PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
“Zonder taal geen verhaal” .
woordenschat en taalstimulering
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Communiceren met ouders
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Vergaderen en notuleren
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Met handen en voeten geloven 1
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Vergaderen.
Communicatie en dementie
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Vergaderen tijdens een project
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Een vergadering organiseren
Deel 4: Spreken en gesprekken
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Training communicatie
Samenwerken en communicatie
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Besturen en Communiceren
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie

PPT 8 : communicatie GEBASEERD OP CPS – aandacht aan taal. Hoeveel Proces van de woorden moet je kennen? WAAR STAAT HIER? (60%) We moeten -, zei een - uit Singapore tegen -. We hebben geen - meer. Singapore is maar met een We - met - - dat we niet - kunnen. - - ik - een - met een - aan - -, het - er -. Voor de - mensen is dit nog - de - - van -, maar dat is een niet meer te - - geworden.

PPT 8 : communicatie GEBASEERD OP CPS – aandacht aan taal. Hoeveel Proces van de woorden moet je kennen? WAAR STAAT HIER? (80%) We moeten -, zei een - uit Singapore tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein - met een sterk groeiende bevolking. We - met zo’n - dat we niet anders kunnen. - - ik - een huis met een - aan beide -, het liefst er -. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de - wijze van wonen, maar dat is een niet meer te - - geworden.

PPT 8 : communicatie GEBASEERD OP CPS – aandacht aan taal. Hoeveel Proces van de woorden moet je kennen? WAAR STAAT HIER? (100%) We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen ruimte meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Net zoals ik wil iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale manier van wonen, maar dat is een niet meer te realiseren droom geworden.

PPT 8 : communicatie OEFENING : Maak een keuze :  Zomer of winter  Pieken of dalen  Groen of blauw  Tennisracket of ballen  Lamp of tl verlichting EN HOE ZIET DE KERSTBOOM ER UIT? Conclusie : Als je niet communiceert wat je wil (visie), gaan mensen vreemde keuzes maken ( en raken vertwijfeld )

PPT 8 : communicatie

Bedenk dat :  Communicatie wordt bepaald door :  > 50% houding, gebaren, ed  > 35% toon, tempo  10% woorden.  De eerste seconden bepalend zijn hoe je over de ander denkt.  Lichaamstaal bepaalt voor een groot deel het succes.  Open contact ( aankijken, open hand ) houdt het gesprek open.  Er ligt vaak een boodschap onder de boodschap ( wat wil iemand nu echt zeggen )  Wat : inhoud / feiten. De hoe : wijze waarop / emotie.  Let op vaagheden : “zij doen het niet goed”, “ik doe dat zo meteen”, “het is nooit goed geregeld”

PPT 8 : communicatie Let op :  Probeer regelmatig samen te vatten  Stel vragen om vast te stellen of jet het goed begrijpt  Luister actief ( dus niet ondertussen iets anders doen )  Vragen over het waarom komen negatief over en drukken ander in verdediging.  Te veel vragen stellen, leidt tot een antwoord op de laatste vraag  Non verbale communicatie van de ander zegt meer dan woorden.

Communicatie

PPT 8 : communicatie

Mondeling / schriftelijk Mondelinge communicatie :  Snel  Directe terugkoppeling  Reactie mogelijk op non verbale signalen Schriftelijke(communicatie) :  Ligt vast ( dus bewijslast )  Grote groep te bereiken

PPT 8 : communicatie VERGADEREN / WERKOVERLEG : FeitOplossing Het loopt weer uit en we besluiten niets….. Korte agenda / duidelijkheid status agendapunt / samenvatten wat besluit is. Vervelend storend gedragGa niet mee / spreek aan Afdwalende discussieStel vast wat doel van agendapunt is. Vraag door waarom men niet tot de kern wil komen. Hoogste woordvoerdersKap af, en vraag anderen te reageren

PPT 8 : communicatie VERGADERINGEN. Convocatie : uitnodiging 1.Opening en vaststellen 2.Notulen vorige keer 3.Inkomende stukken / mededeling 4.…… 5.…… 6.….. 7.Rondvraag (??) 8.Afsluiting ROL VOORZITTER : 1.Zorgt voor agenda / convocatie 2.Bewaakt tijd 3.Bekijkt of iedereen aan bod komt 4.Licht agendapunt toe (en geeft aan wat doel is) 5.Houdt het zakelijk 6.Vat samen ( elk punt )

PPT 8 : communicatie VERGADERINGEN. Convocatie : uitnodiging 1.Opening en vaststellen 2.Notulen vorige keer 3.Inkomende stukken / mededeling 4.…… 5.…… 6.….. 7.Rondvraag (??) 8.Afsluiting ROL VOORZITTER : 1.Zorgt voor agenda / convocatie 2.Bewaakt tijd 3.Bekijkt of iedereen aan bod komt 4.Licht agendapunt toe (en geeft aan wat doel is) 5.Houdt het zakelijk 6.Vat samen ( elk punt )

PPT 8 : communicatie