OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Het veranderend landschap in het MBO
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Herontwerptool Educator – CINOP.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Op naar…
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
KD en voorbeeldcurriculum
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het mes snijdt aan twee kanten
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Kiezen voor keuzedelen
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Examinering WIN 17.
Kennis delen.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bunnik,
Aan de slag.
Aan de slag.
Kennis delen.
Kennis delen.
Kiezen voor keuzedelen
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Profiel- en keuzedelen kiezen
Visie op praktijkrelevant examineren
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
De rekenvaardige burger
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
Transcript van de presentatie:

OVD 27 november 2015 Karin Geurts

Ontwerpen is keuzes maken

Student Kenmerken (leeftijd, vooropleiding, etc) Hoe leren ze? Motivatie Voorkennis en ervaring etc

Vragen Welke opleidingen bied je aan? (doorstroom, afstroom) Welke keuzedelen kies je en waar programmeer je ze? Waar staan jullie qua ontwerpproces? Grof ontwerp klaar? Al bezig met de uitwerking naar het fijn ontwerp? Waar wordt de BPV gepositioneerd? Heb je specifieke wensen/ideeën voor de examinering? Leggen jullie specifieke accenten in de opleiding? Bijvoorbeeld 21th century skills Waar loop je tegen aan/ Welke vragen/kwesties houden jullie bezig?

Fasen herontwerp Oriëntatie Bepalen visie en reikwijdte herontwerp Globaal ontwerp maken Uitwerken Globaal ontwerp naar Fijn ontwerp Uitwerken fijn ontwerp: OER, handleidingen, plannen, examens etc.

Oriëntatie Wat wordt ons opleidingsaanbod/portfolio (rekening houdend met doorstroom, afstroom en het aanbod aan keuzedelen daarbij) Met welke externe en interne kaders moeten we rekening houden? (De spelregels: onderwijstijd, onderwijslogistiek, interne afspraken over aanbod en organisatie keuzedelen, centrale examinering rekenen, engels, etc.)

Oriëntatie Welke veranderingen zijn er doorgevoerd in de KD’s? Wat is de inhoud van de keuzedelen? Plan van aanpak maken: wie gaat wat doen, wanneer en met welke middelen?

Visie en reikwijdte ontwerp Wordt bepaald door: Visie ROC Doelgroepanalyse Beroep, wensen bedrijfsleven Kwalificatiedossier (wijzigingen) Ped. Did. Uitgangspunten (visie op HOE) Analyse van huidige situatie (wat willen we behouden, wat te veranderen)

Analyse huidige situatie Waar zijn we trots op? Wat willen we behouden? Wat we echt willen aanpakken/veranderen… Onze visie……

Te besluiten: Wat wordt ons didactisch model? Wat zijn onze ideeën en eisen ten aanzien van examinering? Voor welk BPV model kiezen we? Hoe gaan we de inhoud positioneren? Kijkend naar de KD’s: welke beroepsinhoud moet er in? Basis en profiel(en) Wat doen we met de generieke vakken? Welke keuzedelen kiezen we en waar positioneren we deze

Ontwerpen Globaal ontwerp Wat wordt je aanbod? (zie oriëntatie) Hoe bied je het aan? Ontwerp/Leerplanschema maken

Ontwerpen: Grof ontwerp Wie/wat wil je ‘afleveren’ aan het eind van de opleiding Aanpak: Planning in jaren en periodes Plaats examens Plaats bpv Plaats beroepsgerichte en generieke onderdelen

Ontwerpen Checklist: Check of grof ontwerp kd dekt Check de verhouding beroepsgericht-generiek- bpv Herken je de kenmerken van het beroep? Kunnen leerlingen het curriculum goed doorlopen? Studiebelasting evenredig verdeeld? Organiseerbaarheid – betaalbaarheid

Ontwerpen: van grof naar fijn Check grof ontwerp op uitgangspunten haalbaarheid, uitvoerbaarheid, betaalbaarheid, organiseerbaarheid Fijn ontwerp: uitwerking van grof ontwerp in curriculum- en examendocumenten. Detaillering verschilt per opleiding, uitvoering vaak door docenten en/of ontwikkelteam

Spelregels keuzedelen Gekoppeld aan kwalificatie Leerling moet iets te kiezen hebben In 2018 onderdeel van zak-slaagregeling, moet wel geëxamineerd worden Bestaat uit ‘eigen KD’ met vastgestelde inhoud (kerntaken en werkprocessen) Mogelijkheid om zelf een voorstel voor keuzedeel in te dienen

Keuzedelen: omvang Niv. 2: 480 SBU Niv. 3: 720 SBU Niv. 4 (moet 3 jaar): 720 SBU Niv. 4 (mag 4 jaar): 960 SBU Let op: dit zijn ontwerprichtlijnen. Hoe je het als school programmeert, daar ben je vrij in

Keuzedelen en hun karakteristieken

Onderwijstijd en keuzedelen Keuzedeel kan bestaan uit: BOT, BPV en Zelfstudie Onderwijstijd wordt op het niveau van de opleiding bepaald Onderwijstijd van het keuzedeel telt mee Geen prijsfactor, geen invloed op bekostiging

Besluiten keuzedelen Welke keuzedelen aanbieden? Wanneer aanbieden? Wanneer kiezen studenten? Slim programmeren: maak routes!

Configuraties