De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM."— Transcript van de presentatie:

1 ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars

2 Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM Project 2

3 Noodzaak Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Maatschappelijke noodzaak: – EBM/ EBP ontwikkeling – Bv. rapport vaktherapieën GGZ Stand van zaken ‘evidence’ effecten KT Noodzaak voor de beroepsvereniging: – Informatie over de beroepsgroep – Onderzoeksbeleid – Innovatie 3

4 Rol van het lectoraat Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Ondersteuning bieden aan AG veld door: – Onderzoeksgerelateerde info: bv. beleid Zorginstituut Wetenschappelijk publicaties – Onderzoeksinfrastructuur: bv. cursussen case-studies – Opzetten en uitvoeren van onderzoek: bv. effect van KT onderzoeken 4

5 Over ROM Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Wat is het? – Routinematig Outcome Monitoring – Meestal twee metingen: voor 1 ste en voor/na laatste sessie Waarom? – Indicatie van effectiviteit: verschil tussen begin- en eindmeting – Vergelijking organisaties (benchmarking) 5

6 ROM Kunstzinnige Therapie Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden ROM AG beroepsgroepen: – Twee metingen: voor 1 ste sessie voor/na laatste sessie Waarom? – Indicatie van effectiviteit: verschil tussen begin- en eindmeting (primair) – Vergelijking (benchmarking) (secundair) Tussen beroepsgroepen Tussen individuele therapeuten 6

7 ROM Kunstzinnige Therapie Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Opbouw ROM AG beroepsgroepen: – Patiënten onderdeel: ± 30 minuten – Therapeuten onderdeel: 8–10 minuten Online afname 7

8 ROM Kunstzinnige Therapie - Patiënten Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Algemeen gedeelte voor alle beroepsgroepen: – Ernst van de klachten – Kwaliteit van leven: BMLSS-8 (antroposofische vragenlijst) RAND-36 (reguliere,,) – Gezondheid: SOC-13 (psychosociale zelfregulatie) (salutogenese) State-aR (fysiologische zelfregulatie) (antroposofisch) Beroeps specifiek deel: – Klantervaringen (ook deels gelijk voor alle beroepsgroepen 8

9 ROM Kunstzinnige Therapie - Therapeuten Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Reguliere diagnose Klachten Aanvullende info Demografische gegevens 9

10 ROM Kunstzinnige Therapie Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Korte demonstratie 10

11 Wat levert het op? Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Overzicht behandelde diagnoses en klachten: – Voor de gehele beroepsgroep – Voor elke behandelaar Best practices (effecten volgens ROM): – Voor de gehele beroepsgroep – Voor elke behandelaar Verwerking in wetenschappelijke publicatie(s) Beleidsinformatie voor keuze van vervolgonderzoek 11

12 Het pilotproject Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Planning: – November: op maat maken vragenlijsten – December/ januari: werving en training KT’en – Januari/ februari: start pilot – Maart: voortgangsmeeting – Juli: einde dataverzameling – Begin september: presentatie resultaten en bespreking vervolgonderzoek Ondersteuning: – Rachel Heybroek (technisch/ vragenlijsten) – Erik Baars/ Annemarie Abbing (project/ inhoud) 12

13 Het pilotproject Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Gezocht: 10 – 15 kunstzinnig therapeuten die: – ‘voldoende’ nieuwe of sinds enkele weken gestarte patiënten behandelen – de mogelijkheid hebben om patiënten vragenlijst online te laten invullen – de bereidheid hebben tot training en deelname aan voortgangsmeeting en bespreking resultaten – gemotiveerd zijn Accreditatie: Werkeenheden volgens beleid NVKToag 13

14 Vragen!? Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden 14


Download ppt "ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM."

Verwante presentaties


Ads door Google