De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beweging en gezonde voeding voor kinderen [NAAM].

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beweging en gezonde voeding voor kinderen [NAAM]."— Transcript van de presentatie:

1 Beweging en gezonde voeding voor kinderen [NAAM]

2 Inhoud  Wie ben ik  Doel van deze bijeenkomst  Het belang van beweging en gezonde voeding  Wat kunnen we doen?  Wat kunt u doen?

3 Wie ben ik?  Ik ben [naam].  Mijn werkzaamheden bestaan uit: [werkzaamheden].

4 Doel van deze bijeenkomst  Het is belangrijk we samen toewerken naar een gezonde leefstijl onder kinderen

5 Beweging  Beweging is goed voor onze lichamelijke en mentale gezondheid. Bron: De Greef, M. (2009). Het belang van bewegen voor onze gezondheid. Uitgave Partnership Huisartsenzorg in Beweging.

6 Bewegen = beter leren  Matig intensief bewegen verbetert de leerprestatie van kinderen.  Kinderen die regelmatig bewegen winnen aan zelfvertrouwen en zijn fitter.  Sport en spel zijn goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden

7 Voeding  Gezonde voeding is voor kinderen erg belangrijk voor een goede groei en ontwikkeling.  Gezond eten is samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en het verkleint het risico op bepaalde ziekten en overgewicht.

8  De buurtsportcoach zet zich in om kinderen de mogelijkheid te bieden om te kunnen bewegen.  Als ouder kunt u ze steunen hierbij.  Samen kunnen we het goede voorbeeld geven. Wat kunnen we doen?

9 ‘Jong geleerd is oud gedaan’  Gedrag dat op jonge leeftijd wordt aangeleerd, wordt hoogstwaarschijnlijk voortgezet tot in volwassenheid.

10 Het goede voorbeeld Het foute voorbeeld Het goede voorbeeld Geef jij het gezonde voorbeeld? Doe de test op:

11 Coach & Coach  Coach & Coach is een interactieve huiswerkmodule en geschikt voor groep 6, 7 en 8.  Samen met vader (of moeder) gaan kinderen aan de slag om opdrachten rondom gezond eten, voldoende bewegen en verantwoord omgaan met alcohol te maken.  Het biedt een leuke tijdsbesteding voor ouder en kind.  Probeer het uit:

12 Wat kunt u doen?  BOFT: Zorg dat kinderen…  meer Bewegen  elke dag Ontbijten  minder Frisdrank drinken  minder TV kijken en computeren

13 Gezonde voeding  Eten volgens de Schijf van Vijf  Elke dag uit de vijf vakken  Volgens de vijf regels Veel informatie over gezonde voeding is te vinden op de website van het Voedingscentrum:

14 Ontbijt  Als je met je kinderen ontbijt, begin je de dag ontspannen. Bovendien: je kind ziet dat jij deze eerste maaltijd van de dag serieus neemt!  Zet ’s avonds zoveel mogelijk ontbijtspullen klaar. Smeer alvast brood voor het werk of op school en leg het in de koelkast. Zorg ervoor dat de werk- of schooltassen ingepakt klaar staan. Dat scheelt je tijd in de ochtend.

15 Drink water!  Af en toe een glas vruchtensap, frisdrank, yoghurtdrank of iets anders voor je kind is geen probleem. Een handige richtlijn is: maximaal een keer per dag een glas van een van die zoete drankjes. Bijvoorbeeld uit school. Je kind went er dan aan dat op andere drinkmomenten water en thee gewoon de standaard zijn.  Tip voeg voor de smaak een schijfje citroen aan het water toe.

16 Proeven is cool en vies is taboe  Zorg dat 'vies' taboe wordt aan tafel. Je hebt er toch je best voor gedaan?  Een jong kind moet meestal 10 keer iets proeven voordat het een nieuwe smaak accepteert. Denk dus niet te snel: hij lust nu eenmaal geen broccoli. Laat gewoon elke keer even proeven, maak het eventueel op een andere manier klaar en als het bij een hapje blijft: prima.  Oudere kinderen kun je ook gewoon uitleggen dat iets nieuws leren eten soms lastig is. Het is een kwestie van oefenen, net als bij voetbal.

17 Tussendoor  Laat zien dat jij voor tussendoor vaak iets gezonds neemt en dat je dit met smaak eet. Fruit, rauwkost, een krentenbol of boterham. Neem ook zo vaak mogelijk hetzelfde als je kind. Geen stroopwafel terwijl je kind een fruithap krijgt. Of twee koekjes terwijl je kind er maar eentje krijgt.

18 Kook samen!  Als je zelf kookt, zien je kinderen wat er voor nodig is om een gezonde maaltijd te maken. Dat betekent niet dat je dagelijks uren in de keuken hoeft te staan. Er zijn genoeg gezonde recepten die je in een kwartier kunt maken.  Kinderen vinden het bijna altijd leuk om te helpen met koken. Ze leren dan veel en als je het samen gemaakt hebt, gaan ze het natuurlijk ook gemakkelijker proeven.

19 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Beweging en gezonde voeding voor kinderen [NAAM]."

Verwante presentaties


Ads door Google