De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KENNISCAFÉ DTZC 24 SEPTEMBER 2015 INLEIDING HECHTINGSPROBLEMATIEK.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KENNISCAFÉ DTZC 24 SEPTEMBER 2015 INLEIDING HECHTINGSPROBLEMATIEK."— Transcript van de presentatie:

1 KENNISCAFÉ DTZC 24 SEPTEMBER 2015 INLEIDING HECHTINGSPROBLEMATIEK

2 PROGRAMMA Welkom Werkvorm: vraagverheldering Inleiding Hechtingsproblematiek Werkvorm: Jij als begeleider Afsluiting & borrel

3 WAT IS HECHTING? Gehechtheid is de affectieve band van een kind met een opvoeder met wie het kind regelmatig omgaat en aan wie het troost ontleent in tijden van angst, spanning en verdriet (John Bowbly, 1951).

4 HET BELANG VAN HECHTING Veilige hechting is een eerste ontwikkelingsopgave en daarmee basisvoorwaarde voor een gezonde sociaal-, emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling. Eerste levensbehoefte De basis voor een verdere gezonde ontwikkeling. Een buffer voor stress

5 FILMPJE STILL FACE EXPERIMENT

6 ONTWIKKELING VAN EEN GEHECHTHEIDRELATIE Kind heeft verwachtingen rondom het gedrag van de opvoeder  mentale representaties; Is mijn opvoeder beschikbaar? Is mijn opvoeder altijd beschikbaar? Verwachtingen opgeslagen in het geheugen.

7 MAAR WAT ALS… Een kind blind is? Doof is? Verstandelijk beperkt is? ASS heeft? Moeder niet beschikbaar is? Stress heeft? Middelen gebruikt? …………………………………………………?

8 KINDEREN VAN DE HONDSBERG https://youtu.be/sxdPopCfAq4 (vanaf 1min40) Wat roept Celine bij je op?

9 CELINE Colombia, moeder ‘niet capabel’ Ondervoed, verwaarloosd Geadopteerd met 9 maanden Stabiel adoptiegezin Al jong gedragsproblemen

10 WAT HEEFT CELINE GELEERD? Mijn opvoeder is niet voorspelbaar Mijn opvoeder ziet niet wat ik nodig heb Mijn opvoeder neemt mijn stress niet weg Mijn opvoeder gaat toch weg Ik begrijp mijn wereld niet, mijn wereld is onveilig Angst!

11 GEVOLGEN VAN PSYCHOLOGISCHE STRESS OP LANGERE TERMIJN “overlevingsgedrag” Dat bekrachtigt zichzelf voortdurend Overalertheid (misdiagnostiek o.a ADHD/PDD) ‘over’interpreteren neutrale zaken als gevaarlijk en/of vijandig (hostility bias) Agressie Verhoogd risico op psychiatrische problematiek en/of trauma

12 MIJDEN EN BESTRIJDEN

13 DE DRIEHOEK (CHIEL EGBERS, JUNI 2015 DTZC)

14 EMOTIONELE INTELLIGENTIE (EQ) Inlevingsvermogen/empathie Inzicht in eigen emoties Flexibiliteit/realisme Omgaan met emoties Algemeen gemoed (stemming) Eisen en druk vanuit omgeving

15

16 BEGELEIDERS IN BEELD, ZIJLMANS 2010 Hoge EQ effectiever omgaan met stress minder burnout-klachten

17 BOUWEN AAN VEILIGE BASIS Veilige basis Betrouwbare omgeving succeservaringen Omgangsstrategie Voorspelbare omgeving Ontwikkeling en leren

18 BEGELEIDING Angstreductie door Heldere rollen en verbindingen (fotobutton) Structuur in de dag Eigen veilige ruimte(s) en plekken Voorspelbaar in gedrag en communicatie Omgevingsprikkels en sociale prikkels reguleren Zicht op eigen stress door begeleider Affectief bewust begeleiden Helder begeleiden tijdens stressmomenten. Ongemerkt regie voeren Geen onderdeel van conflict worden door derde persoon te creëren (het moet niet van mij maar mag niet van de regels).

19 JIJ BENT DE SLEUTEL!

20 LINKS -www.deknoop.orgwww.deknoop.org -www.hechtingsstoornis.nlwww.hechtingsstoornis.nl -http://www.nji.nl/Hechting-en-hechtingsproblemenhttp://www.nji.nl/Hechting-en-hechtingsproblemen -https://www.123test.nl/eq-test/https://www.123test.nl/eq-test/ -www.begeleidersinbeeld.nlwww.begeleidersinbeeld.nl Youtube: Harlows monkeys Kinderen van de Hondsberg De besloten groep Emotionele intelligentie verbeteren

21 VRAGEN?

22

23

24 TYPEN GEHECHTHEIDSRELATIES Type BType AType CType D

25 VEILIG GEHECHT = TYPE B (62%) Kinderen gebruiken hun opvoeder als veilige basis in periodes van stress. Het is belangrijk dat de opvoeder sensitief is. Kwaliteit van veilige hechting blijft stabiel wanneer omstandigheden stabiel blijven. Kwaliteit kan veranderen door langdurige scheiding of overlijden, gezinscrisis en psychische problematiek van ouders.

26 VEILIG GEHECHT

27

28 ONVEILIG VERMIJDEND GEHECHT = TYPE A (15%) Angstig-vermijdende type, contact vermijdend. Bij opvoeder is niet te halen wat het kind zoekt. Kind huilt niet of weinig bij scheiding. Het gehechtheidsgedrag wordt onderdrukt. Daardoor ontwikkelen van quasi zelfvertrouwen.

29 ONVEILIG VERMIJDEND GEHECHT

30 ONVEILIG AMBIVALENT GEHECHT = TYPE C (9%) Een angstig ambivalent gedragspatroon. Opvoeder is onvoorspelbare basis. Kind weet niet wat het zal doen bij stress. Nabijheid leidt tot boosheid. Geen vertrouwen

31 ONVEILIG AMBIVALENT GEHECHT

32 GEDESORGANISEERD GEHECHT = TYPE D (15%) Gedesorganiseerd gedragspatroon Kind kan spanning en angst niet oplossen, omdat de ouder bron van angst is, maar ook beschermingsfiguur. Tegenstrijdige gedragingen. Leidt in de meerderheid van de gevallen tot de ontwikkeling van ernstige emotionele en gedragsproblemen.

33 GEDESORGANISEERD GEHECHT

34 ONVEILIGE HECHTING Onveilige gehechtheid en gedesorganiseerde gehechtheid zijn hechtingsproblemen. Een onveilige gehechtheid is risicofactor van latere problematiek. De diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM) kent sinds 1980 de categorie reactieve hechtingsstoornis (RAD).


Download ppt "KENNISCAFÉ DTZC 24 SEPTEMBER 2015 INLEIDING HECHTINGSPROBLEMATIEK."

Verwante presentaties


Ads door Google