De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart."— Transcript van de presentatie:

1 1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs? Voucher Coaching innovatieproject

2 Structuur Equine obstetrics ~ FoalinMare project Meerwaarde multimedia Implementatie? Onderzoek en resultaten Implicaties Conclusies 2

3 Responssysteem 3

4 4 Vraag: Gebruikt u een respons systeem in uw lessen? –0 = neen –1 = ja

5 Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 5

6 Equine obstetrics 1 “Bevalling bij het paard” Complex geheel aan kennis en vaardigheden Ook voor experten uitdagend Klinische onderwijs lastig (timing bevalling, aantal studenten, delicaat, enz.) 6

7 Equine obstetrics 2 Analogie “Bevalling bij mens” Oplossing: –Dummies –Ontwikkeling multimedia, interactieve DVD, Complex geheel aan kennis en vaardigheden Deze oplossingen zeldzaam in diergeneeskunde (budget, aantal studenten) 7

8 Responssysteem Vraag: Gebruik je een DVD met interactieve video in je onderwijs voor het ontwikkelen van complexe kennis en vaardigheden? –0 = neen –1 = ja 8

9 FoalinMare project (www.foalinmar.com) Interactieve DVD Combinatie: –life video en schematische voorstelling –animaties –focus op manipulaties bij normale en abnormale bevalling (verkeerde ligging, complicaties, …) Zelfstudie (?) 9

10 FoalinMare project (www.foalinmar.com) 10

11 Responssysteem Wat is volgens jouw belangrijkste impact van gebruik interactieve video zoals FoalinMare: –0 = geen impact –1 = motivatie –2 = kennisverwerving (concepten, theorie) –3 = vaardighedenontwikkeling –4 = eerste oriëntatie op complex kennisdomein 11

12 Meerwaarde multimedia Hattie (2009): interactieve video: 441 studies, gemiddelde effect size d =.52 Gebruik multimedia: –Verhoogt kennisacquisitie –Verhoogt kennistoepassing –Verlaagt cognitieve belasting –Versterkt self-efficacy 12

13 Hoe implementeren? Zelfstudie? Combinatie gewoon onderwijs? 13

14 Onderzoek 14 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use

15 Responssysteem Welke implementatie hoogste effect op kennis- en vaardighedenontwikkeling? –0 = klassiek hoorcollege –1 = individueel unguided DVD gebruik –2 = individueel guided DVD gebruik –3 = klassikaal guided DVD gebruik –4 = geen idee 15

16 T2 16 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use 1 week Controleconditie T1T3

17 Onderzoek T 0, T 1 en T 2 –Voorkennistest (kennis, cognitieve component vaardigheid) –Cognitive load –Self efficacy 17

18 Resultaten T 1 –Kennisacquisitie: geen significante verschillen –Skills acquisitie: significante verschillen Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 18 Skills acquisition

19 Resultaten T 2 –Kennisacquisitie: boost effect in controlegroep (na DVD) –Skills acquisitie: significante verschillen Significante toename voor iedereen ( > T 1 ) Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 19 Knowledge acquisition

20 Implicaties Multimedia: –DVD heeft meerwaarde –Guided usage heeft added-value Combinatie DVD – klassiek –Meerwaarde om kennisacquisite te versterken 20

21 Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 21

22 22 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs?


Download ppt "1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart."

Verwante presentaties


Ads door Google