De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Top redenen voor het falen van DMS- implementaties!...en hoe proberen die te vermijden. FREDERIK ROSSEEL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Top redenen voor het falen van DMS- implementaties!...en hoe proberen die te vermijden. FREDERIK ROSSEEL."— Transcript van de presentatie:

1 Top redenen voor het falen van DMS- implementaties!...en hoe proberen die te vermijden. FREDERIK ROSSEEL

2 Succesfactoren voor IT-projecten Ondersteuning door het management Vermijden van lange implementaties Sponsorship Wat is je initiële doel? Pas op van “scope creep” Focus Leid je eigen mensen op en zorg voor betrokkenheid Organisatorisch veranderingsbeheer Leer Zorg voor mensen en een oplossing die up-to-date zijn Evolueer

3 Van DMS naar ECM... En verder ECM Archiving KM BPM RM Reporting DMS Workflow Collabor -ation Mobility TCM DRM Routing DAM Search Portal Output WCM Capture

4 Kent u dit?... en ellenlange lijsten met technische vereisten.

5 Top redenen waarom ECM projecten falen: 44%=Underestimated process and organizational issues 32%=Lack of knowledge or training among our internal staff 30%=Project derailed by internal politics 29%=Uneven usage due to poor procedures and lack of enforcement 21%=Underestimated the effort to distill and migrate content 20%=Excessive "scope creep" 19%=Failed to address taxonomy and metadata concerns 18%=Low user acceptance due to poor design or clumsy implementation 16%=Failed to think or benefits/issues beyond our business unit. (bron AIIM)

6 Redenen voor falen: Nummer 7 19% = Taxonomie en metadata onvoldoende en/of foutief uitgewerkt Te veel of te weinig Te veel of te weinig beschrijvend Geen akkoord tussen de gebruikers Stukregistraties

7 Redenen voor falen: Nummer 6 20% = Te veel “scope creep” Wat willen we doen? Geen neen kunnen zeggen We willen “DMS”!! Gebrek aan basiskennis bij aanvang

8 Redenen voor falen: Nummer 5 21% = Onderschatten van de “migratie”- inspanning Veel lege systemen... Vermijd duplicaat-systemen Welke informatie “moet er in”?

9 Redenen voor falen: Nummer 4 29% = Onvoldoende gebruikt door gebrek aan procedures en bekrachtiging Management steun Gebruikersbegeleiding Creëren van het nodige kader

10 Redenen voor falen: Nummer 3 30% = Project ontspoort door interne politiek Wat gebeurt er met mijn job? Vrees voor controle Spanning IT – Business “Mijn afdeling heeft voorrang”

11 Redenen voor falen: Nummer 2 32% = Gebrek aan kennis en opleiding van de eigen mensen DMS is contextgevoelig => evolutie Hoe behoeftes in kaart brengen? Hoe oplossing evalueren? Ontbreken informatiebeheerder

12 Redenen voor falen: Nummer 1 44% = Onderschatting van proces -en organisatorische impact Mogelijk sterke wijziging in de manier van werken Onvoldoende inzicht en overzicht van de werkprocessen Steun van het management

13 Redenen voor falen: Plaatsen 8 tot 11

14 Perceptie bij falende DMS-implementaties Dure en lange implementaties die vaak niet voldoen aan de gebruikersbehoeften

15 Dé succesfactor bij ECM: Change Management Doel: Samen met de eindgebruikers en management zorgen dat iedereen op de hoogte is en betrokken is bij het project... voor een goede behoeftendefinitie... voor de keuze van het goede product... dat de oplossing voldoende getest wordt... dat de uitrol en implementatie goed gepland wordt. Een paar basisprincipes: –Werken met “kampioenen” –Goede en veel communicatie

16 AdLib Methodologie Workshops Presentations Communication Awareness Assessment Requirements Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

17 Awareness / Besef Workshops Demos Awareness Assessment Requirement s Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

18 Define / Definieer Workshops Demos Awareness Assessment Requirement s Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

19 Learn / Leer Workshops Demos Awareness Assessment Requirement s Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

20 Implement / Implementeer Workshops Demos Awareness Assessment Requirement s Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

21 Benchmark / Evalueer Workshops Demos Awareness Assessment Requirement s Define PoC / Pilot Training Learn Design Project Migration Implement Support services Health Check Training services Benchmark

22 Succesfactoren voor IT-projecten Ondersteuning door het management Vermijden van lange implementaties Sponsorship Wat is je initiële doel? Pas op van “scope creep” Focus Leid je eigen mensen op en zorg voor betrokkenheid Organisatorisch veranderingsbeheer Leer Zorg voor mensen en een oplossing die up-to-date zijn Evolueer

23


Download ppt "Top redenen voor het falen van DMS- implementaties!...en hoe proberen die te vermijden. FREDERIK ROSSEEL."

Verwante presentaties


Ads door Google