UML De Basics en de Use-case Diagrammen
UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking van software of een process in kaart te brengen d.m.v. diagrammen Welke diagrammen?
UML Diagrammen
Use cases in het diagram Een beschrijving van een gedrag van een systeem, dat reageert op een verzoek dat stamt van buiten het systeem. De omschrijving is een combinatie van een werkwoord en een zelfstandig naamwoord dat wordt gebruikt in het domein van de belanghebbenden (stakeholders) Use cases zijn ellipsen in het diagram en bevatten een korte maar krachtige omschrijving. Use cases
Actoren in het diagram Actoren zijn personen, organisaties of externe systemen. Actoren staan buiten het systeem maar communiceren wel direct met het systeem. Een actor die belang heeft om een bepaald doel te halen is een primaire actor. Primaire actoren worden links van het diagram weergegeven.
Relaties in het diagram Een relatie bestaat zodra de actor betrokken is bij een use case. De primaire actor zet vaak zelf de use case in gang. Relaties tussen use cases en actoren worden als vaste lijnen weergegeven.
Use-case De klant voert zijn pinpas en pincode in. Systeem verifieerd de pinpas en de pincode. De klant selecteerd het gewenste bedrag. Systeem verifieerd of er genoeg geld op de rekening van de klant staat. De klant selecteerd het gewenste bedrag bijvoorbeeld €10 of €20 euro. Systeem geeft de pinpas terug.
Use-case pin automaat
Use-case Description Naam: Naam van de use case Aanleiding: Wat gaat er gebeuren voor dat het systeem tot actie over gaat? 1. Er wordt een pinpas in automaat gestopt 2. klant voert zijn pincode in Actors: personen, organisaties of externe systemen (rollen) 1. Klant 2. Systeem/bank
Use-case Description Doel: Het doel (van de actoren) met deze use case 1. Beveiligde klantaccount gebruiken 2. Klant voorzien van zijn geld
Use-case Description Beschrijving van de acties: Beschrijving van de achtereenvolgende acties/stappen die worden uitgevoerd om te komen van de aanleiding tot resultaat 1 Klant steekt pinpas in automaat 1A. Pinpas is ongeldig 1B. Pinpas terug geven 2 Pinpas is geldig 3 klant voert zijn pincode in etc
Use-case Description Failed Conclusion: situaties waar je systeem heeft gefaalt of het proces vroegtijdig heeft beëindigd 1. Ongeldige kaart 2. Ongeldige pin 3. Klant heeft onvoldoende saldo 4. Pinautomaat heeft onvoldoende geld 5. Over de daglimiet 6. Gestolen kaart
Use-case Description Extensions: optie tot uitbereiding van een usecase process 1. Als Pincode 3x verkeerd ingevoerd is (Eat Card) 2. Kaart gestolen opgegeven (Eat Card)
Use-case Description Resultaat: Het concrete resultaat van deze use case voor de gebruiker 1. Gebruiker heeft geld kunnen opnemen 2. Gebruiker heeft geen geld kunnen opnemen