De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NHB DEURNE Hoe leert de ruiter. Leren paardrijden vergt inlevings- en aanpassingsvermo gen!! zelfkennis is hierbij belangrijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NHB DEURNE Hoe leert de ruiter. Leren paardrijden vergt inlevings- en aanpassingsvermo gen!! zelfkennis is hierbij belangrijk."— Transcript van de presentatie:

1 NHB DEURNE Hoe leert de ruiter

2 Leren paardrijden vergt inlevings- en aanpassingsvermo gen!! zelfkennis is hierbij belangrijk

3 Soms doet je lichaam niet wat je wilt: Trainen is je onbewuste lichaam leren luisteren naar je bewuste geest

4

5 Het aanleren van een vaardigheid is heel veel oefenen totdat je het op de automatische piloot kunt van bewust naar onbewust

6 Het 4 staps leerproces Hoe gaat dat ook alweer ?

7 samenwerken van lichaam en geest de automatische piloot: van bewust naar onbewust

8 leerprocessen  Trainen doe je vooral bewust, in stadium 2 en 3  Maar je moet het ook los kunnen laten ( wedstrijd ) Concentratie

9 Concentratie: kun je leren! Concentratie: is bezig zijn in het hier en nu houdt jezelf bezig met zaken waar je controle over hebt Ik en mijn taak !!!!!!!

10 Zelfkennis  Noodzakelijk voor iedere ruiter/instructeur: leer jezelf kennen want 9 van de 10 foutenzijn ruiterfouten!  Leren paardrijden is karaktervormend: van zelfkennis wordt je beter  Trainen is je onbewuste lichaam leren luisteren naar je bewuste geest.

11 Doelen en motivatie  Motivatie is belangrijker dan talent!  Maar wat is motivatie?  Denk na over je drijfveren!

12 Doelen  Motivatie is belangrijker dan talent  Wat is jouw motivatie? Schrijf dat eens op  Motivatie is niet te trainen maar je kunt er wel over nadenken  Motivatie hangt samen met doelen

13 Doelen  Uitdagend maar ook realistisch  Haalbare doelen doen de motivatie groeien  Onrealistische doelen doen de motivatie verdwijen

14 Doelen  Resultaatdoel  Prestatiedoel  Procesdoel Waar zit je zelf? Stel je doelen SMART

15 procesdoelen  Bepaal je eigen doelen! Wat wil je oefenen!  Maak bijvoorbeeld een scoreformulier|: waar sta je nu en wat wil je verbeteren? ( rijprotocollen leiden als het goed is tot procesdoelen)

16 Leerstijlenonderzoek en trainingsstijlen Mensen leren verschillend en om hen te helpen makkelijk te leren, kunnen wij de volgende indeling van leer- en trainingsstijlen gebruiken. Voelen (concrete ervaring) ToepassingObservatie (doen)(kijken) ( zelf uitproberen) ( eerst zelf zien) Theorie (denken) (leren door begrijpen)

17 Leerstijlen  Wat is jouw voorkeur?  Ken jezelf Doe de test !  Probeer bij het lesgeven uit te gaan van je leerling! Maar weet ook: je leert het beste als je alle leerstijlen gebruikt

18 Voeler  Wil eerst gevoelsinformatie verzamelen laat zo iemand eerst gevoelsinformatie verzamelen door een nieuwe oefening uit te proberen, geef daarna pas uitleg en aanwijzingen.

19 Doener  Wil gelijk uitproberen. Leert van dingen doen en houdt van experimenteren. Geef zo iemand een opdracht en laat hem ermee stoeien ( uitproberen en zelf ervaren wat lukt en wat niet, niet teveel theorie vooraf). Gebruik de “oefenaanpak”.

20 Kijker  Leert van kijken en nadoen, wil het eerst een keer gezien hebben - Geef zo iemand de tijd, laat hem/haar erover nadenken en doe het voor of laat het voor doen.

21  Leert vanuit de theorie: wil eerst informatie krijgen en dan pas doen. Houdt van gestructureerde situaties - Geef zo iemand eerst uitleg en stel vragen. Zorg er wel voor dat hij/zij tot actie overgaat en niet eindeloos praat en denkt. Denker

22 Tot slot  Niet iedereen leert op dezelfde manier  Als instructeur moet je inspelen op verschillen Welke keuzes heb je? a)Eerst beoefenen (praktijk) dan theorie (uitleg) b)Eerst theorie (uitleg) en dan praktijk c) Centraal en gestructureerd ( allen tegelijk) d) Individueel via een opdracht

23 Inzicht in eigen leerstijl en instructiestijl  Jouw eigen leerstijl hangt samen met jouw instructiestijl  Ken daarom jouw eigen voorkeur


Download ppt "NHB DEURNE Hoe leert de ruiter. Leren paardrijden vergt inlevings- en aanpassingsvermo gen!! zelfkennis is hierbij belangrijk."

Verwante presentaties


Ads door Google