De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4 Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4 Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4 Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit

2 1945 De oorlog is voorbij. Mensen gaan zich vanaf die tijd anders gedragen. De politiek veranderd. Onze hobby's veranderen. Muziek, films, tv veranderen onze kijk op de wereld en ons eigen uiterlijk.

3 Paragraaf 1 : film en massacultuur

4 Eerste films Eerste bioscoop: Parijs 1895, eerste in NL: 1906 Massamedium om ideeën over te brengen (net als krant en radio) Eerste films: zwart wit Jaren ‘50 eerste film in kleur

5 Altijd voor groot publiek Moet veel geld opleveren Meestal gemaakt in Amerika. Hollywood: filmindustrie

6 Massacultuur Na de oorlog, in Amerika: Meer mensen hadden geld en tijd om naar bioscoop te gaan= massacultuur. Goedkope vrijetijdsbesteding Mensen uit films werden helden en idolen. Kleding, kapsel en auto’s werden gekopieerd. Ook invloed op: roken, dansen, eten. Films kregen invloed op het dagelijkse leven

7 Jongeren gingen idolen nadoen: Bv, James dean Marilyn Monroe Elvis Presley Marlon Brando.

8 In Nederland Ook wij gingen veranderen! Amerika had ons bevrijd, dus Amerikanen waren onze helden! We kopieerden ook gewoonten uit hun films. Onze cultuur ging meer op die van de Amerikanen lijken= amerikanisering. Bv: kleding, eten, drinken, auto’s, dans, haar, vrijetijd.

9 Ouders vonden films slecht voor kinderen Slecht voorbeeld Gevolg: Filmkeuring. Zijn films wel geschikt?

10 Amusementsindustrie Jaren ‘50: films waren erg populair. Dat werd minde in de jaren ‘60. Concurrentie van de tv. Films waren nu ook op tv te zien. Later met internet, dvd’s, video enz ging het nog sneller.

11 Tv Tv zorgde wel voor nieuwe mogelijkheden: Series Videoclips Popsterren kwamen op tv. En op tv maak je reclame voor films. Allemaal amusementsindustrie: = Alles wat te doen is voor je plezier in je vrije tijd, bv muziek en films.

12 Commercialisering Tv, radio en film: allemaal te maken met commercialisering Je zendtijd verkopen. (commercieel: geld verdienen) Tussen programma’s door: reclame tonen. Hoe populairder het programma, hoe duurder de zendtijd tussendoor. Bv tijdens Olympische Spelen.

13 Commerciële zenders RTL, SBS, Veronica enz. Zij maken tv programma’s om er geld mee te verdienen. Belspellen, reclame, sms’jes sturen tijdens talentenshow.

14 Geld verdienen werd uiteindelijk belangrijk Dus goede programma’s maken waar veel mensen naar kijken. Dan zijn de reclames meer geld waar! Opkomst commerciële zenders: De staat betaald niets (zoals publieke zenders) Alles wordt betaald van reclames en belspellen.

15 Opkomst TV in NL 1951: eerste tv-uitzending. 2 zenders met ‘s middags en ‘s avonds programma’s. Iedereen keek naar dezelfde zender, want er was weinig keus. Door tv: informatiemaatschappij: je bereikt een groot publiek met je informatie. Als je tegenwoordig een uitzending hebt gemist dan kan je die terugkijken op internet. Iedereen kan info vinden.

16 Door tv: informatiemaatschappij: je bereikt een groot publiek met je informatie.

17 Informatiemaatschappij Dit is begonnen door de tv, Maar nu via telefoons, computers en internet kunnen we alles vinden. We werken nu al 30 jaar met computers en ze worden steeds kleiner en sneller. Internet: vroeger via de telefoonlijn. Maar nu kan je de hele wereld over zonder problemen!

18 Jaar overzicht 1981: computer in NL 1986: internet 1993: sms versturen 2000: google 2003: mobiel met internet 2007: smartphones Het gaat steeds sneller!

19 Tegenwoordig: Alles via de computer: Werk zoeken De weg zoeken Aangifte van diefstal Boeken lezen Met vrienden praten Boodschappen doen

20 Einde


Download ppt "Hoofdstuk 4 Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google