De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015."— Transcript van de presentatie:

1 Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

2 Inhoud presentatie Motivaties en drijfveren De studenttypen Achtergrondkenmerken Studiesucces De ‘ideale’ school Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

3 Motivaties en drijfveren Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

4 Studiesucces Onderwijsprogramma Blended learning Flipping the classroom Didactiek en begeleiding Studiesucces en tevredenheid ? ? Dé student bestaat niet! Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

5 Studiesucces Onderwijsprogramma Blended learning Flipping the classroom Didactiek en begeleiding Studiesucces ? ? vooropleiding geslacht culturele achtergrond leeftijd Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

6 Persoonlijke oriëntaties en studiesucces Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Persoonlijke oriëntaties: motivaties en drijfveren Studiehouding, studiegedrag Studiesucces en tevredenheid 4 Studenttypen Didactiek en begeleiding op maat Studiesucces en tevredenheid Studiesucces Gedifferentieerd onderwijsprogramma

7 Studenttypen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

8 Creatieve sessies met docenten Vragenlijst met stellingen Interviews met studenten Interviews met docenten 1 e concept segmentatie model 2 e concept segmentatie model segmentatie model (kwalitatief) Cluster- analyse Segmentatie model (kwantitatief) Workshops met docenten Het studenttypenmodel ‘gevalideerde’ studenttypen mei 2013 sept 2014 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

9 Circa 40 stellingen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

10 De 4 studenttypen * Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS % 14% 19% Calculerende consument Gedreven zelfontplooier Doelloze opportunist Plichtsgetrouwe samenwerker Studeren = papiertje halen Studeren = alles uit jezelf halen Studeren = de tijd van je leven hebben Studeren = Het goed doen

11 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

12 Calculerende consument

13 Studeren = een noodzakelijk kwaad Doel: ‘papiertje’ halen Doet zo min mogelijk Studeert oppervlakkig Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Groepswerk Groepswerk: alleen fijn als je daardoor zelf minder werk hebt Weinig initiatief, lage betrokkenheid Samenwerken obv functionele taakverdeling Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Uitstelgedrag en meeliften Oppervlakkig leren Lage studieprestaties

14 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Gedreven zelfontplooier

15 Studeren = alles uit jezelf halen Sterk gemotiveerd, voorbereiden op carrière Doelgericht: vaart eigen koers Onderzoekend, ambitieus Gepassioneerd, wil worden uitgedaagd Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Gedreven zelfontplooier Groepswerk Werkt liever alleen (dan gebeurt het tenminste goed) Neemt de leiding Stoort zich aan meelifters en zwakke groepsleden, spreekt hen hierop aan. Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Geeft eigen leerproces vorm Werkt efficiënt, zet door Raakt niet snel in paniek Behaalt goede studieresultaten

16 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Doelloze opportunist

17 Studeren = de tijd van je leven hebben Studie is bijzaak Ongemotiveerd, ongedisciplineerd, onverschillige houding Zorgeloos: denk dat het wel goed komt Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Groepswerk Groepswerk: fijn want daardoor zelf minder werk Passieve houding, draagt weinig bij Voelt zich niet verantwoordelijk Meelifter Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Stelt uit, zet niet door Doet geen moeite om leerstof aan te pakken en leeractiviteiten bij te stellen Zwakke studieresultaten

18 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Plichtsgetrouwe samenwerker

19 Studeren = het goed doen Studie is heel belangrijk, sterk gemotiveerd Ervaart druk om te presteren Zoekt goedkeuring/bevestiging Stelt zich afhankelijk op Studeert grondig Kan onzeker en perfectionistisch zijn Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Groepswerk Werkt graag samen Groep geeft bevestiging en feedback Voelt zich verantwoordelijk Vindt meelifters vervelend, maar is aarzelend om ze te confronteren Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Strakke planning, stuurt eigen leerproces Geeft niet snel op Leerproces verloopt niet optimaal door prestatiedruk

20 Achtergrondkenmerken en studieprestaties Verdeling jongens – meisjes? Leeftijd? Vooropleiding? Behaalde studiepunten? Gemiddeld cijfer? Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

21 Achtergrondkenmerken Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

22 Studiesucces (13-14) Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

23 Studiesucces (13-14)

24 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS Verschillen tussen opleidingen

25 Passief Samen Individueel Actief De ‘ideale’ school? Calculerende consument Docent = uitdager Opleggen van structuur Omgeving waarin studenten meer moeten presteren om een voldoende te halen Werken aan motivatie Plichtsgetrouwe samenwerker Docent = begeleider In het begin: Veel begeleiding en feedback Veel oefenmomenten Veel aandacht voor proces in groepswerk (meelifters aanpakken) Gedreven zelfontplooier Docent = inspirator Topdocenten: veel praktijkervaring Lessen centreren rond vragen/behoefte Geen ‘zinloze’, verplichte dingen Ruimte voor eigen invulling Excellentietraject Zelfstandig werken Doelloze opportunist Docent = opvoeder Individuele opdrachten Strakke regels, tussentijdse deadlines Opdrachten voor echte opdrachtgever Wake-up call

26 Info beweegt_je_student Op verzoek kan de digitale printversie van het boekje worden toegestuurd. Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

27 Studenttypentest Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS % 87% 13%

28 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

29

30 Intake assessment: achtergrondvragen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

31

32

33


Download ppt "Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015."

Verwante presentaties


Ads door Google