STUURGROEP KZ 25 februari 2016. 2 AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Reflectievaardigheden en instrumenten
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Reflectievaardigheden en instrumenten
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Collectief portfolio groep 3
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
2de collegagroep Roze korrels voor zorg!
Informatie- avond groep 6
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Titel samenkomst 14 januari 2016
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG. 2 AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
UITGANGSPUNT.
Mijn visie op onderwijs
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

STUURGROEP KZ 25 februari 2016

2 AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website: kz – documenten begeleiding – pedagogisch raamwerk – mapje studiedag Methodisch handelen Coaching

3 Concrete vragen scholen Komt er ook een ‘pedagogisch raamwerk’ voor kleuters en lagere schoolkinderen? Nog niet duidelijk, meerdere betrokkenen zoals gemeenten …, men veronderstelt wel dezelfde visie!

4 Concrete vragen scholen Verdere evolutie in het kinderopvanglandschap? Implicaties naar de opleiding toe? Kinderverzorgende of kinderbegeleider?(vraag Heist) In onderwijs blijft er sprake van kinderverzorgende, in welzijn spreekt men over kinderbegeleider.

5 Concrete vragen scholen GIP-opdrachten tijdens stage en vakoverschrijdend project. (vraag Kortrijk) Allebei of enkel? Langlopend project met tsstijdse begeleiding, binnen studierichtingsprofiel! Meeste scholen hebben zowel GIP opdrachten op stage als ook langlopend project.

6 Concrete vragen van scholen AD7.4: exploreren van verschillende statuten: werknemer, zelfstandige …: voor – en nadelen via studiebezoeken, stageopdrachten, deskundige vanuit vakbond … Vragen ivm stage: evaluatie, gewichten, andere mentaliteit van lln ivm stipheid, keuze studierichting: wordt opgevolgd in stg stagecoördinatoren op 18 maart

7 Uitwisseling pedagogisch raamwerk Zie padlet Link naar padlets lv5dzls lv5dzls hcvqeoy hcvqeoy sl9gfjme sl9gfjme

8 Methodisch handelen Situering binnen leerplan + koppeling met ped raamwerk(cfr dia’s studiedag kinderzorg) Vanuit andere kijk op activiteiten Methodisch handelen als aanzet om af te stemmen op het kind en zijn situatie We merken soms verschillende schema’s, stappen… over de vakken heen. Beter 1 systeem met voldoende aandacht aan informeren rond kind(eren) zodat afstemming kan gebeuren!

9 Opdracht methodisch handelen 1 Hoe wordt het methodisch handelen in jullie lespraktijk / op stage uitgewerkt?

10 Opdracht methodisch handelen 2 Toelichting document ‘aanvulling methodisch handelen’ + lezen in groepje

11 Opdracht methodisch handelen 3 Verken met je groepje de website code: studentKathOndVla - Werk stap 1 uit op basis van eigen voorbeeld / voorbeeld speelbank / fictief … het methodisch handelen (mag kort verwoord worden). - Geef de fiche door aan het volgend groepje

12 COACHING STAP 1 Leg de begrippen bij de juiste omschrijvingen STAP 2 Leg de begrippen op de juiste plaats in het schema (zie voorziene vakjes) STAP 3 Wie is betrokken? Leg de 3 iconen (leerling / medeleerling / leraar) op de juiste plaats in het schema.

13 DELEN VAN MATERIAAL Portfolio en reflectiegesprekken Vul de mind map aan Met tips die je haalt uit de voorstelling en eigen tips

14 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid Naar ijsbergmodel MC CLELLAND Binnen schoolsituatie – Vanuit de lerende

15 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid

16 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid COACH EN REFLECTE REN EVALUEREN BEGELEIDEND BEOORDELEND WAARNEEM BAAR GEDRAG NIET WAARNEEM BAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA

17 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid COACH EN REFLECTE REN EVALUEREN BEGELEIDEND BEOORDELEND WAARNEEM BAAR GEDRAG NIET WAARNEEM BAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA

18 Inspiratie Document 9 basisvademecum. Zie ook coachvragen bij reflectiecyclus. Zie ook servicedocument p Leerplandoelen: Reflecteren per AD - AD 7.6 –

19 Verdere afspraken Hele dag op stap in Gent met bezoek aan VBJK-VCOK en kinderdagverblijf?