De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 § 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 § 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media."— Transcript van de presentatie:

1 1 § 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media § 6: De overheid en de gedrukte media § 7: Overheidsregels voor omroepen en zenders § 8: Nieuws § 9: De macht van de Media Boek: Massamedia Schematische samenvatting

2 2 Communicatievormen Directe en indirecte communicatie Verbale en non-verbale communicaties Eenzijdige en meerzijdige communicatie Massacommunicatie 5 Kenmerken:  Informatie openbaar, meestal bereikbaar  Eenrichtingsverkeer  Anoniem publiek  Geen persoonlijk contact  Geen directe feedback.

3 3

4 4 Informatie Overbrengen Zender en Ontvanger Verstuurd via een medium Encoderen en Decoderen Encoderen: via een medium verspreiden Decoderen: De ontvanger krijgt het product

5 5

6 6 Communicatievormen Directe en Indirecte communic atie Verbale en non- verbale communicatie Eenzijdige en Meerzijdige communicatie Directe: Elkaar zien, Face-to- facecontac t. Indirecte: Via telefoon of computer Verbale: Vertellen wat we beleven Non-verbale: Muziek, schilderijen en lichaamstaal Eenzijdige: Zender geeft informatie aan ontvanger Meerzijdige: Iedereen is zender en ontvanger

7 7

8 Hoofdstuk 2: De gedrukte media 8

9 9 Landelijk: binnen & Buitenland Regionaal: vooral plaatselijk nieuws Populaire kranten Kranten Huis-aan-Huis bladen Kwaliteits kranten/ kader kranten Abbonnementskranten Gratis kranten

10 Hoofdstuk 2: De gedrukte media 10

11 Hoofdstuk 2: De gedrukte media 11

12 12 H3: Radio, televisie en internet. Vier soorten televisie en radiozenders: 1. Publieke omroepen. *Opgericht 1920 *Zendtijd= zuilen *1951 eerste tv uitzending 1. Publieke omroepen. *Opgericht 1920 *Zendtijd= zuilen *1951 eerste tv uitzending 2. Commerciële zenders. *Hoofddoel = winst (willen geld verdienen) *1989 eerste tv uitzending 2. Commerciële zenders. *Hoofddoel = winst (willen geld verdienen) *1989 eerste tv uitzending 3. Regionale en lokalen zenders en omroepen. *Verdienen geld met reclame *Krijgen subsidies van gemeentes op provincie *Lokale en regionale zenders brengen vooral plaatselijk nieuws. 3. Regionale en lokalen zenders en omroepen. *Verdienen geld met reclame *Krijgen subsidies van gemeentes op provincie *Lokale en regionale zenders brengen vooral plaatselijk nieuws. 4. internationale zenders en omroepen. *Ze richten zich op internationale zenders. Zoals CNN en Discovery channel. *De Wereldomroep is een bijzondere Nederlandse publieke omroep. Die wereldwijd nieuws uitzend. 4. internationale zenders en omroepen. *Ze richten zich op internationale zenders. Zoals CNN en Discovery channel. *De Wereldomroep is een bijzondere Nederlandse publieke omroep. Die wereldwijd nieuws uitzend.

13 13

14 14 Internet : *ontstond door de internationale politiek. *In de jaren 90 was het “gebruiksvriendelijk”. *Dankzij internet heb je toegang tot verschillende massamedia. *de internet vervult deze functies van de media: informatie, meningsvorming, amusement, en onderwijs. Internet : *ontstond door de internationale politiek. *In de jaren 90 was het “gebruiksvriendelijk”. *Dankzij internet heb je toegang tot verschillende massamedia. *de internet vervult deze functies van de media: informatie, meningsvorming, amusement, en onderwijs.

15 15

16 16 H4: Technologische Ontwikkelingen Technologie heeft te maken met de ontwikkeling van nieuwe apparaten. De technologie zorgt ervoor dat de wereld kleiner en goedkoper wordt. Gevolgen voor de gedrukte media De technologische ontwikkeling heeft gevolgen voor media. -Betere/Snellere Communicatie -Koppeling kranten/ tijdschriften  internet -Door die koppeling  meer interactieve mogelijkheden  Snelheid van communicatie veel groter, d.m.v bijv. mailen van nieuwsberichten.  Nieuwsberichten worden digitaal opgeslagen in computersystemen, zodat mensen het kunnen lezen in archief. Gevolgen voor Radio en TV -Meer kranten en digitale tv -Meet interactieve en crossmedia mogelijkheden -Meer kanalen en Digitale TV -Meer interactieve crossmedia mogelijkheden Gevolgen van Internet -De wereld wordt steeds kleiner -Er is toename van persoonlijke en onpersoonlijke contacten -De gevaren en verleidingen nemen toe

17 17 H4: Technologische Ontwikkelingen Crossmedia en Interactie Kranten en tijdschriften hebben bijv. ook een eigen website  Crossmedia. Websites van bekende massamedia zorgen voor  Interactie. Bijv. chatblogs enz. Concurrentie Door de vele technische mogelijkheden is er tussen kranten, tijdschriften, omroepen en zenders steeds meer concurrentie. Gevaren en Verleidingen Internet heeft ook gevaren; zo kunnen hackers bijvoorbeeld je hotmail hacken en je lezen. Internet media houden hun doelgroep goed in de gaten Je hebt naast gevaren ook verleidingen; zoals bijvoorbeeld veel kopen op webshops, zo kunnen mensen in schulden raken Gevaren en Verleidingen Internet heeft ook gevaren; zo kunnen hackers bijvoorbeeld je hotmail hacken en je lezen. Internet media houden hun doelgroep goed in de gaten Je hebt naast gevaren ook verleidingen; zoals bijvoorbeeld veel kopen op webshops, zo kunnen mensen in schulden raken

18 Paragraaf 5 Functies van de media

19 19 Functies voor het individu Dat is de massamedia in het dagelijks leven Functies voor het individu Dat is de massamedia in het dagelijks leven Maatschappelijke functies Het ontwikkelen en voortbestaan van de hele samenleving 1. Democratische besluitvorming 2. Cultuuroverdracht 3. vrijetijdsbesteding Maatschappelijke functies Het ontwikkelen en voortbestaan van de hele samenleving 1. Democratische besluitvorming 2. Cultuuroverdracht 3. vrijetijdsbesteding Functies van de samenleving (5) 3. Informatie  Journaal 1. Onderwijs  les via radio en tv 2. Meningsvorming 4. Amusement  Ingezonden brieven opiniërende functie 5. Informatie  Journaal

20 uitgangspunt Vrijheid van meninguiting Bescherming pluriform aanbod.

21 Vrijheid van meningsuiting: persvrijheid Kranten mogen bijna alles grondwet basisrege ls Nederlan dse bevolking

22 Niet alles mag Discriminer en. Onwaarhede n verspreiden. Opruiende uitspraken doen. ·

23 Weinig persvrijheid? Machtheb ber bepalen alles, burgers niets

24 pluriformiteit Verschillende programma’s zenders Maatschappelij ke groepen Stem laten horen

25 uitgeverij Meerder e kranten- tijdschrif ten 13 uitgeverij en over.

26 26

27 De overheid en de gedrukte media Paragraaf 6

28 Functies van massamedia Functies voor individu Maatschappelijke functies - Informatie - Onderwijs - Meningsvorming - Amusement - Reclame - Informatie - Onderwijs - Meningsvorming - Amusement - Reclame - Democratische besluitvorming - Cultuur overdracht - Vrijetijds besteding - Democratische besluitvorming - Cultuur overdracht - Vrijetijds besteding Politike agende Controle- of Waakhond Functie pluriformiteit Politike agende Controle- of Waakhond Functie pluriformiteit

29 Onderwijs radio en TV leerzame programma’s Internet en cd-roms cursussen en lessen Onderwijs radio en TV leerzame programma’s Internet en cd-roms cursussen en lessen Meningsvorming talkshows en discussieprogramma’s Kranten en opinietijdschriften ingezonden brieven en commentaar van redactie Meningsvormende functie/ opiniërende functie Meningsvorming talkshows en discussieprogramma’s Kranten en opinietijdschriften ingezonden brieven en commentaar van redactie Meningsvormende functie/ opiniërende functie Amusement radio en TV radio= muziekprogramma’s TV= ruim 50% amusement - quizen - Soaps - Sport - Komedies - Films Comerciele zenders 80% amusement

30 Reclame TV en posters grappig Sfeervol Flitsend Dringt binnen Kranten en tijdschriften advertenties Websites banners Reclame TV en posters grappig Sfeervol Flitsend Dringt binnen Kranten en tijdschriften advertenties Websites banners

31 Cultuur overdracht doorgeven van kennis en cultuur Bijvoorbeeld: Koninginnedag en sinterklaas Socialiserende functie Cultuur overdracht doorgeven van kennis en cultuur Bijvoorbeeld: Koninginnedag en sinterklaas Socialiserende functie Vrijetijdsbesteding sinds jaren 50 Massamedia speelt hier op in, zoals amusement programma’s Vrijetijdsbesteding sinds jaren 50 Massamedia speelt hier op in, zoals amusement programma’s Politieke agenda dat zeg je als politici zich met een kwestie gaan bemoeien Controle- of waakhonden functie: zo noemen we het volgen en controleren van politici Pluriformiteit: dat het belangrijk is voor de democratie dat er veel verschillende massamedia zijn Politieke agenda dat zeg je als politici zich met een kwestie gaan bemoeien Controle- of waakhonden functie: zo noemen we het volgen en controleren van politici Pluriformiteit: dat het belangrijk is voor de democratie dat er veel verschillende massamedia zijn

32 32

33 33

34 34

35 35 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

36 36 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

37 37 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

38 38 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

39 39 H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

40 Personen/instellingen Ze gaan zelf op zoek Persbureaus Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting Bureau dat nieuwsberichten verzameld en uitgeeft aan kranten/radio Journalisten krijgen informatie van:

41 Wat komt er in de kranten? Wat komt er in het journaal? Nieuws wordt gekozen door : De actualiteit De eigen identiteit van krant,omgroep of zender De speciale belangstelling van doelgroep De nabijheid van een nieuwsfeit Het bijzonder van de gebeurtenis Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting

42 Bijzondere berichten Onverwachte berichten Nieuwsgierige lezers Wordt goed bekeken Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting

43 Hulpmiddelen om zo Objectief mogelijk te zijn objectief Zonder mening, feiten Maakt een scheiding tussen feiten en meningen Kiest passende woorden en beelden Past hoor en wederhoor toe Gebruikt meerdere bronnen Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting

44 44

45 45

46 46

47 47

48 48

49 49


Download ppt "1 § 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media."

Verwante presentaties


Ads door Google