{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Reflectievaardigheden en instrumenten
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Sociale inclusie.
Het is vandaag Girlsday!
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Presentation Of Learning
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Van oud naar nieuw Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Vers 21 “… dit is de waarheid.
Afkomst, zoeken en vinden
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
DE KERK: OOK VOOR ALS JE ANDERS BENT?. HUP- kerk Homogeneous Unit Principle GKV ook?
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Pass’t Montessorionderwijs ?
Sjors IJspelder & Florentijn Marinissen Volg een week het nieuws.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ken je kracht…Deel je kracht…
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Onze doelen en visie in beeld
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Waar vind ik rust? David in Psalm 131: ‘Ik heb mijn ziel tot rust gebracht’ Tot rust brengen – kalm, stil maken Psalm 131 – een korte psalm om te.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Reminiscentie Levensboeken
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Talent in Ontwikkeling
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
H2 Een leven lang leren.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Transcript van de presentatie:

{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling

 Noem een slechte eigenschap van jezelf maar….. maar…..  Waar je eigenlijk ook wel een beetje trots op bent! Noteer voor jezelf

 Daarbij bleek niet zozeer de kennis van belang die docenten tijdens hun studie in diverse collegereeksen tot zich hadden genomen, maar vooral de manier waarop zij tot een soort ‘integratie’ van al de kennisgebieden kwamen, zoals vakkennis, kennis van leerlingen, en kennis van leerprocessen. Juist dat maakte het verschil tussen wat ik in die tijd een goede of minder goede docent vond ( Meijer P.) KENNISINTEGRATIE! KENNISINTEGRATIE! Kwaliteiten en valkuilen

How teachers learn Stress en verveling (schema tekenen)

Breng je eerste jaar als docent in beeld

 Waar persoon en omgeving samenkomen: frictie en weerstand  Juist het spanningsveld tussen individu en omgeving is kenmerkend voor het docentschap.  Dit is wat het beroep spannend kan houden, maar wat ook kan zorgen voor zoveel frictie, onrust of weerstand, dat docenten al snel afhaken.  Deels heeft dit te maken met de geringe aandacht voor deze fricties (Meijer P.)

 Wat als docenten niet leren?  Weerstand tegen leren…..  Wat voor een collega ben jij?  stabiele positieve identiteit Leraar moet in ontwikkeling blijven

Om studenten in crisis te ondersteunen zijn volgens Rodgers en Scott (2008) de volgende drie dingen in combinatie nodig:  creëer tijd en ruimte voor reflectie;  creëer communities of trust;  confronteer (beginnende) docenten met krachten in en buiten school die bepalen én beperken wie of wat een docent is, en laat hen een eigen tegenstem ontwikkelen. inspireer weerstand;  roep conflicten en dilemma’s op (disorienting dilemma’s); Crisis ondersteunen

 inspireer weerstand;  roep conflicten en dilemma’s op (disorienting dilemma’s);  maak gebruik van kritische incidenten, levensverhalen en samenwerkend leren, liefst in combinatie;  verleid tot kritische reflectie op eigen assumpties en opvattingen;  moedig ‘doorbraak’ leren aan (breakthrough learning);  kweek onzekerheidstolerantie als onderdeel van het docentschap;  kweek tolerantie voor terugkerende dilemma’s en crises. Mezirow

Een kijkje in het brein van de student!!! Denk aan je eigen tijd terug… Sociogram Waar sta ik binnen de school