De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID 30-11-2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID 30-11-2007."— Transcript van de presentatie:

1 Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID

2 Vakgericht psychologiecurriculum

3 Onderzoekscycli

4 Vakgericht psychologiecurriculum

5 Competentiegericht psychologie curriculum

6

7 NrNr OnderzoekspracticumProbleemfaseMethodenfaseResultatenfaseToetsing 1Kwantitatieve data-analyse4 psy-casus, 8 taken (volgens 4C/ID-model) - dataverzameling wordt beschreven in casus - vergelijking van groepen - (pad)model 2 variabelen - secundaire analyse (van bestaande data) Vergelijking : Gemiddelde/standaardafwijking t-toets/ANOVA Samenhang: lineaire regressie/correlatie Studenten dienen een casus met data thuis voor te bereiden en met SPSS de nodige analyses te doen. Via een MC-tentamen worden studenten vervolgens op hun kennis en vaardigheden getoetst (Casustoets). 2Inleiding psychologisch survey4 psy-casus, 4 taken (volgens 4C/ID-model) (pad)model  2 variabelen vragenlijstconstructie en afname (survey) bij minimaal 20 respondenten Likertschaal - Cronbach’s  lineaire regressie / correlatie, uitbreiding met continue predictorvariabelen + moderatie / mediatie / interactie Studenten schrijven een eenvoudig doch compleet onderzoeksartikel volgens APA-richtlijnen in de Nederlandse taal. 3LiteratuurstudieProbleemstelling Theoretische verantwoording Hypothesen 2 taken Recente artikelen over een bepaald onderwerp Studenten schrijven een gedegen Introductieparagraaf van een artikel volgens APA-richtlijnen 4Nonparametrische data-analyse4 psy-casus, 8 taken (volgens 4C/ID-model) - (pad)model 1-2 variabelen - bestaande data Vergelijking : diverse non-param. toetsen Samenhang: diverse non-param. associatie- maten, logistische regressie Casustoets met practicumopdracht 5Observatie en interviewDiverse psy-casus, 4 taken (volgens 4C/ID-model) Observatie, inhoudsanalyse van interviewprotocollen Voorgaande technieken + Cohen’s kappa Casustoets met practicumopdracht 6Inleiding psychologisch experiment3 psy-casus, 3 taken (volgens 4C/ID-model) Causale relaties Experimentele designs. Verstorende invloeden. Studenten verzamelen gegevens bij minimaal 12 proefpersonen en voegen deze toe aan een databestand t-toets / ANOVA + interacties + repeated measures Studenten schrijven een compleet onderzoeksartikel volgens APA- richtlijnen in de Nederlandse taal. 7Psychologische experimenten (Bachelorthesis) Diverse psy-casus, taken (volgens 4C/ID- model) Experimentele designs. Zelf ontwerpen op basis van bestaande data. t-toets / ANOVA + interacties + repeated measures + MANOVA Studenten schrijven een compleet onderzoeksartikel volgens APA- richtlijnen in de Nederlandse taal. 8Psychologische surveys (Bachelorthesis) Theoretisch verantwoorde pro- bleemstelling en con- ceptueel model etc. Keuze uit alle behandelde methoden en technieken Keuze uit alle behandelde analysetechnieken Studenten schrijven een compleet onderzoeksartikel volgens APA- richtlijnen in de Nederlandse taal. Bachelor Psychologie

8 Resultaten Bij competentiegericht ‘statistiek’onderwijs: ­negatieve attitude geneutraliseerd ­meer gemotiveerd ­inzet diepergaande leerstrategieën ­hogere toetsresultaten in vergelijking met vakgericht statistiekonderwijs

9 Dank voor uw aandacht! Vragen? Hans van Buuren Info: 4C/ID 2007


Download ppt "Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID 30-11-2007."

Verwante presentaties


Ads door Google