorbeelden doel evaluatie en samenwerking 3) Beter plannen + IK WEET NU IN IEDER GEVAL DAT IK MOET GAAN PLANNEN + IK BEGIN NU IN IEDER GEVAL - Ik mis nog dat ik op tijd er aan denk aan de slag te gaan 4) Huiswerk noteren + IK HEB HET WEL MINDER VAAK VERGETEN - ik vergeet nog regelmatig wat en ook wel een proefwerk bijvoorbeeld Oplossingen: Gesprek met mijn mentor over vakken en profiel Ik heb een vaste gewoonte nodig, Ik moet ook bedenken hoe ik mijn huiswerk ga noteren Samenwerking: Je vindt dat er goed naar jou wordt geluisterd. Je vindt wat wij doen belangrijk.
Onderzoek naar doelrealisatieproces Vragen 1. Wat zijn redenen en motieven van het handelen van medewerkers in het proces van doelrealisatie? (Waarom?) 2. Welke concrete acties van medewerkers zijn volgens hen vooral gericht op doelrealisatie? 3. Op welke momenten zetten zij deze op doelen gerichte acties nadrukkelijk in; en waarom op die momenten? 4. Welke knelpunten in het proces van de doelrealisatie komen medewerkers tegen en welke oplossingen bedenken zij?
'B IJEFFECT ' VAN ONDERZOEK "JA, IK VIND HET WEL LEUK OM DAAR DAN EVEN ZO OVER na te denken omdat het ook wel iets is wat je automatisch doet. Wat welk leuk is, wat daar bij stil te staan. Want dat is ook waarom ik dat zeg, want als je dat op de vergadering iets meer dat doet van verwoorden van waarom en hoe je die keuzes hebt gemaakt. Nou ik denk dat dat iedereen ook wel scherp houdt. Leerzaam kan zijn. Want dat is zo'n gesprek eigenlijk wat we nu hebben. Van o ja, zo doe je dat. Dat vind ik wel leuk." "OMDAT JE WEL VOOR JE ZELF GRAAG OP ELK MOMENT wil kunnen weten waarmee je aan de slag bent en waarom je de dingen doet... Het is toch eigenlijk heel dom dat ik al een aantal jaren hier werk en dat je dan zoveel moeite hebt met iets.En ik snap ook wel dat iedereen zijn leerdoelen heeft. En ik wil, wat dat betreft ben ik ook best wel benieuwd van goh, wat zijn dan de verhalen van anderen. En niet zozeer van wie wat, maar meer van wat speelt er in het algemeen zegmaar." > > > "DUS JA, IK DENK DAT AF EN TOE EEN focus, toen wij een enorme wachtlijst hadden met, er zijn wel eens momenten dat we heel erg gaan brainstormen van hoe krijgen we die wachtlijst korter. En dan is iedereen wel weer even alert."
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Onderzoek formul LEREND VÜ >... om kwaliteit van zorg te verbeteren >... om de stem van de cliënt te laten horen >... om te leren van elkaar: van fouten én vooral successen >... vraagt om een ondersteunende organisatiecultuur >... vraagt om monitoring >... vraagt om goed opgeleide medewerkers
en faculteit gedrags¬ maatschappijwetenschappen jeugdzorg Slim wint? > aJohttp://
rijksuniversiteit / faculteit gedrags- en / jeugdzorg groningen ' maatschappijwetenschappen Reflectie Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie vragen? 7
faculteit gedrags- en jeugdzorg maatschappijwetenschappen Contact Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Afdeling Orthopedagogiek, Sectie Jeugdzorg rug.nl/staff/j.knot-dickscheit/cvdickscheit/cv 8
faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Literatuur Thyer, B., & Pignotti, M. (2011). Evidence-Based Practices Do Not Exist. Clinical Social Work Journal, 39(4), doi: /s x Veerman, J.W., Roosma, D. & Ooms, H. (2008), In Van Yperen, T.A. & Veerman, J.W. (Eds.), Zicht op effectiviteit: Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon. > >