De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

23-9-2015 pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "23-9-2015 pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015."— Transcript van de presentatie:

1 23-9-2015 pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015

2 23-9-2015 pag. 2 Agenda Introductie Concept van het programma Studentenvertegenwoordiging en onderwijsevaluatie Stage Praktische zaken Studievoortgang Begeleiding Q&A

3 23-9-2015 pag. 3 Wie zijn we? Prof. dr. Michaël Dooms Programmadirecteur en voorzitter opleidingsraad masterbedrijfskunde@vub.ac.be Prof. dr. Nikolay Dentchev Secretaris opleidingsraad Nikolay.Dentchev@vub.ac.be Joyce Huvaere Studietrajectbegeleider stbfaces@vub.ac.be Afspraken: calendly.com/stbjoycecalendly.com/stbjoyce

4 23-9-2015 pag. 4 Programma’s aan onze Faculteit Politieke wetenschappen Communicatiewetenschappen Sociologie Communication Studies: New Media and Society in Europe(Engels) Communication Studies: Journalism and Media in Europe(Engels) Toegepaste Economische Wetenschappen Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur Bedrijfskunde Management (Engels) Management Science (Engels) Business Engineering: Business & Technology (Engels) EuroMaster (Engels)

5 23-9-2015 pag. 5 Achtergrond Belangrijkste doel van de MiM/MiB: bedrijfskundige concepten en competenties op masterniveau aanbieden aan (recent) afgestudeerden vanuit diverse achtergronden, maar zonder economische/bedrijfskundige vooropleiding op academisch/universitair niveau Open voor mensen met (werk)ervaring Sterke focus op het verwerven van analytische vaardigheden ( MBA: focus op strategische vaardigheden) Duidelijke toegevoegde waarde vanuit het standpunt van de recruiter

6 23-9-2015 pag. 6 Achtergrond Master in Management/Master in Bedrijfskunde @ VUB Sterke stijging in het aantal studenten Bedrijfskunde van ongeveer 50 in 2007-2008 tot meer dan 250 in 2014-2015 Momenteel: jaarlijks ca. 100 gediplomeerden Bedrijfskunde en ca. 100 gediplomeerden Management

7 23-9-2015 pag. 7 Concept van het programma Schakelprogramma (min. 51 - max. 57 ECTS) – Voor Professionele Bachelors – Verschillende trajecten afhankelijk van diploma Voorbereidingsprogramma (min. 18 - max. 24 ECTS) – Voor Academische Bachelors en Masters – Gecombineerde inschrijving met Master mogelijk – Opgelet: u moet slagen in het voorbereidingsprogramma om uw masterdiploma te behalen! Masterprogramma – Voltijds of deeltijds

8 23-9-2015 pag. 8 Concept van het programma

9 23-9-2015 pag. 9 Concept van het programma

10 23-9-2015 pag. 10 Sterktes van het programma Goede voorbereiding op de masterproef – Vak ‘Onderzoeksmethoden voor Bedrijfskunde’ en ‘Onderzoekspaper’ Meer tijd voor masterproef – 2de semester examens in april → ca. eind april/begin mei tot en met 15 augustus les- en examenvrij Dag- of avondprogramma Spreidingsmogelijkheden – Spreidingsvoorstellen op facultaire website: www.vub.ac.be/ES www.vub.ac.be/ES

11 23-9-2015 pag. 11 Studentenvertegenwoordiging Wat? – De opleidingsraad vergadert ten minste tweemaal per academiejaar – De opleidingsraad formuleert oa voorstellen betreffende de inhoud, de vorm, de samenhang en de studeerbaarheid van het/de opleidingsprogramma (‘s) Officieel: – 4 Bedrijfskunde studenten waaronder minstens 1 schakelstudent zowel dag- als werkstudenten – 4 Management studenten

12 23-9-2015 pag. 12 Studentenvertegenwoordiging Praktisch: – Groep van ca. 5 studenten die regelmatig overleggen met de programmadirecteur (klankbordfunctie) Indien interesse: e-mail naar de programmadirecteur – masterbedrijfskunde@vub.ac.be masterbedrijfskunde@vub.ac.be – in CC: Nikolay.Dentchev@vub.ac.beNikolay.Dentchev@vub.ac.be

13 23-9-2015 pag. 13 Studentenvertegenwoordiging De link: http://my.vub.ac.be/nieuws/2015/09/23/stel-je-nu- kandidaat-voor-de-opleidingsraad-deadline-510-om-9uhttp://my.vub.ac.be/nieuws/2015/09/23/stel-je-nu- kandidaat-voor-de-opleidingsraad-deadline-510-om-9u

14 23-9-2015 pag. 14 Onderwijsevaluatie Jouw mening telt! Deze enquête biedt je de kans om je opleidingsonderdelen en docenten te evalueren. Er wordt ook gepeild naar je studietijdervaring Een massale deelname is nodig De resultaten worden gebruikt om de kwaliteit van lesgevers en programma's in te schatten en desgevallend bij te sturen

15 23-9-2015 pag. 15 Stage Niet verplicht in het programma Het is niet mogelijk om vakken te vervangen door een stage Extracurriculaire stage wel mogelijk Stage-aanbiedingen en -contracten: www.vubcareercenter.be www.vubcareercenter.be

16 23-9-2015 pag. 16 Praktische zaken Inschrijven: Gebeurt online via http://www.vub.ac.behttp://www.vub.ac.be Bij vragen of problemen: SOS Inschrijvingen Studenten Administratie Centrum (SAC) Pleinlaan 9 - gelijkvloers

17 23-9-2015 pag. 17 Praktische zaken Schakelprogramma – 5 trajecten: toewijzing gebeurt door mij – wie zich inschrijft, kan ENKEL traject 1 selecteren ⇒ Belangrijk bij aanmelding: document uploaden met vermelding van je naam en afstudeerrichting! ⇒ Na aanmelding pas ontdekt dat je de nodige upload niet voorzag of toch traject 1 gekregen? Mail naar stbfaces@vub.ac.be met document als bijlagestbfaces@vub.ac.be

18 23-9-2015 pag. 18 Voorbereidingsprogramma – 2 trajecten: toewijzing gebeurt door mij – wie zich inschrijft, kan ENKEL het traject op basis van een academische bachelor selecteren ⇒ Belangrijk bij aanmelding (indien je over master beschikt): document uploaden waaruit af te lezen is dat je reeds over een masterdiploma beschikt ⇒ Na aanmelding pas ontdekt dat je de nodige upload niet voorzag of automatisch toch traject voor ACBA? Mail naar stbfaces@vub.ac.be met document als bijlagestbfaces@vub.ac.be Praktische zaken

19 23-9-2015 pag. 19 Praktische zaken MY.VUB website vanaf algemene VUB-website www.vub.ac.be, rood vakje MY.VUBwww.vub.ac.be – E-tools – Planning en administratie – Studies en onderzoek – Studentenvoorzieningen

20 23-9-2015 pag. 20 Praktische zaken

21 23-9-2015 pag. 21 Praktische zaken

22 23-9-2015 pag. 22 Praktische zaken Facultaire website: http://my.vub.ac.be/ES

23 23-9-2015 pag. 23 Praktische zaken

24 23-9-2015 pag. 24 Praktische zaken

25 23-9-2015 pag. 25 Praktische zaken

26 23-9-2015 pag. 26 Praktische zaken

27 23-9-2015 pag. 27 Spreiding programma – Aanbevolen voor werkstudenten, zeker voor 1 e semester – Enkele voorstellen online te vinden – Registreren/vastleggen van jouw opleidingsonderdelen gebeurt NADAT de inschrijving actief is Praktische zaken

28 23-9-2015 pag. 28 Praktische zaken – Registreren op opleidingsonderdelen: - W-varianten - Engels enkel 2e semester 1002230BNR of 1002229BNW - Combinatiemogelijkheden - Inschrijvingsvereisten => pre - en corequisites

29 23-9-2015 pag. 29 Praktische zaken

30 23-9-2015 pag. 30 Praktische zaken

31 23-9-2015 pag. 31 Praktische zaken Academische kalender online -opgelet: -afwijkende examenperiodes -WS: examens kunnen overdag doorgaan

32 23-9-2015 pag. 32 Praktische zaken

33 23-9-2015 pag. 33 Praktische zaken

34 23-9-2015 pag. 34 Studievoortgang -Credits behalen! -Slagen voor de helft van de opgenomen studiepunten -Slagen na twee keer inschrijven voor hetzelfde opleidingsonderdeel Zo niet => Bindende voorwaarden

35 23-9-2015 pag. 35 Studievoortgang => Bindende voorwaarden -BVW 1 = slagen voor 75% van jouw aantal opgenomen studiepunten -BVW 2 = slagen voor het opleidingsonderdeel waarvoor je 3e inschrijving neemt, inclusief 75% van de studiepunten Niet voldaan/geen enkel credit behaald: inschrijven niet langer toegestaan!

36 23-9-2015 pag. 36 Leerkrediet Een rugzak met 140 studiepunten -voor elke student die in een initiële bachelor of master inschrijft in het hoger onderwijs in Vlaanderen -niet van toepassing voor schakelprogramma’s, voorbereidingsprogramma’s, de specifieke lerarenopleiding, postgraduaten en master na master opleidingen Eerste 60: dubbel terug Na master: - 140 My.vub.ac.be/leerkrediet

37 23-9-2015 pag. 37 StudieBegeleidingsCentrum

38 23-9-2015 pag. 38 Begeleiding SBC - Wie -Een gemotiveerd team van gespecialiseerde begeleiders -studiebegeleiders -studentenpsychologen -studietrajectbegeleiders per faculteit SBC - doelen -Verhogen van je -studierendement -studentenwelzijn

39 23-9-2015 pag. 39 Begeleiding SBC - wat -Zowel individuele begeleiding als trainingen in groep -Studiekeuze/heroriënteren -Overgang SO naar HO -Studievaardigheden -Academische taalvaardigheden -Examenvaardigheden -Studietrajectbegeleiding -Vakinhoudelijke begeleiding -Studentenwelzijn, studiestress en (faal)angst -Studeren in een bijzondere situatie (ziekte, leerstoornis, autisme, werken&studeren,…) -Vragen m.b.t. examen- en onderwijsreglement

40 23-9-2015 pag. 40 Begeleiding SBC - waar -Kom langs zonder afspraak in het SBC-contactpunt in gebouw F niveau esplanade -Tijdens het semester en de examenperiode -maandag - vrijdag: 9u00 - 17u00 -Tijdens vakantieperiode studenten -maandag - vrijdag: 13u00 - 16u00

41 23-9-2015 pag. 41 Begeleiding SBC - waar -Wij zijn er voor jou: -> (T) 02 629 23 06 -> (M) begeleiding@vub.ac.bebegeleiding@vub.ac.be -> my.vub.ac.be/studiebegeleiding

42 23-9-2015 pag. 42 Praktische zaken Informatie over uw traject? Studietrajectbegeleider Joyce Huvaere stbfaces@vub.ac.be calendly.com/stbjoyce

43 23-9-2015 pag. 43 Q & A Bedankt voor uw aandacht en wij wensen u veel succes!


Download ppt "23-9-2015 pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google