Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

Op weg naar de Omgevingswet
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Discussie met de klant !! Professionalisering Vergunningverlening.
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
(investerings-) initiatief
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Beelden van de toekomstige samenwerking
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Kansen voor modernisering milieubeleid Dag van de Omgevingswet 1 oktober 2015 Chris Kuijpers directeur-generaal Milieu en Internationaal Eenvoudig Beter.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
De Omgevingswet Hilde Donker
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Bodem in de Omgevingswet
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De Raad en de Omgevingswet
Omgevingswet en participatie; wat is uw rol?
Wat je altijd al wilde weten over de Omgevingswet!
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Wat je altijd al wilde weten over de Omgevingswet!
Anders werken met de Omgevingswet
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Toekomstige veranderingen:
Ketensamenwerking Wat zijn de grootste knelpunten om integraal te kunnen werken? Waar zijn informatieproducten nodig? Welke informatie heeft je “buurman”
Omgevingstafel IJmond Hilde Donker Annemieke van Brunschot
Klaar voor de Omgevingswet
Aan de slag met de Omgevingswet
Schakeldag Omgevingswet 29 juni 2017
Thema-avond Chemours en DuPont
Omgevingswet en omgevingsvisie
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Van digitale dienstverlening naar regels
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Welkom Slag-sessies Leeuwarden 17 januari Eindhoven 18 januari Utrecht 24 januari Zwolle 25 januari Gerd de Kruif #Slag-sessie.
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
“Omgeving in beweging”
Digitaal stelsel in de praktijk
Leegstand en regionale samenwerking
Participatie bij initiatieven:
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Titel presentatie.
Omgevingswet.
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Borgen Beleidsontwikkeling na implementatie Omgevingswet
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen

Verkennen: impact regelgeving/AMvB’s voorbereiding op invoering Doelgroepen Provincies Gemeenten Omgevingsdiensten Waterschappen Rijk Bedrijfsleven Thema’s Organisatie Werkprocessen Medewerkers Informatie en ICT Planning

Belangrijkste veranderingen Omgevingsplan i.p.v. bestemmingsplan (breder, meer aan voorkant regelen, decentraal tenzij) Meer ruimte voor initiatieven: meedenkende overheid, van ‘nee tenzij’ naar ‘ja mits’. Meer bestuurlijke afwegingsruimte door bijvoorbeeld maatwerk(regels), instructieregels en lokale omgevingswaarden. Ketensamenwerking en kortere procedures, samenwerken achter het loket. Algemene regels verschuiving van vergunning naar toezicht en handhaving. Participatie en andere rol voor overheid, initiatiefnemers en belanghebbenden. Zelfde informatiepositie: bevoegd gezag, initiatiefnemer en belanghebbende hebben straks eenzelfde informatiepositie.

Resultaten algemeen Bewustwording komst Omgevingswet groeit, steeds meer projectleiders aangesteld, plannen van aanpak gemaakt. Omgevingswet is vervolg op al ingezette ontwikkelingen, maar legt de lat hoger. Intensievere samenwerking nodig tussen organisaties op het gebied van planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving (ketensamenwerking en integraal werken) Bestuurlijke afwegingsruimte grootste winstpunt maar ook grote uitdaging. Niet-overheden: zien vooral grote opgave in verandering van cultuur bij overheden.

Discussie

Organisatie Stelling 1. De bedoeling van de Omgevingswet is dat vooral de samenleving aan zet is en dat de overheid participeert.

Medewerkers Stelling 2. Omgevingswet vraagt totaal andere competenties van medewerkers. Grootste verandering zit niet zo zeer in de letter van de wet maar in de geest. Het vraagt een cultuurverandering, dat is de grootste opgave Andere competenties Verschuiving van vergunning naar toezicht en handhaving en planvorming (meer algemene regels) Meer samen Meer meedenkend i.p.v van toetsend Doelvoorschriften vragen andere competenties dan middelvoorschriften Communicatief, loslaten en vertrouwen Dienstverlenend. Of wordt hier nu een situatie geschetst die we al lang in gang hebben gezet. Wordt al veel zaakgerichter en gebiedsgericht gewerkt. Plannen worden al samen met de private partijen ontwikkeld Participatie wordt al anders georganiseerd.

Werkprocessen Stelling 3. Integraal werken betekent een bredere scope, de echte specialist komt minder aan zijn trekken. Meer afstemmen Globalere plannen Belangenafweging

Informatie en ICT Stelling 4. Gelijke informatiepositie van overheid, burgers en bedrijven utopie!

Vervolg De aanbevelingen uit de impactanalyse gebruikt voor nadere vormgeving van: nadere wet- en regelgeving implementatie

Welke stappen kunt u al zetten? Bestuurlijke ambitie vaststellen - zoek uw partners in de keten en de regio en bepaal ambitie Programmamanager aanstellen met voldoende mandaat Team samenstellen en kennis opbouwen binnen team Impactanalyse op organisatie niveau (vragenlijst impactanalyse VNG site) Budget reserveren (budget afhankelijk van ambitie) Stakeholdersanalyse opstellen en samenwerken

Rapport verkennende impactanalyse http://www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl/documenten/rapporten/2015/12/16/verkennende-impactanalyse