De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop CVI-experience Femke van der Veer Marianne Geleijnse.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop CVI-experience Femke van der Veer Marianne Geleijnse."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop CVI-experience Femke van der Veer Marianne Geleijnse

2 Programma: 1.Theorie: Wat is CVI? - Hoge visuele functies 2.Het “ervaren” van stoornissen in de hoge visuele functies 3.Terugkoppeling ervaringen/ bespreken rol/ verwachtingen van Visio 10 december 2015

3 Zien doen we met onze ogen en HERSENEN

4 Alle vormen van slechtziendheid die een gevolg zijn van hersendisfuncties, vallen onder de verzamelnaam “CVI”

5 CVI kan omvatten, stoornissen in:  lage visuele functies:  hoge visuele functies  functies die voorwaardelijk zijn voor het zien: 10 december 2015

6 CVI kan omvatten, stoornissen in:  lage visuele functies: - Beeldkwaliteit - Oogbewegingen (oculomotoriek)  hoge visuele functies  functies die voorwaardelijk zijn voor het zien: - o.a. aandacht voor visuele informatie 10 december 2015

7 Hoe werkt zien? En wat kan er in mis gaan? ?

8 Als je je ogen open doet en je hebt aandacht voor wat je ogen je te bieden hebben...  Is er in je achterhoofd – als het goed is – een prachtig, groot, gedetailleerd, kleurrijk scherp beeld van de wereld aanwezig (lage functiegroep beeldkwaliteit)  Er is meestal veel te veel om in een keer allemaal goed te bekijken. Dus je moet selecteren. Dat begint met het richten van je ogen  (lage functiegroep oogbewegingen) MAAR ER IS MEER.. 10 december 2015

9 Er is meer dan lage visuele functies en aandacht: De HOGE visuele functies.. (Vb auto) 10 december 2015

10 Kijk naar de gele stip en blijf hiernaar kijken wanneer de volgende dia komt 10 december 2015

11 Zonder onze ogen te bewegen, kunnen we de hele auto zien.. 10 december 2015

12 .. omdat we de hele auto selecteren 10 december 2015

13 ..maar als we willen weten hoe de handgreep er uitziet, selecteren we alleen de handgreep.. 10 december 2015

14 Dit heet: Visuele selectieve aandacht 10 december 2015 We selecteren binnen visuele informatie met onze aandacht Kinderen met CVI hebben meestal een of meer stoornissen in de Visuele selectieve aandacht Dat heeft grote gevolgen voor hoe deze kinderen de wereld zien

15 Dat wat we selecteren wordt verder verwerkt en nemen we bewust waar: de handgreep (detail)

16 .. de deur.. 10 december 2015

17 .. de auto 10 december 2015

18 .. de auto in relatie tot zijn omgeving 10 december 2015

19 We kunnen dus de grootte van het gebied dat we selecteren naar wens variëren. We selecteren:  een groter gebied voor overzicht  of  een kleiner gebied om een detail te bekijken CVI omvat meestal stoornissen in een of beide van deze functies 10 december 2015

20 visusstoornissen E-learning Je selecteert alleen maar A’tjes dus je ziet alleen maar A’tjes Een stoornis in het selecteren van een groot gebied (zgn. globale visuele selectie) resulteert in een gebrek aan overzicht

21 Als je het geheel selecteert, zie je.. visusstoornissen E-learning Een “P” “Globale visuele selectie ”

22 10 december 2015 Een stoornis in het selecteren van een groot gebied (zgn. globale visuele selectie) resulteert in een gebrek aan overzicht VERKEER!!

23 10 december 2015 Een stoornis in het selecteren van een groot gebied (zgn. globale visuele selectie) resulteert in een gebrek aan overzicht SCHOOL!!

24 Een stoornis in het selecteren van een klein gebied (locale visuele selectie) resulteert in een moeite met zien van details, vooral in.. 10 december 2015

25 .. of A’tjes 1. Visuele selectieve aandacht Bepaalt wat je ziet: Je vindt je vader niet, je ziet chaos Drukke visuele situaties: crowding

26 .. of A’tjes 1. Visuele selectieve aandacht Bepaalt wat je ziet: Om je vader te kunnen zien moet je alleen zijn hoofdje selecteren. Je ziet wat je selecteert! Drukke visuele situaties: crowding

27 Je ziet geen leesbare tekst, je ziet chaos Ook bij deze stoornis: verkeer en school grootste probleemgebieden Drukke visuele situaties: crowding

28 Naast stoornissen in: 1. Het richten van de ogen 2. De kwaliteit en grootte van het beeld Hoge visuele functies: 3. De visuele selectieve aandachtsfuncties… En: algemene aandacht voor wat de ogen ons te bieden hebben.. Lage visuele functies:

29 .. kan CVI stoornissen omvatten in: 4. Visuele waarnemingsfuncties: - Visuele identificatiefuncties - Visueel ruimtelijke inschattingsfuncties 5. De koppeling van zien naar motoriek (Visuomotoriek) 6. Verschillende visuele geheugens 7. Visueel werkgeheugen 8. Snelheid van visuele verwerking

30 Relatief veel voorkomend zijn stoornissen in: 4. Visuele waarnemingsfuncties: - Visuele identificatiefuncties - Visueel ruimtelijke inschattingsfuncties 5. De koppeling van zien naar motoriek (Visuomotoriek) 7. Verschillende visuele geheugens 7. Visueel werkgeheugen 8. Snelheid van visuele verwerking

31 4.2. Dé basis ruimtelijke eigenschappen zijn LOCATIE en ORIËNTATIE: alle dingen onderscheiden zich hiermee van elkaar  Locaties ten opzichte van elkaar (van objecten of onderdelen)  Oriëntaties (van objecten of onderdelen)  Beweegt iets ja of nee (is de locatie van iets veranderlijk) - Zo ja, hoe snel - Zo ja, waar heen (oriëntatie) 10 december 2015

32 Een K is geen N: hoe zie je dat?  Door verschillende locaties van hoekpunten en orientaties van onderdelen 10 december Ogen richten 2.Beeldkwaliteit 3.Visuele selectieve aandacht 4.Waarneming 1.Identiteit 2.Ruimtelijk Voorwaarde: aandacht K

33 Kinderen met stoornissen in 4. visueel- ruimtelijke waarnemingsfuncties, hebben moeite met  Schoolse vaardigheden (denk aan: aanleren van letters, begrip van geometrische figuren, topografie (waar zijn die steden tov elkaar?), het plaatsen van onderdelen bij bijv. puzzels) En/of  Verkeer/mobiliteit (denk aan: ruimtelijke oriëntatie, inschatten of een auto beweegt, en zo ja hoe snel en/of waarheen) En/of  Klokkijken 10 december 2015

34 5. Visuomotoriek onderscheidt zich van motoriek:  Iemand met stoornissen in de motoriek kan een bepaalde gerichte beweging niet vloeiend uitvoeren  Iemand met stoornissen in de visuomotoriek kan die beweging wel vloeiend uitvoeren, maar niet wanneer hij het visueel doet; dan gaat het langzaam en slechtgericht 10 december 2015

35 Kinderen met stoornissen in 5. visuomotoriek: Problemen in verkeer, school, sport  Hebben moeite met vangen en gooien  Hebben moeite met de richting van lijntjes tekenen  Hebben moeite met de juiste plaatsing van onderdelen  Hebben regelmatig botsinkjes en ongelukjes  Zijn traag in de uitvoering van handelingen 10 december 2015

36 Kinderen met stoornissen in 7. Visueel werkgeheugen:  Hebben moeite met het vormen van een mentaal visueel beeld  Hebben moeite met het vervormen van een mentaal visueel beeld (zoals in je hoofd draaien van visueel materiaal, bijv. een landkaart, puzzelstukjes) Problemen op school, bij spel, in verkeer: (denk aan: navigeren, uit het hoofd tekenen, schrijven zonder voorbeeld, puzzelen) 10 december 2015

37 Kinderen met stoornissen in 8. visuele verwerkingssnelheid  Hebben meer tijd nodig om visuele informatie tot zich door te laten dringen.  Hebben moeite met drukke verkeerssituaties waarin veel gebeurt en verandert  Hebben moeite met het volgen van ondertiteling 10 december 2015

38 Last but certainly not least:  Kinderen met CVI zijn eerder vermoeid  Kinderen met CVI zijn trager met visuele taken  Kinderen zijn minder goed met visuele taken  Kinderen met CVI weten dit  Kinderen met CVI zijn slecht begrepen  Kinderen met CVI voelen zich slecht begrepen  Kinderen met CVI zijn vaak faalangstig 10 december 2015

39 Concluderend  CVI is slechtziendheid door stoornissen in de verwerking van visuele informatie door de hersenen  Er kan van alles misgaan  Wat er misgaat, hoe zich dat uit in het dagelijks leven en hoe een kind hiermee omgaat is voor elk kind anders  Stoornissen in de visuele selectieve aandacht komen het meest voor  Voor kinderen met CVI is zien erg vermoeiend  Kinderen met CVI hebben vaak faalangst ontwikkeld  Probleemgebieden zijn verkeer en school 10 december 2015

40 Workshops: Ervaar stoornissen in de hoge visuele functies: Voorwaarde voor het zien  1. Aandacht voor het zien Selectie  2. Globale visuele selectieve aandacht  3. Locale visuele selectieve aandacht Visueel-ruimtelijke waarnemingsfuncties  4. Locatiewaarneming  5. Oriëntatiewaarneming  6. Bewegingswaarneming  7. identificatie  8. Visueel Werkgeheugen  9. Visuomotoriek  10. Snelheid van visuele verwerking 10 december 2015

41 Rol van Visio  Wat doet Visio op dit gebied voor de cliënt?  Verwachtingen vanuit keten: waar is vanuit de keten behoefte aan en hoe kunnen we de samenwerking optimaliseren? 10 december 2015


Download ppt "Workshop CVI-experience Femke van der Veer Marianne Geleijnse."

Verwante presentaties


Ads door Google