De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WEERBAARHEID TEGEN ONGEZONDE STRESS EN BURNOUT VERGROTEN Titel: Een patiënt met stress en burnout in de huisartspraktijk Auteurs: B. Verkuil, A. van Emmerik,

Verwante presentaties


Presentatie over: "WEERBAARHEID TEGEN ONGEZONDE STRESS EN BURNOUT VERGROTEN Titel: Een patiënt met stress en burnout in de huisartspraktijk Auteurs: B. Verkuil, A. van Emmerik,"— Transcript van de presentatie:

1 WEERBAARHEID TEGEN ONGEZONDE STRESS EN BURNOUT VERGROTEN Titel: Een patiënt met stress en burnout in de huisartspraktijk Auteurs: B. Verkuil, A. van Emmerik, R. Holtrop, & H. Haakman, Onderdeel 6 (pp ): Weerbaarheid tegen ongezonde stress en burnout vergroten Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum

2 INHOUD Inleiding Positieve emoties Belemmerende denk- en gedragspatronen veranderen Oplossingsgericht denken Complimenten geven en ontvangen Belang van de omgeving Sociale steun Natuurlijke omgeving Lichamelijke fitheid Preventieplan

3 INLEIDING Tegenwoordig wetenschappelijk onderzoek:  Waarom mensen positieve emoties hebben?

4 POSITIEVE EMOTIES Volgens ‘broaden and build’-theorie  Barbara Fredrickson => positieve emoties verruimen blikveld Positieve emoties zetten ons aan om:  Dingen te verkennen  Nieuwe informatie en ervaringen op te nemen  Creatief bezig te zijn  Vriendschappen te sluiten & bevorderen lichamelijk herstel

5 BELEMMERENDE DENK- EN GEDRAGSPATRONEN VERANDEREN Hardnekkige niet-realistische gedachten  Gevoeliger voor ongezonde stress  Leiden tot zelfondermijnend gedrag Door overtuiging een mislukking te zijn  Talenten niet benut  Steeds ontevredener  Weinig flow

6 Veranderen gedrag:  Niet van de ene dag op de andere  Vraagt oefening  Vraagt doorzettingsvermogen  Vraagt geduld Tips om gedrag te veranderen:  Een dagboek bijhouden  In kleine stapjes  Concrete doelen stellen en deze evalueren

7 OPLOSSINGSGERICHT DENKEN = De focus wordt verlegd van ‘dingen die niet goed gaan in mijn leven’ (probleemgericht) naar ‘ toen ik X deed, kwam ik een stapje dichter bij mijn doel’. Psycholoog Ap Dijksterhuis  onderzoek  Complexe problemen  niet te lang en te hard over nadenken  Onbewust meer info verwerken  Deze info  automatisch geordend volgens voorkeur of keuze  Oplossing voor een probleem  spontaan (tijdens het douchen, nachtje slapen)

8 COMPLIMENTEN GEVEN EN ONTVANGEN Belangrijke energiegever Buffer tegen ongezonde stress Belemmerende denkpatronen  lastig om compliment in ontvangst te nemen

9 BELANG VAN DE OMGEVING : SOCIALE STEUN Hechte relaties  werken als buffer Steun bij vrienden en familie

10 BELANG VAN DE OMGEVING : NATUURLIJKE OMGEVING Natuur  plek waar mensen hun batterij weer kunnen opladen Gunstige invloed op de gezondheid Lijkt herstel van stress te bevorderen Even weg van alle drukte en verplichtingen Signaal ‘omgeving veilig’  automatisch positieve emoties

11 LICHAMELIJKE FITHEID Lichamelijke fitheid  buffer tegen ongezonde stress Op korte termijn  sporten, op tijd slapen, oppassen met alcohol Op lange termijn  leefregels:  Regelmatige intensieve beweging  Sla geen maaltijden over  Eet gezond  Drink niet te veel cafeïnehoudende dranken  Wees matig met sigaretten en alcohol  Drink genoeg water  Slaap voldoende

12 PREVENTIEPLAN Concrete afspraken met jezelf Voorkomen terugval  bewust worden van waarschuwingssignalen Vervolgens  stappen met jezelf maken  om ongezonde stress te verminderen

13 BRONVERMELDING Boek: (2010). In B. Verkuil, A. van Emmerik, R. Holtrop, & H. Haakman (Red.), Een patiënt met stress en burnout in de huisartspraktijk (Vol. 6, pp ). Houten, Nederland : Bohn Stafleu van Loghum. Afbeeldingen: 4 manieren om een compliment te geven en te ontvangen. (2015, februari 24). Opgehaald van Trigger Tekst : de Galan, K. (sd). Belemmerende gedachten tijdens de training. Opgehaald van de galan school voor training: edm. (2013, oktober 12). Trek de natuur in tijdens Week van het Bos. Opgehaald van Standaard: Familie. (sd). Opgehaald van VTM: Leefregels voor een lang en gezond leven (Psychologie magazine). (sd). Opgehaald van Fysiomed : Mehciz, D. (sd). Gewoontes en gedrag veranderen. Opgehaald van Dimitri Mechiz : https://dimitrimehciz.wordpress.com/2014/09/26/gewoontes-en-gedrag-veranderen/ Plous, S. (sd). Barbara L. Fredrickson. Opgehaald van Social Psychology Network: Positieve emoties. (sd). Opgehaald van Dreamstime: afbeelding-positieve-emoties-image van Hal, G. (sd). Ap Dijksterhuis: ‘De berichtgeving van Nature had iets tabloid-achtigs’. Opgehaald van NewScientist: iets-tabloid-achtigs/


Download ppt "WEERBAARHEID TEGEN ONGEZONDE STRESS EN BURNOUT VERGROTEN Titel: Een patiënt met stress en burnout in de huisartspraktijk Auteurs: B. Verkuil, A. van Emmerik,"

Verwante presentaties


Ads door Google