De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Getalbegrip versterken, rekenen tot 100 Yvonne van der Eerden M06 466 46064.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Getalbegrip versterken, rekenen tot 100 Yvonne van der Eerden M06 466 46064."— Transcript van de presentatie:

1

2 Getalbegrip versterken, rekenen tot 100 Yvonne van der Eerden M

3 Agenda Inleiding Rekenen tot honderd (R100) Beeld van ‘struikelpatronen’ R100 Hulp in de klas - tijdens de les - aan de instructietafel Afsluiting Doel sessie -Samenhang leerlijn R 100 -Reken- strategieën R 100 -Actie zwakke rekenaar -Ideeën voor in de klas -Ideeën voor aan de instructietafe l

4 De leerlijn Rekenen tot 100

5 Rekenen tot honderd leerlijn groep 1 t/m 4 en 5 Gr. 1/2Gr. 3Gr. 4Gr. 5 Elementair getalbegrip & Resultatief tellen Getalverken ning & Rekenen tot 10 Getalverkenning & Rekenen tot 20 Getalverkenning & Rekenen tot 100 Tafels van vermenigvuldiging 2 t/m 5 & 10 6 t/m 9

6 De leerlijn rekenen tot 100 Gr. 3Gr. 4 Getalverkenn ing tot 100 Rijgaanpak als basisstrategie Gr. 5 Verbreding naar splitsaanpak en varia-strategieën Verkorten, flexibiliseren, automatiseren

7 Tussendoel eind groep 4 De leerlingen zijn in staat de moeilijkste opgaven (36+27; 83-46) in ieder geval volgens de rijgaanpak correct op te lossen Ze kunnen dat  uit het hoofd;  of mbv. tussenstappen in rekentaal  of mbv. de lege getallenlijn

8 Wat betekent dit voor de leerlingen? Gr. 3Gr. 4 Getalver- kenning tot 100 Tellen sprongen van 10 Rekenen met tienvouden (36+10, ) en over het tienvoud (36+/-8) Rijgaanpak als basisstrate- gie Gr. 5 Splitsstrate gie en varia- strategie Verkorten, flexibiliseren, automatiseren

9 Aan de instructietafel met L. Tellen met sprongen van 10 als aparte leerstap, heen en terug, door 100-tal ‘aanloop-fase’ voor rijgaanpak met opgaven als , 36-20, 36+ 7, 36-7 Lege getallenlijn op papier Lege getallenlijn in de lucht Tussenantwoorden op klad (leren) noteren Steeds grotere stappen maken.

10 Aan de instructietafel met L. Tellen met sprongen van 10: pas op dat het niet ‘patroon oefenen’ is Doe oefeningen vanuit context zoals kralensnoer (steeds 10 erbij/eraf) en ‘portemonnee’ (steeds 10 euro erbij/eraf) Zodat inzicht ontstaat in het waarom achter het patroon van ’23, 33, 43, …’ Laat ze die kennis toepassen bij het rekenen met tienvouden (34+20, 67-40) (Rekenrijk, gr. 4) (Pluspunt, gr. 4)

11 Hulp in de klas, de leerlijn Aanbeveling: van rijgaanpak op de lege getallenlijn naar rijgaanpak mbv. hulpnotaties / uit het hoofd aparte leerstappen Rijgaanpak op de lege getallenlijn als basisstrategie Rijgaanpak mbv. hulpnotaties of direct uit het hoofd

12 Hulp in de klas, overgang naar de lege getallenlijn Pas op dat de lege getallenlijn voor de leerlingen niet ‘uit de lucht’ komt vallen Introduceer de lege getallenlijn als een schematische weergave van het 100-kralensnoer Maak ze bewust van samenhang tussen handelingen bij het kralensnoer en handelingen op de lege getallenlijn ‘Wat je met sprongen op de lege getallenlijn doet, doe je met kralen op het snoer’

13 Hulp in de klas, de rol van het ‘kladblaadje’ Voor sommige leerlingen is de overgang van de lege getallenlijn naar ‘helemaal uit het hoofd’ (te) groot Laat ze tussenstappen in rekentaal te noteren Zodat ze niet meteen alles uit het hoofd hoeven te doen Daarna tussennotaties verkorten

14 De instructietafel Aanpak rekenen tot Tellen met sprongen van 10 Kralensnoer, eierdozen, rekenrek, geld in de portemonnee 2.Aandacht voor de primaire som: Rekenen met tienvouden Rekenen over het tienvoud Rijgaanpak op lege getallenlijn bij complexe sommen: Kralensnoer + lege getallenlijn

15 De instructietafel Aanpak rekenen tot Overgang mentaal rijgen, hulpnotaties maken, tekenen Lege getallenlijn als notatie Rekentaal leren gebruiken 5.Basisstrategie is rijgen, Splitsend rekenen en omvormen naar hulpsommen vermijden.

16 De instructietafel Aanpak rekenen tot 100. Wat dagelijks oefenen? –teloefeningen –getallenlijnoefeningen –3 sommen om de strategie te bepalen –positioneeroefeningen –flitsoefeningen: met het rekenrek, met de kralenketting, met getalsymbolen.

17 De instructietafel Verbanden leggen Ziet de leerling het verband tussen het geleerde? - tussen een situatie en een materiaal? - tussen materialen als vingers en rekenrek? - tussen rekenrek en kralenketting? maar ook - tussen vingers (materialen) en een som? - tussen wat hij op school leert en wat hij daarbuiten nodig heeft?

18 De instructietafel Geschikte materialen Groep 3: Vingers, rekenrek, eierdozen 5, 10 structuur Groep 4: Kralenketting, eierdozen 10 structuur Groep 4 en 5: Dichte eierdozen, gewichten, geld voor 10 structuur: niveauverhoging

19 Aan de instructietafel Tips Let op de overgang van modellen naar formeel rekenen. Laat de zwakke rekenaar verwoorden hoe ze een som uitrekenen. Kies voor een vaste aanpak. Eerst rijgen en veel later splitsend rekenen.

20 Rekenen tot honderd (R100) - samenhang R20 en R 1000

21 Digilijn: website als “archiefkast’ Web-gebaseerde omgeving van doorlopende leerlijnen rekenen groep 1 t/m 6 Getalbegrip als centrale leerlijn Gelaagde digitale structuur Verdieping doorlopende leerlijnen

22 Aan het werk…. op school Neem de tijd voor een kijkje bij: Google Chrome: Met het team bijvoorbeeld: -“Zoek de leerlijn die centraal staat in jouw groep. Welke ‘stap’ maken de leerlingen nu? Zie je daarbij aanbevelingen?” -“Zoek verbindingen tussen de leerlijnen: hebben sommige leerlingen ‘stappen’ gemist?”

23


Download ppt "Getalbegrip versterken, rekenen tot 100 Yvonne van der Eerden M06 466 46064."

Verwante presentaties


Ads door Google