1 Marine Harvest Pieters & samenwerking met het onderwijs FEVIA 28 mei 2009
De Marine Harvest Groep o Marine Harvest is ’s werelds grootste aquacultuur bedrijf : 22% van de wereldwijde zalmkweek ( T) & mio NOK omzet (in 2008). Onstaan in 2006 uit een fusie van Pan Fish ASA, Marine Harvest BV en Fjord Seafood ASA o Beursgenoteerd; hoofdkantoor in Oslo, Noorwegen o Aanwezig in 18 landen; wereldwijd +/ werknemers o Naast kweekactiviteiten in Noorwegen, Chili, Canada en Schotland ook uitgebreide processing, verkoops- en distributie- activiteiten. Marine Harvest Pieters maakt deel uit van de Europese Value Added Products (VAP) divisie en produceert met een team van 460 personen in Brugge en Oostende smaakvolle en gezonde visproducten voor de Europese Retail en Foodservice markt
Samenwerking met het onderwijs: initiatieven HR beleid met klemtoon op doorstroom : starten onderaan & doorgroeimogelijkheden. Focus op operations (productie, logistiek, planning, quality, IT, techniek) Instroom op 3 studieniveaus : A2- A1/Bachelors - Masters Relatie-opbouw met scholen door : Aanbieden van stages/eindwerken en begeleiding Gerichte aanbieding van jobstudenten in labo, administratie & operations Meehelpen denken aan inhoud studierichtingen Sponsoring Actief steunen v/h initiatief ‘ondernemer voor de klas’ (VKW) In jury zetelen bij evaluatie laatstejaarsstudenten Aanbieden van een junior traject voor pas afgestudeerden Organiseren van allerhande activiteiten met scholen Opendeurpolitiek: frekwente bedrijfsbezoeken Publiceren in elkaars personeels/informatieblad; links website(s) Link leggen met de school dmv recutering (zie p 5) Organiseren van pers-events, productlanceringen/demo’s in de faciliteiten van de school Praktische opleiding viskennis & fileertechnieken – samenwerking met Ter Groene Poorte (Brugge) Ook omgekeerd: eigen medewerkers kennis laten maken met de gevarieerde mogelijkheden van een hotelschool (personeelsincentives vb kooklessen) samenwerking met de universiteit/hogescholen via: Onderzoeksprojecten (aquacultuur & visprocessing) Gespecialiseerde analyses, consultancy & advies Bedrijfsbezoeken (laatstejaarststudenten) Campusrecrutering (vb bio-ir dag) Samenwerking met (o.a.) Universiteit Gent, Universiteit Leuven, KHBO Brugge/Oostende, Katho Kortrijk & Roeselare, Hogeschool Gent, KTA Oostende/Maldegem, Ter Groene Poorte Brugge, VTI Brugge
Noodzaak? Regiogebonden: Tekort aan hoger geschoolden: relatief lage deelname van West-Vlaamse studenten aan het universitair onderwijs + flink aandeel keert niet terug naar de provincie (blijven ‘hangen’ in Gent/Leuven/Brussel/A’pen). Tekort aan ‘gemotiveerde’ arbeidskrachten (cfr specifieke arbeidsomstandigheden). In het noorden van de provincie kunnen we geen gemotiveerde Franse medewerkers aantrekken: enkel de Westhoek & Zuid-Westvlaanderen kunnen (althans voorlopig nog) genieten van het grensarbeidersstatuut. Taalproblematiek bij bepaalde (kansen)groepen in de Brugse regio. Werken met pictogrammen & diversiteitstraining bij leidinggevenden helpt (te) weinig: basiskennis van de taal is essentieel bij fist-line communicatie. 16 verschillende nationaliteiten. Bedrijfsgebonden Specifieke arbeidsomstandigheden : koude, vocht, lawaai, vroege uren/ploegensysteem, werken op feestdagen,.... Gezien kort houdbaar/snel bederfbaar product is (dag)flexibiliteit ook een must-have. De lat ligt hoog (screening/selectie vooral op attitude) waardoor de instroom voor first-line profielen nog (te) beperkt is. Sectorgebonden Imagoproblematiek visindustrie/voedingsindustrie? Voor hogere operationele profielen (ingenieurs) komt hierbovenop ook nog de zuigkracht naar de (petro)chemie, baggersector, farmacie, consultancy, De klassieke richting ‘voeding’ in het hoger onderwijs aan de universiteiten/hoge scholen is niet meer sexy(?). Er wordt meer gekozen voor de “groene” richtingen. FISHING for a job?
Toekomst? Verder zoeken naar nauwe samenwerkingsvormen tussen scholen en ons bedrijf. (vb.bedrijfsstages voor leerkrachten organiseren op pedagogische studiedagen) De ‘goesting’ moet vanuit ‘de buik’ komen (leerkrachten, medewerkers,..), het faciliteren ervan is top-down. Steeds win/win opzoeken (doel is employerbranding, geen productbranding). Ook de samenwerking bedrijf - onderwijs - publieke sector opzoeken ifv arbeidsmarktcommunicatie. Stads- of regio-branding ??
Advertentie met link naar Ter Groene Poorte
On the floor opleiding viskennis & fileertechnieken