Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Advertisements

Begeleiden in de BPV.
De natuurwetenschappelijke methode
Van, voor én door het onderwijs.
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
BattleBots The school battle.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Presentatie introductie BGL
rsg de Borgen Locatie Ronerborg
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Docent medmec = Wil Adolfs
Van, voor én door het onderwijs.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
1 Cultureel zelfportret
moderniseren van het curriculum.
Het belang van een stage
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onderzoekend Vermogen
Workshop evalueren Dcp
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerstijlen KOLB SJM.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Evaluatie Cursus.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Product van TU Delft, SEC
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven

Wat? Administratie inrichten voor een klant en instructie schrijven Zelf bedenken welke klant Voorwaarden - Eenvoudige handelsonderneming (webwinkel) - Verschillende artikelgroepen (bij voorkeur met hetzelfde btw-percentage) - Alleen handel in Nederland - Aantal echte gegevens (postcode, KvK-, Btw- en bankrekeningnummer)

Wat? Onderdelen en stappen Vier onderdelen Het inrichten van een eenvoudige financiële administratie Het inrichten van de logistieke administratie Uitproberen en uitbreiden Instructie schrijven en geven Herhaling van stappen: het bepalen van de behoefte van de opdrachtgever/gebruiker de keuze voor een ontwerp het uitvoeren van een ontwerp In de eerste twee onderdelen zijn deze stappen voorgeprogrammeerd

Waarom? Dieper leren, beter voorbereid op toekomstig beroep Problemen Verandering werkzaamheden door toenemende digitalisering Onvoldoende inzicht en vaardigheden Verwachting dat het leermiddel bijdraagt aan het oplossen van deze problemen Beter aanpakken van een complex vraagstuk door het stimuleren van probleemoplossend vermogen, communicatie vaardigheden en zelfsturende vaardigheden; plannen, monitoren en evalueren De kernvaardigheden controleren, analyseren en rapporteren zijn vergroot Meer inzicht hebben in het administratieve proces en dit transferabeler toepassen

Waarom? Dieper leren, beter voorbereid op toekomstig beroep Welke ontwerprichtlijnen (naast die uitgangspunten van Stichting Praktijkleren)? Het leermiddel sluit aan bij de vorm van leren die past bij de doelgroep en waarmee de gewenste leerdoelen bereikt kunnen worden. Het leermiddel is gericht op het verwerven van kennis en vaardigheden. Het leermiddel biedt voldoende handvatten voor de student. Het leermiddel bevat ruimte en tijd voor reflectie. Het leermiddel biedt voldoende ondersteuning voor de begeleidende docent. Het leermiddel biedt veel variatie in werkvormen. Het leermiddel bevat motivationele kenmerken. Het leermiddel bevat authentieke probleemoplossende beroepstaken.

Hoe? Materialen Werkboek - Leidraad - Logboek en reflectieverslag - Algemene instructie Intermezzo-opdrachten - Beeld van de taak - Oefenen Instructiekaarten (voor specifieke instructies)

Hoe? Materialenoverzicht voor docenten MateriaalDoelWaar te vinden/te gebruiken Licenties Exact Online Aanvragen bij: Handleiding Exact Online Instructies over starten Instructie hoe mee te kijken met leerlingen Te downloaden via docenteninlog op de site van Stichting Praktijkleren bij leermiddelen die Exact Online gebruiken Start PowerPointpresentatie Administratie inrichten Introductie PowerPointpresentatie met informatie over het project Materiaal bij dit project Gebruiken bij opstart Administratie inrichten leerlingboek Werkboek voor leerlingen Materiaal bij dit project Digitaal verspreiden aan leerlingen Administratie inrichten leerlingboek docentenversie Werkboek met uitwerking en aanwijzingen Materiaal bij dit project Voor begeleider InstructiekaartenAanwijzingen en instructies per taak Materiaal bij dit project Uitdraaien en kopiëren en in map bewaren. Uitdelen indien nodig en weer innemen Intermezzo-opdrachten onderdeel 1 Excelbestand met oefenopdrachten om een beeld te vormen hoe andere bedrijven “het probleem” hebben opgelost Materiaal bij dit project Digitaal verspreiden aan leerlingen bij start project Intermezzo-opdrachten onderdeel 2 Excelbestand met oefenopdrachten om een beeld te vormen hoe andere bedrijven “het probleem” hebben opgelost. Materiaal bij dit project Digitaal verspreiden aan leerlingen bij start onderdeel 2 Intermezzo-opdracht 2.2 Extra Oefenopdracht over begrippen en flow in het logistiek proces Materiaal bij dit project Digitaal verspreiden aan leerlingen bij start onderdeel 2 Intermezzo-opdrachten onderdeel 4 Voorbeelden van instructies Materiaal bij dit project Digitaal verspreiden aan leerlingen bij start onderdeel 4

Hoe? Materialen: intermezzo-opdrachten

Hoe? Materialen: Instructies

Hoe? Materialen: Gestructureerde opdrachten

Vragen? Opmerkingen?