De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie 05062015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie 05062015."— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie 05062015

2 Even voorstellen? Waarom deze stellingen Digitale hulpmiddelen, de voor- en nadelen 10 stellingen ONDERWERPEN

3 Joep Pernot Learning Solutions Arie van Kralingen Stichting Leerstof & Vakkennis EVEN VOORSTELLEN

4 Nadelen  Er wordt steeds minder gelezen.  Met maken van animaties, filmpjes en e-learning is kostbaar.  Leerlingen worden steeds afhankelijker van (sociale) media. Voordelen  Mensen zijn veelal visueel ingesteld. Videofilmpjes en animaties geven leerlingen sneller inzicht in de materie.  Met een animatie of een filmpje kun je een complex onderwerp eenvoudig uitleggen.  Een studie over visuele communicatie toont aan dat leerlingen meer informatie onthouden wanneer ze kijken naar een animatie of video (met gesproken woord). Digitale hulpmiddelen Voor- en nadelen

5 Leveranciers van lesmaterialen en systemen hebben graag grip op de volgende onderwerpen:  Doelmatigheid  Gebruik  Actualiteit  Toekomstige ontwikkelingen  Kosten Om die reden willen wij graag uw mening weten. We doen dit aan de hand van 10 stellingen. Waarom deze stellingen

6 STELLINGEN 10 stelling ter discussie Reacties via Sendsteps

7  Het inzetten van digitale hulpmiddelen is voor het onderwijs dat ik verzorg erg belangrijk (in algemene zin). Toelichting Onder de digitale hulpmiddelen verstaan we onder andere het gebruik van:  Foto’s  Illustraties  Online toetsen  Filmpjes / video  E-learning  Animaties  Link naar websites van bijvoorbeeld leveranciers  Wikiwijs leermiddelenplein / Wikipedia Stelling 1

8  Ik vind het belangrijk als er in de tekst veel foto’s en illustraties zijn opgenomen. Toelichting Op elke pagina of scherm moeten minimaal twee foto’s of illustraties staan. Daarbij is het belangrijk dat de tekst en de foto’s goed bij elkaar passen. Voor een foto of illustratie geldt een minimumformaat. Stelling 2

9  Ik vind het belangrijk dat ik mijn leerlingen online kan toetsen. Toelichting Heeft het afnemen van online toetsen de voorkeur. Dat kunnen diagnostische maar ook beoordelende toetsten zijn. Het voordeel van online toetsen is dat de resultaten automatisch worden opgeslagen in een leerlingvolgsysteem. Stelling 3

10  Het gebruik van videofilmpjes in het lesmateriaal vergroot het inzicht in de materie. Mijn leerlingen nemen daardoor sneller informatie op. Zij kunnen dit ook beter reproduceren. Toelichting Na het behandelen van een onderwerp volgt een filmpje. Dit geeft een samenvatting van het onderwerp zodat een leerling een beter inzicht krijgt in hoe iets werkt of hoe iets wordt toegepast. Vragen  Kun je tekst ook volledig vervangen door een videofilmpje?  Is het zinvol om eerst een videofilmpje te tonen en dan uitleg te geven over een onderwerp? Stelling 4

11  Het is beter dat mijn leerlingen regelmatig naar videofilmpjes of animaties kijken, dan dat zij tekst moeten lezen. Toelichting Het kan zijn dat door het veelvuldig gebruik van videofilmpjes of animaties, leerlingen hun lesvaardigheid onvoldoende oefenen. Dit kan tegen hen werken wanneer zij naar een vervolgopleiding gaan. Voorbeeld van een eenvoudige animatie: Werking van een relais relais Stelling 5

12  Door het bekijken van een videofilmpje krijgen mijn leerlingen een beter inzicht in een onderwerp. Bijvoorbeeld hoe iets werkt en hoe het in de praktijk wordt toegepast. Toelichting De vraag is welke invloed het kijken naar videofilmpjes heeft of de langere termijn. Rekent de leerling er niet te veel op dat het wel in een videofilmpje wordt uitgelegd. ‘Ik heb het boek niet gelezen, maar ik heb wel de film gezien’. Stelling 6

13  Het doornemen van een e-learningmodule maakt leren eenvoudiger. Het vergroot het inzicht in de materie, beter en sneller. Leerlingen krijgen hiermee het totaaloverzicht. Toelichting E-learning heeft het voordeel dat je schermen op eenvoudige wijze kunt vergroten. Het doel van e-learning is om aanvullende informatie te geven. Het raakt niet altijd de kern van het onderwerp, maar het geeft informatie over zaken die er bij horen. Voorbeeld: Bij koperen buis horen fittingen. Er zijn erg veel verschillende vormen en uitvoeringen van fittingen zoals de vele uitvoeringen in soldeer, knellen, klemmen en persen. Stelling 7

14  Met de inzet van animaties leren leerlingen sneller. De stof beklijft ook veel beter. Toelichting Een animatie behandelt een onderwerp meestal in detail. Leerlingen bekijken liever een animatie dan dat zij tekst moeten doorlezen. De vraag is echter of de boodschap in voldoende mate overkomt en blijft hangen. Voorbeeld: Het uitleggen van het begrip soortelijke massa. soortelijke massa Stelling 8

15  Leerlingen maken graag gebruik van smartphone en of tablet bij hun studie. Voor hen is studeren daardoor een stuk leuker. De ouders die u spreekt staan hier volledig achter. Toelichting Op steeds meer scholen wordt de smartphone bij het onderwijs betrokken. Waarschijnlijk zal in de nabije toekomst de digitalisering op dat terrein zich verder uitbreiden. Stelling 9

16  Het linken naar externe sites zoals die van leveranciers en wiki’s vinden wij een zinvolle aanvulling op het onderwijs dat wij verzorgen. Toelichting Op de site van leveranciers vind je vaak actuele informatie over producten en systemen. Op wikiwijs en wikipedia wordt in de breedte erg veel informatie aangeboden. In sommige gevallen verwijzen we naar specifieke artikelen en leerstof onderwerpen. Stelling 10


Download ppt "WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie 05062015."

Verwante presentaties


Ads door Google