De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het coachende functioneringsgesprek1 Doel: Het verbeteren van het toekomstig presteren van de medewerker Het is geen disciplinegesprek, correctiegesprek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het coachende functioneringsgesprek1 Doel: Het verbeteren van het toekomstig presteren van de medewerker Het is geen disciplinegesprek, correctiegesprek."— Transcript van de presentatie:

1 Het coachende functioneringsgesprek1 Doel: Het verbeteren van het toekomstig presteren van de medewerker Het is geen disciplinegesprek, correctiegesprek of beoordelingsgesprek!

2 Het coachende functioneringsgesprek2 Het wezen van coachen: Iemands potentiële kwaliteiten vrijmaken, zodat hij / zij zo goed mogelijk presteert. (Timothy Gallway / Harvard) De coachende aanpak: Mensen helpen om beter te functioneren door drempels te slechten.

3 Het coachende functioneringsgesprek3 Adagium negentiger jaren: De juiste man op de juiste plaats! Adagium 2000: Schep het klimaat waarin mensen hun talenten en capaciteiten ruim baan kunnen geven!

4 Het coachende functioneringsgesprek4 zelfstandigheidbevorderen initiatiefbelonen verantwoordelijkheiddoen nemen ontwikkelingvoorop stellen Schep het klimaat waarin mensen hun talenten en capaciteiten ruim baan kunnen geven! Door te focussen op: Stelling: Werken aan de ontwikkeling van je medewerkers = Werken aan de ontwikkeling van de organisatie

5 Het coachende functioneringsgesprek5 De stappen: 1. De voorbespreking 2. Bevindingen van de medewerker 3. Feedback van de leidinggevende 4. Het coachende vraaggesprek 5. De afronding en evaluatie

6 Het coachende functioneringsgesprek6 Stap 1: De voorbespreking 1. Doel en intentie duidelijk? 2. Ziet medewerker het belang in? 3. Is aanpak duidelijk?

7 Het coachende functioneringsgesprek7 Kenmerkend voor inbreng van de leidinggevende: inhoudelijk niet beïnvloeden goed luisteren doorvragen als iets onduidelijk is gerichte vragen ordenen / structureren herhalen reageren op non-verbale signalen kritiek als feedback beschouwen Verstorend werkt: vermijden (gezellig houden) de retorische vraag de suggestieve vraag afstoppers, clichés in de verdediging gaan Stap 2: Bevindingen van de medewerker

8 Het coachende functioneringsgesprek8 Focus op: Zelfstandigheid Initiatief Verantwoordelijkheid Ontwikkeling Denk daarbij aan: De inhoud van het werk De manier waarop het werk verloopt Het persoonlijk gedrag Stap 3: Feedback van de leidinggevende Zorg voor: Een assertieve stijl

9 Het coachende functioneringsgesprek9 Oordelen: zeggen wat je vindt van het (uitwendig) gedrag van de ander Psychologiseren: verklaringen voor iemands (inwendig) gedrag geven Feedback: zeggen wat het effect is van iemands gedrag op jezelf Inwendig gedrag Uitwendig gedrag Inwendig gedrag Uitwendig gedrag Inwendig gedrag Uitwendig gedrag Inwendig gedrag Uitwendig gedrag Inwendig gedrag Uitwendig gedrag

10 Het coachende functioneringsgesprek10 Het coachende functioneringsgesprek Stap 4: Het coachende vraaggesprek Essentie: Bespreekpunten vragenderwijs onderzoeken en verbeteringen vanuit de medewerker laten voorstellen / komen. Een coach: biedt ontplooiing en groeimogelijkheden durft los te laten en risico te nemen bevordert dat de ander zelf de kennisbron is geeft regelruimte maakt optimaal gebruik van potenties stimuleert zelfstandigheid, initiatief en verantwoordelijkheid werkt vooral aan ontwikkeling draagt zorg voor veiligheid, gezondheid en welzijn geeft expliciet waardering, erkenning, ondersteuning en vertrouwen

11 Het coachende functioneringsgesprek11 Het coachende functioneringsgesprek Stap 5: Afronding en evaluatie Afronding: alles voldoende besproken? afspraken op een rijtje zetten formulier? afspraken op schrift? Evaluatie: hoe hebben beiden het gesprek ervaren? suggesties voor verbetering t.a.v. ­ inhoud? ­ werkwijze? ­ interactie?

12 Het coachende functioneringsgesprek12 Het coachende functioneringsgesprek Aandachtspuntenlijst De inhoud van mijn werk: Te zwaar, te eenvoudig, te weinig afwisseling e.d. De organisatie van mijn werk: Duidelijke taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, samenwerking met andere afdelingen e.d. De kwaliteit van het leidinggeven: Voldoende steun, informatie, regelruimte e.d.? Voldoende communicatie en overleg? Kwaliteit werkoverleg, betrokken worden bij..., achtergrondinformatie e.d.? Arbeidsomstandigheden: Licht, lawaai, telefoon, verstoringen, temperatuur, lucht, enzovoort. Veiligheid: gevaarlijke stoffen / situaties / voorwerpen / machines / opstellingen.. Gezondheid: werkdruk, stress, RSI, belasting... Welzijn: onderlinge sfeer, ongewenst gedrag, pesterijen e.d. Gevoelsmatig en intuïtief: Vind ik mijn werk leuk / interessant / uitdagend? Heb ik het naar mijn zin? Voel ik mij gemotiveerd? Waar ben ik goed in? Kan ik mijn talenten ontwikkelen? Zit ik qua ontwikkeling in het goede spoor?


Download ppt "Het coachende functioneringsgesprek1 Doel: Het verbeteren van het toekomstig presteren van de medewerker Het is geen disciplinegesprek, correctiegesprek."

Verwante presentaties


Ads door Google