Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De nieuwe werkelijkheid
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Pastoraal op school.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Dramatische spel en Taalontwikkeling
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Jullie zijn ‘dag in dag uit’ bezig kleuters te stimuleren in hun ontwikkeling, hen uit te dagen nieuwe horizonten te verkennen, ze op te voeden tot creatieve,
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Deel anders, mijn organisatie
PAD Mindfulness en Yoga
Hoe krijg je het op gang?.
Mediawijsheid.
Met de bijbel in de klas.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Aanvaarding en tolerantie
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Opvoeden.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogische theorieën
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wjk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kansen voor kinderen met ASS tot levensbeschouwelijk-godsdienstige ontwikkeling in de godsdienstles IRIGLO 23 mei 2014 Rob Vandueren i.s.m. Els Van Schelvergem.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Participerend Leiderschap
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Luisteren en begrijpen
Het loopbaangesprek.
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
23 maart 2017 profilering.
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Module 6; didactisch handelen
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
De ontwikkeling van het kind !
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt

Dozen bruikbaar in kleinere groep/kring telkens vijf/zes vlakken om mee te draaien of te laten kiezen om door te geven en te bekijken telkens een nieuwe doos, een nieuwe laag, een nieuwe schil  brengt ontwikkeling in een project

BASISSCHEMA VOOR EEN GROEIPROCES Fase 1: verkennen en aanknopingspunten zoeken (assimilatie) Elk leren is maar mogelijk wanneer men aanknopingspunten zoekt in de leefwereld en de belevingswereld van de kinderen en ze samen met hen uitgebreid verkent. Dat gebeurt door contact te maken met de leefwereld en de belevingen van de kinderen, er stil bij te staan, hen te laten voelen, ruiken, horen, zien, luisteren, aanvoelen, meevoelen, in zich opnemen, herkennen, bewust worden,... Fase 2: verdiepen en confronteren (accommodatie) In een aantal situaties is het mogelijk kansen tot verdieping te creëren en de kinderen te begeleiden in dat verdiepingsproces. Dat gebeurt door kinderen te stimuleren het nieuwe te laten doordringen, verder te ontdekken, zich erin in te leven, er gevoelig voor te worden, er kennis mee te maken, er aandacht voor op te brengen, hen te confronteren, hen helpen om te begrijpen, te vergelijken, verschillen te zien, zich een beeld te vormen, voorbeelden te geven, taal te vinden om zich uit te drukken, in gesprek te gaan,... Fase 3: verwerken en integreren (integratie) Aan sommige kinderen kan je kansen bieden tot verwerking en verankering. Zij kunnen participeren aan wat ze geleerd hebben, zich ermee identificeren, het waarderen, het bevragen en kunnen het nieuwe hanteren in hun leven,... Daartoe kunnen ze geholpen worden door vormen van verankering: wat ze geleerd hebben verwoorden, verbeelden, tot expressie brengen,... GERICHT OP LEVENSBESCHOUWELIJKE EN RELIGIEUZE GROEI

Dozen beeldende impulsen en kansen voor creatieve verwerking differentiërend: niet alles hoeft voor elke leerling, voortgaan op de voorkeur van het kind zelf zelf-activiteit van de kinderen: vertellen, kiezen, nadoen, meevoelen, stilstaan bij, vergelijken… (zie basisschema groeiproces)