1 Marine Harvest Pieters & samenwerking met het onderwijs FEVIA 28 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Van, voor én door het onderwijs.
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Presentatie Henny Knechten
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Voorlichting keuzes klas 2
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
CE Ondernemerschap in beweging
VTB Technasium Vakcollege
C RIMINOLOGIE ALS STUDIE EN BEROEP. O PLEIDINGEN Nederland Situatie België Situatie.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Domotica beleid en inzet VWS
Het bedrijf Bayer BioScience N.V.. Bedrijfshistorie (1)  Oprichting Plant Genetic Systems N.V. in 1982  Onderzoek van Prof. Van Montagu en Schell 
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Doelen Soorten vormgeving.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
Gezonde maatregelen Nachtwerk
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
RESOC Westhoek Regionaal Socio-economisch Overleg Comité – sociale partners (werkgevers & werknemers) & streekpolitici – Projecten: Economische speerpunten,
Detachering Interim Management Werving & Selectie.
School of Education Bruggen bouwen en onderhouden.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Bemanning paraat voor Water Rijk
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Mechatronica in West-Vlaanderen Nele Depestel – Sabine Traen 6/11/
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Algemene presentatie VDL Groep1. VDL Groep Kracht door samenwerking.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
1 Lokale Voedseldag Gent Traject korte keten regio Brugge _vrijdag 30 september 2016.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Bachelor in vastgoed met BIV-nummer
Academics For Companies Leuven
Pedagogisch werk KD 2016.
100% West-Vlaams werkt samen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Entreeschool: samen naar een goede basis
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Welkom op het Saenredam College
Sint-Jozefsinstituut
<naam bedrijf> & <naam school>
Sint-Jozefsinstituut
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

1 Marine Harvest Pieters & samenwerking met het onderwijs FEVIA 28 mei 2009

De Marine Harvest Groep o Marine Harvest is ’s werelds grootste aquacultuur bedrijf : 22% van de wereldwijde zalmkweek ( T) & mio NOK omzet (in 2008). Onstaan in 2006 uit een fusie van Pan Fish ASA, Marine Harvest BV en Fjord Seafood ASA o Beursgenoteerd; hoofdkantoor in Oslo, Noorwegen o Aanwezig in 18 landen; wereldwijd +/ werknemers o Naast kweekactiviteiten in Noorwegen, Chili, Canada en Schotland ook uitgebreide processing, verkoops- en distributie- activiteiten. Marine Harvest Pieters maakt deel uit van de Europese Value Added Products (VAP) divisie en produceert met een team van 460 personen in Brugge en Oostende smaakvolle en gezonde visproducten voor de Europese Retail en Foodservice markt

Samenwerking met het onderwijs: initiatieven  HR beleid met klemtoon op doorstroom : starten onderaan & doorgroeimogelijkheden. Focus op operations (productie, logistiek, planning, quality, IT, techniek)  Instroom op 3 studieniveaus : A2- A1/Bachelors - Masters  Relatie-opbouw met scholen door :  Aanbieden van stages/eindwerken en begeleiding  Gerichte aanbieding van jobstudenten in labo, administratie & operations  Meehelpen denken aan inhoud studierichtingen  Sponsoring  Actief steunen v/h initiatief ‘ondernemer voor de klas’ (VKW)  In jury zetelen bij evaluatie laatstejaarsstudenten  Aanbieden van een junior traject voor pas afgestudeerden  Organiseren van allerhande activiteiten met scholen Opendeurpolitiek: frekwente bedrijfsbezoeken Publiceren in elkaars personeels/informatieblad; links website(s) Link leggen met de school dmv recutering (zie p 5) Organiseren van pers-events, productlanceringen/demo’s in de faciliteiten van de school Praktische opleiding viskennis & fileertechnieken – samenwerking met Ter Groene Poorte (Brugge)  Ook omgekeerd: eigen medewerkers kennis laten maken met de gevarieerde mogelijkheden van een hotelschool (personeelsincentives vb kooklessen)  samenwerking met de universiteit/hogescholen via:  Onderzoeksprojecten (aquacultuur & visprocessing)  Gespecialiseerde analyses, consultancy & advies  Bedrijfsbezoeken (laatstejaarststudenten)  Campusrecrutering (vb bio-ir dag)  Samenwerking met (o.a.) Universiteit Gent, Universiteit Leuven, KHBO Brugge/Oostende, Katho Kortrijk & Roeselare, Hogeschool Gent, KTA Oostende/Maldegem, Ter Groene Poorte Brugge, VTI Brugge

Noodzaak?  Regiogebonden:  Tekort aan hoger geschoolden: relatief lage deelname van West-Vlaamse studenten aan het universitair onderwijs + flink aandeel keert niet terug naar de provincie (blijven ‘hangen’ in Gent/Leuven/Brussel/A’pen).  Tekort aan ‘gemotiveerde’ arbeidskrachten (cfr specifieke arbeidsomstandigheden). In het noorden van de provincie kunnen we geen gemotiveerde Franse medewerkers aantrekken: enkel de Westhoek & Zuid-Westvlaanderen kunnen (althans voorlopig nog) genieten van het grensarbeidersstatuut.  Taalproblematiek bij bepaalde (kansen)groepen in de Brugse regio. Werken met pictogrammen & diversiteitstraining bij leidinggevenden helpt (te) weinig: basiskennis van de taal is essentieel bij fist-line communicatie. 16 verschillende nationaliteiten.  Bedrijfsgebonden  Specifieke arbeidsomstandigheden : koude, vocht, lawaai, vroege uren/ploegensysteem, werken op feestdagen,.... Gezien kort houdbaar/snel bederfbaar product is (dag)flexibiliteit ook een must-have.  De lat ligt hoog (screening/selectie vooral op attitude) waardoor de instroom voor first-line profielen nog (te) beperkt is.  Sectorgebonden  Imagoproblematiek visindustrie/voedingsindustrie? Voor hogere operationele profielen (ingenieurs) komt hierbovenop ook nog de zuigkracht naar de (petro)chemie, baggersector, farmacie, consultancy, De klassieke richting ‘voeding’ in het hoger onderwijs aan de universiteiten/hoge scholen is niet meer sexy(?). Er wordt meer gekozen voor de “groene” richtingen. FISHING for a job?

Toekomst? Verder zoeken naar nauwe samenwerkingsvormen tussen scholen en ons bedrijf. (vb.bedrijfsstages voor leerkrachten organiseren op pedagogische studiedagen) De ‘goesting’ moet vanuit ‘de buik’ komen (leerkrachten, medewerkers,..), het faciliteren ervan is top-down. Steeds win/win opzoeken (doel is employerbranding, geen productbranding). Ook de samenwerking bedrijf - onderwijs - publieke sector opzoeken ifv arbeidsmarktcommunicatie. Stads- of regio-branding ??

Advertentie met link naar Ter Groene Poorte

On the floor opleiding viskennis & fileertechnieken