De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werk zoeken en werk vinden. Werk zoeken - internet (google, sociale media, websites, gouden gids) - persoonlijk netwerk - netwerk cliënt - rondrijden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werk zoeken en werk vinden. Werk zoeken - internet (google, sociale media, websites, gouden gids) - persoonlijk netwerk - netwerk cliënt - rondrijden."— Transcript van de presentatie:

1 Werk zoeken en werk vinden

2 Werk zoeken - internet (google, sociale media, websites, gouden gids) - persoonlijk netwerk - netwerk cliënt - rondrijden

3 Potentiële werkgevers benaderen - telefonisch contact - mail of brief - persoonlijk bezoek

4 Telefonisch contact - stel jezelf en je dienst kort voor - gebruik geen vakjargon - vertel waarom je cliënt graag daar wil werken - focus op een win-win situatie - benadruk dat jij het hele proces zal ondersteunen en opvolgen - hou rekening met de bedrijfscultuur en eigenheden verbonden aan de sector waarin je solliciteert

5 Een goede voorbereiding= meer kans op succes Voorbeeld van een (goed) telefoongesprek 1. Korte voorstelling van jezelf en je dienst: Goedemorgen, ik ben … en ik werk als jobcoach voor MAGDA Leuven. Onze dienst doet trajectbegeleiding van mensen met een arbeidshandicap. Wij helpen mensen voor wie het niveau van betaalde arbeid te hoog is. Onze mensen willen echter wel werken en zijn daarnaast op zoek naar sociaal contact en naar manieren om zichzelf te ontplooien. 2. Korte voorstelling van je cliënt en waarom hij daar wil werken. Focus op win-win situatie. Momenteel ben ik op zoek naar onbezoldigd werk voor een cliënt van mij, een jongeman die bij jou in de buurt woont. Hij wil zijn dagen zinvol vullen en ik had aan jullie bedrijf/organisatie gedacht. Waarom? Hij wil heel graag met dieren werken. Hij zou mogelijke taken kunnen doen zoals stallen proper maken, dieren eten geven, enzovoorts. 3. Benadruk dat jou taak er in bestaat het hele proces te ondersteunen: stel de potentiële werkgever gerust Ik vind het belangrijk dat u weet dat ik er zal zijn om al de taken aan te leren en ook om in een latere fase blijvend ondersteuning te bieden bij eventuele probleempjes of vragen. Zou u het zien zitten om eens kennis te maken zodat we samen kunnen nadenken hoe …kan passen binnen uw organisatie/bedrijf?

6 Mogelijke twijfels of argumenten van de werkgever om niet met ons in zee te gaan: 1.Ik heb nu geen tijd. Het is een heel drukke periode. Toon begrip: dat begrijp ik, mijn excuses voor het storen. Wanneer past het jou beter dat ik terug bel of langs kom? 2.Ik zou niet weten wat hij bij ons kan doen Help een beetje, toon dat je weet waar het bedrijf mee bezig is: ik had eventueel een aantal taken in gedachten zoals…ik zal er zijn om elke mogelijke taak stap voor stap aan te leren. Ik begrijp dat jullie het waarschijnlijk heel druk hebben en dat we die investering niet van u kunnen vragen. We zijn uit op een win-win situatie, dat wil zeggen dat het de bedoeling is dat u een helpende hand krijgt. 3.Wij werken niet met vrijwilligers of stagiairs Probeer meer informatie te ontfutselen met de magische vraag: hoe bedoelt u?

7 Mogelijke twijfels of argumenten van de werkgever om niet met ons in zee te gaan: 4.Ik wil wel maar ik denk dat mijn personeel geen tijd heeft Idem. Hoe bedoelt u? Of: dat begrijp ik. Iedereen is altijd druk bezig. Daarom zijn wij er ook, zodat uw personeel niet overbelast wordt. Wij leren de taken aan en volgen het nauw op. We proberen er echt een win-win situatie van te maken. 5. Ik wil echt wel met jullie in zee gaan want ik vind het een heel tof initiatief maar ik vrees dat wij zijn te klein zijn. Ik kan echt geen taken bedenken die ik hem of haar kan laten doen. Laat deze kans niet aan je voorbij gaan. Vraag of hij/zij bedrijven kent in de buurt waar er misschien wel mogelijkheden zijn

8 Voorbeeld van een aanvraag via mail/brief Van: ……… Verzonden: woensdag 25 november :37 Aan: ………. Onderwerp: begeleid werken - aanvraag Beste Naar aanleiding van een vraag van één van mijn cliënten stuur ik je deze . Mijn naam is Sofie en ik werk als jobcoach voor de dienst Begeleid Werken. Onze dienst staat in voor het op een individuele en trajectmatige manier begeleiden van volwassen personen die zinvol werk willen verrichten maar voor wie betaald werk niet haalbaar is. De doelstelling van Begeleid werken is enerzijds sociale en maatschappelijke integratie en anderzijds individuele ontplooiing. Mijn cliënte, NAAM …., is een jonge vrouw uit de regio. Tot een jaar of twee geleden liep zij school te Hasselt. Het laatste jaar deed zij stage bij het CLB te Hasselt waar zij licht administratieve taken verrichtte. De mensen van deze afdeling waren zeer tevreden over haar. Op dit moment werkt NAAM 2 halve dagen per week in een school, waar zij voorbereidend werk voor de juf doet. NAAM is op zoek naar extra werk. Dit zou om een halve dag per week gaan. Omdat NAAM goede ervaringen heeft opgedaan bij het CLB van Hasselt kom ik nu bij jullie terecht. NAAM werkt zeer punctueel en kan jullie perfect bijstaan bij het ondersteunen van het administratie. Daarom richt ik mij tot jullie met de vraag of jullie openstaan voor een kennismakingsgesprek waarin ik onze dienst kan voorstellen en eventueel samen met u kan bekijken of er plaats is bij jullie voor NAAM. Belangrijk om te weten is dat ik de steeds nodige ondersteuning zal bieden bij het aanleren van taken of bij eventuele bijsturingen. Een samenwerking kan op ieder moment en door elke partij worden stopgezet. Hopend op een positief antwoord, Met vriendelijke groeten

9 Persoonlijke kennismaking werkgever - draag gepaste kledij (vraag je af wat dresscode is binnen het bedrijf dat je benadert) - geef een stevige handdruk - hou je folder/brochure bij de hand en geef meer informatie over onze manier van werken - toon interesse in het bedrijf - geef informatie over de cliënt. Wat kan hij? Wat kan hij niet? Geef relevante informatie maar - focus toch vooral op wat je wel denkt dat hij kan. - vertaal vakjargon zoveel mogelijk naar gewone mensentaal - wees eerlijk - stel bij twijfel een proefperiode voor, vraag op welke momenten hulp wenselijk is. Geef het bedrijf de mogelijkheid om hierin mee te beslissen. - Hou het niet te lang. Een kennismakingsgesprek hoeft echt geen anderhalf uur te duren - Geef op het einde je visitekaartje af

10 Verschillende sectoren en hun kenmerken Horeca (hotel, restaurant, café) Kenmerken: Gericht op winst Onvoorspelbaar Middag en avond heel druk Wisselend personeel De zaal is voor veel van onze mensen niet haalbaar (voorbeeld Nicolas) Mogelijke taken: Voorbereidend werk (groenten kuisen en snijden, tafels dekken, servetten plooien, aanvullen,..) Tafels afruimen, tafels bedienen, drinken uitschenken, poetsen

11 Verschillende sectoren en hun kenmerken Handel en commerciële diensten (winkels, supermarkten, tuincentra,…) Kenmerken: Gericht op winst Mogelijke taken: Aanvullen, producten uitpakken, producten prijzen en goed zetten, vrachtwagen mee uitladen, meerijden met vrachtwagen, hulp bij administratie, poetsen, klanten verder helpen, afval sorteren,……..

12 Verschillende sectoren en hun kenmerken Zorg (gezondheid, gehandicapten, ouderen, kinderen) en maatschappelijke dienstverlening Kenmerken: Niet gericht op winst Tijdsdruk (verplegers, verzorgenden en logistiek) en onregelmatige werkuren Veel vrijwilligers en stagiairs Mogelijke taken: Maaltijdbegeleiding, wandelen met bejaarden, tafels dekken en afruimen, eten uitdelen, animatie, ondersteuning administratie, hulp cafetaria, bedeling drinken en eten, hulp keuken, bewoners halen en brengen, helpen bij verzorging, bedden dekken, afwassen en poetsen,……

13 Verschillende sectoren en hun kenmerken Onderwijs en vorming (scholen, CLB, opleidingscentra,..) Kenmerken: Schoolvakanties Grote klassen Onderbezetting personeel Afwisselend werk mogelijk, zowel interactief en verzorgend als logistiek en administratief Mogelijke taken: Ondersteuning bij administratie, opruimen, afwassen, verzorgend werk, poetsen, potloden slijpen, juf helpen met voorbereidingen, tafels afruimen, klas opruimen, fruit schillen,

14 Verschillende sectoren en hun kenmerken Openbare dienstverlening (gemeente, politie, bibliotheken, OCMW, bpost,…) Kenmerken: niet gericht op winst veel vrijwilligers weinig tijdsdruk Mogelijke taken: Ondersteuning bij administratie, groendienst (gemeentehuizen, politie, OCMW,…) Boeken wegzetten op alfabet, boeken goed zetten, boeken kaften, labelen, knippen, …. (bibliotheken)

15 Verschillende sectoren en hun kenmerken Fauna en flora (tuin- en landbouw en dier ) Kenmerken Veel buitenwerk Seizoensgebonden werk Geen proper werk, je moet je vuil willen maken Fysiek werk Mogelijke taken Onkruid wieden, oogsten, planten, stallen en hokken uitmesten, dieren eten geven, …….

16 Bouw en industrie Sociale economie (kringloopwinkels, sorteercentra…) Vrije tijd en recreatie (sportclubs, kampen, reizen…) Kunst cultuur en entertainment Overige sectoren en hun kenmerken

17 Tot slot Een goede voorbereiding is belangrijk om gericht een goede match te vinden Er is voor (bijna) iedereen wat te vinden op de arbeidsmarkt, een slechte match kan vaak voorkomen worden wanneer je een goed beeld hebt van je cliënt zijn mogelijkheden/wensen Soms is samen de weg beginnen te wandelen noodzakelijk om hier achter te komen en komt je cliënt gaandeweg op de juiste plaats terecht Het leven is dynamisch en continu in verandering. Dat geldt ook voor het werk. Wat vandaag goed loopt kan morgen helemaal omslaan. Heb je een goede relatie met de werkpost, zal men sneller bereid om actief mee te zoeken naar oplossingen bij problemen of zullen ze je meestal snel genoeg contacteren om erger te voorkomen. Een maandelijks contact/bezoek wordt daarom warm aanbevolen ! En weet: Er bestaan geen mislukkingen, maar wel ervaringen. Veel succes in jullie zoektocht naar de gedroomde werkplek!


Download ppt "Werk zoeken en werk vinden. Werk zoeken - internet (google, sociale media, websites, gouden gids) - persoonlijk netwerk - netwerk cliënt - rondrijden."

Verwante presentaties


Ads door Google