De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag."— Transcript van de presentatie:

1 VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag

2 VIAVINCI Practicumdag Kijkwijzers en observatie Nagesprek (de reflectieve leraar) Begeleiding POP en Praktijkonderzoek Intervisie

3 VIAVINCI Van belang Doel van observatie Gedragsverandering Kwalitatief Notatie en registratiewijze Verslaglegging en nagesprek

4 VIAVINCI Bekwaamheidseisen Handig:  https://www.onderwijscooperatie.nl/activite iten/bekwaamheid/bekwaamheidseisen/ https://www.onderwijscooperatie.nl/activite iten/bekwaamheid/bekwaamheidseisen/  http://ctmeter.nl/primair-onderwijs/sbl- competenties/ http://ctmeter.nl/primair-onderwijs/sbl- competenties/  http://ctmeter.nl/voortgezet-onderwijs/sbl- competenties/ http://ctmeter.nl/voortgezet-onderwijs/sbl- competenties/

5 VIAVINCI

6 VIAVINCI Interne differentiatie kunnen we verdelen in vijf vormen. 1.Differentiatie binnen klassenverband. De eerste vorm van differentiatie in de klas (interne differentiatie) staat bekend als setting binnen klassenverband. Men werkt dan per klas met homogene subgroepen per vak. 2.Individuele leerwegen. Veel verder gaat de differentiatievorm individuele leerwegen, waarbij iedere leerling zijn eigen leerweg kent. Met de inzet van digitale media heeft deze differentiatievorm iets aan haalbaarheid gewonnen. Voor de verdeling van de instructietijd biedt het helaas geen oplossing. 3.Leren in coöperatieve groepen. Een derde vorm is het leren in coöperatieve groepen. Daarbij werken leerlingen samen in een heterogeen samengestelde subgroep. De ervaring leert dat de zwakkere leerlingen hier baat bij hebben, zonder dat de betere leerlingen eronder lijden. Dat wordt met name toegeschreven aan de hogere verwachtingen die stimulerend werken. Voor de leraar is het een uitdaging omdat hij of zij taken moet vinden waarin

7 VIAVINCI Praktijkvoorbeelden https://www.leraar24.nl/video/3501#tab=0 https://www.leraar24.nl/video/6067#tab=0

8 VIAVINCI Nagesprek/feedback Veilig Timing Doel en doelgericht (let op: begeleidend, NIET beoordelend) Afspraken/vastleggen Gesprekstechnieken (o.a. vraagstelling, jouw rol als IB/ZC-er)

9 VIAVINCI Kijkwijzer Waar kijk ik naar ? Wat zie ik ? Wat levert het mij op als IB/ZC-er ? Wat doe ik met deze informatie ? Hoe geef ik dit een plaats op:  leerkrachtniveau  teamniveau  schoolniveau Wat is mijn rol/aandeel als IB/ZC-er ? Lesobservatie app VO (CPS demofilmpje)

10 VIAVINCI Praktijkopdracht Observeer het instructiegedrag van een leraar m.b.v. een ‘kijkwijzer op maat”. Aan de slag:  Ga op zoek naar diverse kijkwijzers  Vergelijk en haal er voor jezelf speerpunten uit.  Stel een “kijkwijzer op maat’ samen.

11 VIAVINCI Afronden Zijn er nog vragen? Succes met de lesobservaties!


Download ppt "VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag."

Verwante presentaties


Ads door Google