De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer"— Transcript van de presentatie:

1 1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer abcouwer@uva.nl www.abcouwer.nl @toonabc

2 I(T) management concerns

3 Verschillende vragen vergen verschillende antwoorden Veel routes zijn geprobeerd  Hanteer voor IM een maturity benadering  Definieer de taken van de CIO / IM in meer detail  Definieer de beïnvloedingen die in een organisatie rond de IV bestaan  Introduceer ‘design denken’ als oprit voor de Informatieprofessional 3.0  En nog veel meer… 3

4 Alignment volgens Luftman via een maturity model 4 IT-business alignment maturity criteria Communications Understanding of business by IT Uniderstanding of IT by business Inter/intra organizational Learning/education Protocol rigidity Knowledge sharing Liaisson effectiveness Communications Understanding of business by IT Uniderstanding of IT by business Inter/intra organizational Learning/education Protocol rigidity Knowledge sharing Liaisson effectiveness Value IT value Business metrics Balanced Metrics Service level agreements Benchmarking Formal assessments / reviews Continuous improvements Value IT value Business metrics Balanced Metrics Service level agreements Benchmarking Formal assessments / reviews Continuous improvements Governance Business strategic planning IT strategic planning Organization structure Budgetary control IT investment management Steering committee(s) Prioritization process Governance Business strategic planning IT strategic planning Organization structure Budgetary control IT investment management Steering committee(s) Prioritization process Partnership Business perception of IT value Role of IT in strategic business planning Shared goals, risk, reward/penalties IT program management Relationship / trust style Business sponsor / champion Partnership Business perception of IT value Role of IT in strategic business planning Shared goals, risk, reward/penalties IT program management Relationship / trust style Business sponsor / champion Scope and architecture Traditional,enabler/driver,extern al Standards articulation Architectural integration Functional organization Enterprise Inter-enterprise Architectural transparancy, agility, flexibility Manage emerging technologies Scope and architecture Traditional,enabler/driver,extern al Standards articulation Architectural integration Functional organization Enterprise Inter-enterprise Architectural transparancy, agility, flexibility Manage emerging technologies Skills Innovation, entrepreneurship Cultural locus of power Management style Change readiness Career crossover; training/education Social, political, trusting interpersonal environment Hiring and retaining Skills Innovation, entrepreneurship Cultural locus of power Management style Change readiness Career crossover; training/education Social, political, trusting interpersonal environment Hiring and retaining

5 EUeCF Meer detail - voorbeeld

6 EUeCF Meer detail - 2

7 Beïnvloedings gebieden 7 IT resources: Technology (TIR) & Humen (HIR) Complementary Organizational Resources Business Processes Business Process Performance Organizational Performance IT Business Value Generation Process Industry Characteristics Trading Partner Resources & Business Processes Trading Partner Resources & Business Processes Country Characteristics I Focal Firm II Competitive environment III Macro environment

8 Design thinking (Tim Brown) Het uitgangspunt van design thinking is denken in een human centric benadering waar alle beschikbare talenten worden gebruikt om het nut van anderen te dienen. 8

9 Design thinking - 2 In de praktijk worden de volgende stappen telkens herhaald: inspiration, het probleem of de kans die motiveert tot het zoeken van oplossingen; ideation, het proces van het genereren, ontwikkelen en testen van ideeën; implementation, de route die uiteindelijk leidt van de project-fasen naar de markt. 9

10 Theoretisch kader 10

11 Uitgangspunt voor de discussie We doen wat we willen / moeten Maar hoe ben je dan Trots op het verleden en Nieuwsgierig naar de toekomst? Systemen helpen ons daarbij = strategic fit = functional integration

12 De redenering: informatorisch De werkelijk heid Welke rol speelt informatie in de organisatie Abstractie IS Abstractie “Aanleiding” 12

13 Een geordende kijk op een organisatie Strategie Structuur Uitvoering 13

14 Alignment binnen het model ICT Moeten / Willen Kunnen Strategie Uitvoering Strategic fit Moeten / Willen Kunnen Business Functional integration Informatie/ Communicatie Strategie Structuur Operaties BusinessTechnologie Het wenselijke Wat willen we Het noodzakelijke Wat moeten we Het haalbare Wat kunnen we

15 Dynamiek in organisaties (Parson, Abcouwer) Onzeker Zeker Kunnen Oorzaak/gevolg relaties Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploiterenExploreren Nieuwe combinaties 15 Het wenselijke Wat willen we Het noodzakelijke Wat moeten we Het haalbare Wat kunnen we

16 Waar en hoe technologie toe te passen? Onzeker Zeker Kunnen Willen Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploitingExploring Nieuwe combinaties Ontwerpen van een nieuwe architectuur voor een nieuw evenwicht Faciliteren van search proces Faciliteren van businessproces

17 Twee hoofdbewegingen als balans van twee krachten Onzeker Zeker Kunnen Oorzaak/gevolg relaties Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploiterenExploreren Nieuwe combinaties 1 2 17 Revolt Remember Nieuwsgierig Naar toekomst Trots op het verleden

18 Going concern Ondersteuning bedrijfsprocessen Effectiviteit / efficiency Factory IT  Linking IT aan traditioneel business management  Bouw IT die makkelijker veranderende business condities kan volgen  Richt je vooral op business Improvements 18

19 Going future Ondersteuning naar nieuwe inzichten en innovatie Beinvloeding en transformatie Enabling technology  Verander ruwe data in nieuwe inzichten  Ondersteun snelle experimenten  Bevorder nieuwe interactiemodellen 19

20 De finale boodschap 20 Onzeker Zeker Kunnen Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker Exploiteren/ambtenaarExploreren/kunstenaar Nieuwe combinaties Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e

21 Dit weekend in NRC 21 Onzeker Zeker Kunnen Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker Exploiteren/ambtenaarExploreren/kunstenaar Nieuwe combinaties

22 5 problemen 22 Onzeker Zeker Kunnen Willen Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploitingExploring Nieuwe combinaties Ontwerpen van een nieuwe architectuur voor een nieuw evenwicht Faciliteren van search proces Faciliteren van businessproces


Download ppt "1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer"

Verwante presentaties


Ads door Google