De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite https://app.swissuite.nl Wendy Huisman VSO Het Berkenhofcollege Wendy Nelen Praktikon.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite https://app.swissuite.nl Wendy Huisman VSO Het Berkenhofcollege Wendy Nelen Praktikon."— Transcript van de presentatie:

1 Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite https://app.swissuite.nl Wendy Huisman VSO Het Berkenhofcollege Wendy Nelen Praktikon

2 Programma  Introductie SWIS Suite  Besluitvormingscyclus  Praktijkvoorbeeld VSO Het Berkenhofcollege  Gezamenlijke casus

3 I NTRODUCTIE SWIS S UITE

4 Wat is SWIS Suite? SWIS Suite is een online registratieprogramma dat scholen de mogelijkheid biedt om op een efficiënte en betrouwbare manier data te verzamelen op school- klas- en leerlingniveau.

5 Wat is SWIS Suite?  Module ISIS-SWIS Intensieve individuele interventies –Leerlingdossier  Module CICO-SWIS Doelgroep interventies –Dagkaarten registreren  Module SWIS Universele interventies –Incidentenregistratie

6 B ESLUITVORMINGSCYCLUS

7 Besluitvormingscyclus Actieplan SWIS ‘Meer details’ SMART

8 P RAKTIJKVOORBEELD VSO H ET B ERKENHOFCOLLEGE

9 Het Berkenhofcollege  Doelgroep van Het Berkenhofcollege  Aanleiding voor het werken met SWIS Suite  Implementatie op Het Berkenhofcollege

10 Probleemanalyse (1) Welke data hebben we nodig?  Wie zijn betrokken bij het probleemgedrag?  Wat is het probleemgedrag?  Wanneer komt het probleemgedrag voor?  Waar vindt het probleemgedrag plaats?  Waarom vindt het probleemgedrag plaats?

11 Probleemanalyse (2)  Dashboard –Aandachtspunten voor probleemanalyse  Meer details –Hypothetische probleemstelling

12 SMART doelstelling OnderdeelUitleg Specifiek Spits het doel toe op specifiek gedrag. Meetbaar Bepaal of het doel meetbaar is. Acceptabel Zorg dat de doelen acceptabel en aanvaardbaar zijn. Realistisch Zorg dat het doel haalbaar is. Tijdgebonden Bepaal binnen welke tijd het doel gerealiseerd moet worden.

13 Actieplan OnderdeelActieplan Preventie Hoe kunnen we het ongewenste gedrag voorkomen? Leren Hoe kunnen we het gewenste gedrag aanleren? Erkennen Hoe kunnen we systematische beloningen toepassen voor gewenst gedrag? Uitdoven Hoe kunnen we zorgen dat het ongewenste gedrag wordt gedemotiveerd? Consequentie Wat zijn consistente en efficiënte consequenties voor het ongewenste gedrag?

14 Samenvatting  Probleemstelling: Leerling A verstoort telkens op dezelfde dagen (dinsdag, donderdag en vrijdag) de les.  Doel: Het probleemgedrag verstoren van de les van leerling A halveert binnen 4 weken.  Plan van aanpak: -oudergesprek om het werk van de leerling te bespreken. -gesprek met de leerling over het probleemgedrag en afspraken maken. -observeren in welke gemoedstoestand de leerling binnen komt, eventueel gesprekje met de leerling.  Evaluatie: naar aanleiding van het oudergesprek is leerling A een dag minder gaan werken. Het probleemgedrag is hierdoor afgenomen.

15 G EZAMENLIJKE CASUS

16 Vragen?

17 Contact Contact VSO Het Berkenhof:  Wendy Huisman: Contact SWIS Suite:  Wendy Nelen:


Download ppt "Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite https://app.swissuite.nl Wendy Huisman VSO Het Berkenhofcollege Wendy Nelen Praktikon."

Verwante presentaties


Ads door Google