Communicatie met de achterban Workshop 20 februari 2016 (Melle) 1 maart 2016 (Diksmuide)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heerlijk Wonen marketing
Advertisements

SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Tips voor de blogger in spé.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Wivina De Bus, Communicatie-adviseur Hoe bereik ik - met een klein budget - meer mensen?
De dag van het solliciteren Blok 1
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
UVW LinkedIn Presentatie
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Operationeel plan DIMAGINI
Maak je website beter vindbaar!
voor ZijActief-afdelingen
Winkelstraat de Heurne
Meer communiceren met een klein budget
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Welkom bij GO MEI 2016.
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
© UNIEK IN DE KLAS.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Social Media Online Continuïteit 18/09/2018
ClupApp van HTV Berg & Dal
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Mediawijsheid Netiquette.
Social media voor statenleden/politici
Social media Wat deel je wel en niet?.
Power up your fundraising
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Communicatie met de achterban Workshop 20 februari 2016 (Melle) 1 maart 2016 (Diksmuide)

That’s me # 7 jaar bewonersplatforms in Diksmuide # prettig ploeterend in de Westhoekpolderklei # empowering the power of the crowd # kritisch-realistisch-pragmatisch communicatietools bespelen

Wie ben jij? - Naam - Dorp / gemeente - Welke communicatie-uitdaging heb jij?

Programma - Waarom investeren in communicatie - De kern van de bewonerswerking - Breng je buurt in beweging - Uitdaging - Powerbreak - Uitwisseling

Waarom investeren in communicatie

De kracht van communicatie

Les uit de crisiscommunicatie…

Waarom wil jij zo graag extra inzetten op communicatie?

Goede communicatie verloopt multikanaal

De kern van de bewonerswerking Nieuwe tools voor informatiedeling

Opdracht van de kerngroep - vergadering en communicatie op poten zetten - afstemming met het lokaal bestuur - informatiegaring (niveau dorp en niveau gemeente) - creatieve aanzetten geven  het vergt samenspel tussen de kerngroepleden Nieuwe media kan helpen om de onderlinge communicatie en opvolging te vergemakkelijken

Google apps 1 mailadres – 1 adressenbestand 1 plaats met alle gedeelde documenten Handige tools om samen te werken Ook onder de vlag van google apps: Blogger google + Gmail presentaties enquêtes Andere mogelijkheid: Dropbox

, prikbord voor ontluikende projecten

Geheime groep

Whats App = Smartphonetoepassing Gratis systeem cfr. SMS. Mogelijkheid om groep aan te maken en binnen deze groep informatie (tekst, foto, video,…) uit te wisselen.

Breng je buurt in beweging Vinger aan de pols Bespeel de achterban

Alles begint met de 4 W’s Wie wil je bereiken? Wie wil je als bewonersgroep bereiken? Welke kanalen zijn geschikt om deze doelgroep te bereiken? Wat wil je bereiken? Informeren. Engageren. Mobiliseren. Bevragen. … Waarom wil je met nieuwe media aan de slag? Platform voor inwoners? Om mee te zijn? Wanneer moet je de verschillende media beschikbaar hebben? Permanent. In aanloop naar dorpsactiviteit. Als de nood zich voordoet. (frequentie)

Facebook biedt PAGINA -Berichten plaatsen -Foto’s / video’s plaatsen - items delen - evenementen maken GROEP Geheim of publiek! Mogelijk om documenten te delen Iedereen berichten laten plaatsen / info delen Evenementen maken Polls Opgepast: een persoonprofiel aanmaken als bewonersgroep komt raar over, want dan komt de dag waarop je jarig bent. Bovendien durft facebook zo’n succesvolle profielen als eens blokkeren

Wat maakt dat de facebookpagina werkt Niet het aantal volgers of leden zegt iets over het effect van sociale media Wel: Genereer traffic Lok reacties uit bij volgers, likes van geposte berichten, wedstrijd met ‘post een foto over…’ Introduceer leuke rubrieken: Waar werd deze foto genomen? Vroeger en nu beelden Fotoverslag van activiteiten Gebruik hashtags# (bundelt alle geposte berichten rond een bepaald onderwerp)

De kracht van sociale media

Heilige regels op sociale media A-politieke houding Positieve mindset Check en dubbelcheck je bronnen Kies voor haalbaar – wees eerlijk met jezelf Beste momenten om te posten: op weekdagen ‘s morgens tussen 6 & 8u en in de namiddag rond 16u  gebruik de planningsknop

Eigen website of blog Eigen stek op het WorldWideWeb = aanwezig – vindbaar – bereikbaar Website is een stevig ‘moederschip’ in de communicatie. Maar: -Levendig houden  tijdsinvestering -Kostprijs? via opensoucresystemen (blogger - wordpress - …) enkel hostingkost en evt. domeinnaam - vergt veel promo & herhaling om echt ingang te vinden

Website of niet? PRO Aanwezig en dus voor een breed publiek vindbaar Goed instrument om dorpsgevoel te versterken Forum bieden voor plaatselijke verenigingen (versterk je positie) CONTRA Vraagt inspanning om levendig te houden (fotoverslagen, nieuwsberichten,…) Kostprijs is relatief, maar kan wegen op verenigingsbudget (tot 70 euro voor hosting & domein)

Communicatie-uitsmijter Een groot mailingbestand aanleggen is handig voor snelle en korte berichtgeving. i.v.m. openbare werken of andere hinder in het dorp is dit een gewaardeerd kanaal Vergeet de lokale pers niet te bespelen. Jezelf in de kijker zetten in lokale media versterkt je positie en geloofwaardigheid. Wees niet te bescheiden De lokale perslijst is beschikbaar bij uw gemeentebestuur

Communicatie-uitsmijter De Dorpskrant Onderzoek wijst uit dat hoe lokaler de info- aanbieder, hoe minder ‘professioneel’ vormgeving hoeft te zijn. Van een dubbelgevouwen A3-blad tot boekje: het wordt gelezen en bewaard! Grootte en frequentie bepaal je zelf.  Onderschat de impact niet

Tips & tricks voor jouw communicatiewerking Ga op talentenjacht Bezin eer je begint, maar vooral, begin! Werk multikanaal Laat bescheidenheid varen, pak uit met realisaties en successen Wees authentiek en nabij Humor is ontwapenend Kijk om je heen, welke communicatiekanalen zijn er al?

Uitdaging Communicatieprofiel van jouw bewonersgroep

Alles begint met de 4 W’s Wie wil je bereiken? Wat wil je bereiken? Waarom wil je met nieuwe media aan de slag? Wanneer moet je de verschillende media beschikbaar hebben?

Communicatieprofiel 1.Welke communicatie-kanalen zijn er beschikbaar? Eigen of van belangrijke spelers in het dorp 2.Waar heb je extra nood aan op vlak van communicatie? 3.Welke communicatiemiddelen zet je hiervoor in? En welke zijn te ontwikkelen? 4.Welke manschappen of talenten heb je hiervoor nodig? 5.Hoe ga je dit doen?

UITWISSELING