Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Coöperatie Slimmer Leven 2020 Algemene Ledenvergadering 9 december 2015 Diagnostiek voor U, Eindhoven www.slimmerleven2020.org | twitter: @CSL_2020
2
WELKOM - DIAGNOSTIEK VOOR U
3
Introductie Diagnostiek voor U
4
Oorsprong ●Ontstaan in 1986, vanuit Philips ●Kanaaldijk in Eindhoven met 5 personen ●Aanbieden van diagnostiek voor de eerstelijn (huisartsen en verloskundigen) ●Dichtbij de patiënt ●Snel terecht, snelle rapportage ●Prettige omgeving ●One-stop-shopping
5
Onze dienstverlening ●Diagnostiek –Laboratoriumonderzoek en bloedafname –Beeldvormende onderzoeken, zoals röntgen en echo’s –Biometrische functieonderzoeken, zoals longfuncties, fundusfoto’s en ECG’s –Prenatale diagnostiek (zwangerschapsecho’s) –Oproepprogramma’s chronisch zieken ●Justus Medisch Centrum ●Meetpunt Kwaliteit (ism Pharmo)
6
Cliëntenonderzoek ●Bloedafname ●Beeldvorming ●Biometrie ●Zwangerschapsechoscopie
7
Beeldvorming –Urologische echo’s –Radiologische echo’s –Cardiologische echo’s –Kindercardiale echo’s –Thorax –Dexameting –Overig
8
Biometrie Diagnostiek van lichaamsfuncties voor medische diagnostiek: –ECG’s –Audiometrie –Longfunctieonderzoek –Podometrie –Fundusfotografie
9
Zwangerschapsechoscopie –Echo’s bij zwangeren –Gynaecologische echo’s
10
Voor (patiënten van): ●Huisartsen ●Verloskundigen ●Zorggroepen ●Ziekenhuizen ●Specialisten ●Instellingen (zoals GGz, verslavingszorg, verpleeghuizen) ●ZBC’s
11
In 2014… ●Bijna 200.000 oproepbrieven verstuurd aan chronische patiënten vanuit de oproepdienst ●110 bloedafnamelocaties ●45 onderzoeklocaties ●474 medewerkers (265 FTE) ●Meer dan 150.000 telefoontjes ●Ruim een half miljoen lab orders ●Meer dan 3,2 miljoen testen ●Omzet 30 miljoen
12
Locatie- overzicht
13
Strategische ontwikkelingen 2014/2015 ●Nieuw laboratorium ●Samenwerking ziekenhuizen en ZBC’s ●Onderhandelingen zorgverzekeraars ●Verlagen kostprijzen ●Innovatie & productontwikkeling
14
Innovatie & productontwikkeling ●Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS) ●Point of Care Testing (POCT) ●Centrum voor Huisarts en Specialist
15
Hoe kijken wij naar de toekomst?
16
Nu:
17
Toekomst
18
Vaststellen agenda Vaststellen verslag Algemene Ledenvergadering, 18 juni 2015 Wrap-up activiteiten – terugblik 2015 Concept actieplan 2016 AGENDA
19
Initiatieven leden Slimmer Leven 2020 – SGE Patiënten portalen - SGE, Vincent Gerris, manager IT-ontwikkeling – ThuisMeetApp - St. Anna, Eveline van Veghel, coördinator transmurale zorg – Samen Slim Zorgen Thuis - Summa College, Hilde Meijs, directeur – Thuismonitoren, ENSAFE/Gociety – Slimmer Leven 2020, Rens Brankaert, projectmedewerker – Minddistrict - GgzE, Irene Helderman, programmamanager preventie en projectleider eHealth Rondvraag en sluiting AGENDA
20
VASTSTELLEN AGENDA
21
VASTSTELLEN VERSLAG ALGEMENE LEDENVERGADERING, 18 JUNI 2015
22
WRAP-UP ACTIVITEITEN – TERUGBLIK 2015
23
LEREND NETWERK ZELFMANAGEMENT & eHEALTH MAART 2015 - HEDEN
24
EXPOSITIE CURE & CARE 31 MEI – 6 JUNI
25
THINK DEMENTIA! 3 JUNI
26
DIGITAL PLAYGROUND. FUTURE OF HEALTH NETWERKBIJEENKOMST 3 JUNI
27
LEREND NETWERK DEMENTIE SEPTEMBER 2015 - HEDEN
28
SOCIAAL DOMEIN INNOVATIESESSIE 25 SEPTEMBER
29
BRAINPORT HEALTHY LIVING LAB MEET-UP 19 OKTOBER
30
CREATE HEALTH INNOVATIESESSIE 21 OKTOBER
31
imMENS SYMPOSIUM 18 NOVEMBER
32
SLIMMER LEVEN CHALLENGE FEBRUARI 2015 – JUNI 2015
33
ACTIEPLAN 2016 Think big | Start small | Move fast Actieplan 2016 - Coöperatie Slimmer Leven 2020
34
Transitie van intra- naar extra-murale zorg, lees: ‘Van zorg in de instelling naar thuis’; Burgers willen graag steeds nadrukkelijk betrokken worden, mede via internet en pakken meer regie rondom hun gezondheid en directe leefwereld en woonomgeving; Erkennen en versterken van de mogelijkheden en zelfstandigheid van zieke mensen o.a. mogelijk gemaakt door eHealth; Transformatie van interventies gericht op ziekte & zorg naar inzet op gezondheid & gedrag; Technische innovaties voor nieuwe mogelijkheden van (zelf-)diagnostiek door burgers; Eerder signaleren van gezondheidsproblemen ten behoeve van sneller ingrijpen; Verandering van de traditionele rol van zorgverleners, van verticale zorgketens naar multi-helix zorgnetwerken; Nieuwe rol van woningeigenaren om een omgeving te bieden aan huurders die adaptief is voor bovenstaande ontwikkelingen. INPUT LEDEN
35
Er tekent zich een jonge generatie van studenten, ondernemers en professionals af die met nieuwe ideeën, producten en diensten slim inspeelt op de actuele uitdagingen en veranderingen in het zorglandschap en onze maatschappij in het algemeen. Om invulling te geven aan bovengenoemde taakstelling, heeft de coöperatie al eerder de volgende programmalijnen gedefinieerd waarlangs de werkzaamheden verder gestructureerd worden: Bewustwording eHealth Initiëren, uitvoeren en borgen van projecten en resultaten Creëren van kennisnetwerken Creëren (digitale) infrastructuur Politieke, beleids-, agendasetting UITGANGSPUNTEN
36
MEET-UPS
37
1. Bewonerssessies (‘Meet-ups’) 2. Lerend Netwerk Zelfmanagement & eHealth 3. Lerend Netwerk Dementie Brabant 4. Samenwerking Ministerie VWS/eHealth Week NL16 5. Innovatiesessies gemeenten/Sociaal Domein 6. Netwerkbijeenkomsten DTW en DDW 7. EU Uitvoerprogramma 8. Healthy Living Lab eHealth 9. HELICOPTER (Wonen & Welzijn) 10. ENSAFE (Wonen & Welzijn) 11. CrossCare (Zorg & Ondernemerschap) 12. Slimmer Leven Challenge (Innovatie Zorg, Welzijn & Wonen) 13. Inspiratiereis ACTIVITEITEN
38
SGE Patiëntenportalen ThuisMeetApp Samen Slim Zorgen Thuis Thuismonitoren (ENSAFE/Gociety) Samen Vitaal Minddistrict INITIATIEVEN LEDEN SLIMMER LEVEN 2020
39
SGE PATIENTEN PORTALEN – SGE VINCENT GERRIS, MANAGER IT-ONTWIKKELING
40
Patiëntenportalen bij SGE 10 gezondheidscentra in Eindhoven 70.000 cliënten Vincent Gerris Manager IT ontwikkeling
41
Vraagje -Wie heeft er anders dan telefonisch of fysiek contact met huisartsenpraktijk/fysiotherapeut/psycholoog/apoth eek? -Wie maakt elektronisch afspraken of heeft e- consulten met zorgverlener. Hoe gaat dat dan? -Wie heeft voor zijn behandeling digitaal contact met zorgverlener.
42
Wat is een patiëntenportaal -Beveiligde omgeving op het internet waar aan de ene kant de cliënt in kan en aan de andere kant de hulpverlener. Op deze plek kan men gegevens uitwisselen en bewaren. -Moet voldoen aan hoge beveiligingsnormen omdat het om uitwisseling van patiëntengegevens gaat. -Welke gegevens uitwisselen: e-consult, e- afspraak, e-recept, medisch dossier, medicatiedossier, individueel zorgplan (IZP), meetwaardes etc
43
Waarom patiëntenportaal Op een veilige plek communiceren met je zorgverlener. Op elk moment op de hoogte zijn van je medisch dossier Zelf je zorg kunnen organiseren. Minder afhankelijk van bellen en fysiek contact. 24/7 voor iedereen beschikbaar Is een voorwaarde voor veel eHealth toepassingen.
44
Wensen gebruikers Cliënten: -gebruikersgemak in navigatie, -gemakkelijk toegang. -gepersonaliseerd. -eigenaar van data. -overdraagbaar naar ander systeem. -zelfzorg ondersteunend. Hulpverleners: -idem als bij cliënten. -goede communicatie met bestaande patiëntendossier.
45
Welke Portalen nu bij SGE MGP MGP: voor chronisch zieken in contact met praktijkondersteuner van de huisarts. Denk aan diabetes Mellitus, COPD, cardiovasculair risicomanagement en kwetsbare ouderen. MGN: voor alle cliënten in contact met frontoffice huisartsenpraktijk (e-afspraak maken, e-consult houden, inzien dossier). Minddistrict: voor cliënten in behandeling voor GGZ problematiek in contact met psycholoog en praktijkondersteuner GGZ.
46
Uitdaging Veel gebruikers eerst de gewonere dingen digitaal te laten doen (e-afspraak, e-consult). Vervolgens bij vaker aanwezig zijn in de portal zal men ook de wat meer ingewikkeldere zaken doen (uitwisselen meetgegevens, diagnostiek op afstand, monitoren op afstand) Omslag vanuit zowel zorgverlener als client
47
Eisen aan beveiliging -Voldoen aan NEN en ISO normen -Drempel gebruikers: Toegang met Digidee met sms authenticatie? Tip: ga dit aanvragen
48
Vragen aan de zaal Hoe krijgen we cliënten zover de portalen meer te gaan gebruiken? Wat maakt het voor gebruikers interessant?
49
Toekomst?
50
Brainstorm
51
THUISMEETAPP – ST. ANNA EVELINE VAN VEGHEL, COORDINATOR TRANSMURALE ZORG
52
Aanleiding Patiënt met ernstige COPD (GOLD 3, 4) Ondersteuning in de thuissituatie. Samenwerking in de keten bevorderen (substitutie) Stijging zorgkosten Vergrijzing van de samenleving 52
53
Interventie en proces 53
54
MEERWAARDE UIT ONDERZOEK: Veiliger gevoel Meer rust Meer zelfstandigheid Minder klachten STREEFDOELEN o.a.: Reductie ongeplande (her)opnames Reductie zorgconsumptie Verhoging kwaliteit van leven Verhoging zelfmanagement Vergroting ziekte-inzicht 54
55
Doelgroep Meneer Jansen: https://vimeo.com/146229418 (psswrd copd) https://vimeo.com/146229418 COPD patiënten met verminderde mobiliteit en/of angst 60 jaar 22.09.15: Score: 4pnt. 55
56
Beïnvloedende factoren Kennis vergroten (zelfinzicht middels app, bijeenkomsten) Vertrouwen Samenwerking professionals 56
57
PROCES Tijdsperiode: Augustus– November Inclusie: N=20 57
58
SAMEN SLIM ZORGEN THUIS – SUMMA COLLEGE HILDE MEIJS, DIRECTRICE SUMMA COLLEGE
61
Conclusie marktanalyse Participatiemaatschappij Burger centraal Verschuiving geïndiceerde naar niet geïndiceerde zorg Toenemende vergrijzing Eenzaamheid Mantelzorg ondersteuning E/Health en domotica Zorgsector De arbeidsmarkt van Zorg en Welzijn krimpt (maar zeer gedifferentieerd beeld) Vergrijzing en ontgroening Het speelveld verandert Nieuwe organisatievormen ZZP en flexibilisering Strategische personeelsplanning Nieuwe functies en rollen, andere competenties Arbeidsmarkt (MBO-2) Markt voor langer thuis ondersteuning Nieuwe markt, nieuwe aanbieders Zeer concurrerend Prijsconcurrentie dominant Laagopgeleiden in de knel Onderwijs Arbeidsmarkt- & competentie gericht Blended learning & opening of information Gamification & onderwijs personalisatie Massive Open Online Courses (MOOC’s) Opkomende technologie ‘in het klaslokaal’ Groeiende behoefte aan praktijkgericht leren.
62
Verbeteren, Verbinden, Versterken Summa Zorg Field lab Lokaal+ Field lab planloze zorg / communities Field lab plaats en tijds onafhankelijk leren Field lab uitrol e- health Field lab leren nieuwe stijl / gamification Kern partners Open leerstudio Lokaal+ stage en leren in de wijk Werkgevers stage en leren op de werkplek Regulier werk Nieuwe leermodules Nieuwe methodieken Praktijkleren Simulaties Flexibiliseren aanbod Moduleren Leermodules voor mantelzorgers Verbeteren Verbinden Versterken
63
Wat levert dit project op? Stichting Lokaal+, de stagemotor in de regio Het flexibel opleiden van medewerkers passend bij de kans op de arbeidsmarkt Leren op de werkplek middels begeleiding op afstand Het beschikbaar stellen van de kennis in open leerstudio aan bedrijven en mantelzorgers Toekomstgerichte opleiding MBO-2 studenten dienstverlener
64
Project partners
65
THUISMONITOREN, ENSAFE/GOCIETY SLIMMER LEVEN 2020, RENS BRANKAERT
66
ENSAFE Project ENSAFE project Een smartphone gedreven service systeem voor ouderen om langer zelfstandig thuis te wonen. 9 December 2015 Rens Brankaert
67
Startpunt: GoLivePhone
68
Vragenlijst: 200 participanten per regio (NL, UK, SE en IT) Inzicht in techniek vaardigheid onder ouderen en wie de doelgroep van dergelijke innovaties eigenlijk zijn. Discussiegroepen: Samen met de doelgroep Op zoek naar oplossingen voor hen door middel van Co-creatie, Discussie en Reflectie. Verkenning
69
Verbeteren. Intelligentie toevoegen. Impact. Design + ?
70
Thuisstudie
71
MINDDISTRICT – GGZE IRENE HELDERMAN, PROGRAMMANAGER PREVENTIE EN PROJECTLEIDER EHEALTH
72
Meer regie voor de cliënt door E-health Irene Helderman
73
Welkom heten https://cs.minddistrict.com/be9ad6d1981345a4b2c9c083ff901398/3/resources/ggze20personeel_conversie_op_2014-02- 21.mp4https://cs.minddistrict.com/be9ad6d1981345a4b2c9c083ff901398/3/resources/ggze20personeel_conversie_op_2014-02- 21.mp4 Fijn dat je voor ons gekozen hebt! Beeldvorming mensen en gebouw Voorbereiden intake
74
Is dit iets voor mij? Positieve ervaringen cliënten: ‘Ik heb geleerd om naar mezelf te kijken… ook in positieve zin. Mijn emoties mogen er zijn.’ ‘Ik ervaar ein-de-lijk grip op mijn emoties. ‘ ‘De verhalen van anderen, waarin ik me herkende, hebben vooral geholpen’.
75
Is dit iets voor mij? Match behoefte en aanbod Ervaringen van cliënten Keuze voor behandeling
76
Monitoring Meerdere momenten Zicht op levensgebieden Sluit aan bij eigen doelen
77
5 levensgebieden wonen gezondheid sociaal netwerk tijdsbesteding financiën
78
Voorbeeld monitoring
79
Regie voor de cliënt Eigen keuze oriënteren Ervaringen delen inzicht
80
RONDVRAAG EN SLUITING
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.