De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KUNST EN MASSAMEDIA POP ART."— Transcript van de presentatie:

1 KUNST EN MASSAMEDIA POP ART

2 In het naoorlogse Europa staat Amerika voor alles wat nieuw, modern en appealling is.
dit komt door: De rol van de Amerikanen bij de bevrijding. Am. Econ. Hulpprogramma’s die hielpen bij het herstel en de koopkracht van Europa. De Koude oorlog die de West-Europese landen aan Amerika bond.

3 Kort na 1945 verschijnen de tv.’s in de huiskamer

4 In het begin wordt de kracht van de massa media nog wel eens onderschat.
Fragment war of the worlds – orson welles YouTube - War of the Worlds (1953) Trailer

5 Televisie werd als bron van informatie gezien, maar vooral van vermaak
Fragment batman, 1965

6 Naast tv programma’s komen er met de bevrijding in 1944 ook verschillende andere zaken overgevlogen uit Amerika…… ….zoals coca cola,

7 pin ups

8 het was de tijd van filmsterren als Marilyn Monroe en James Dean en de tijd van popsterren als bijvoorbeeld Elvis Presley die nu nog stijliconen zijn Marilyn Monroe

9 James Dean,

10 heartbreak hotel Elvis Presley,

11 Het was de tijd van strips en reclame.

12

13

14 The independant group jonge groep kunstenaars uit Londen die in 1954 een tentoonstelling openen: “this is tomorrow” centraal in hun werk: Allerlei elementen van de moderne wereld hierdoor kon de massa worden bereikt

15 Richard Hamilton Zijn uitgangspunten van wat kunst moet zijn: Populair; begrijpelijk voor iedereen Vergankelijk, t.o. de eeuwigheidswaarde die het kunstwerk tot dan toe had gehad Goedkoop; d.w.z. betaalbaar Aansprekend voor een jong publiek Niet zwaar, maar grappig en luchtig en als het even kan sexy

16 Richard hamilton visualiseert zijn ideeën in “just what is it that makes today’s homes so different, so appealing”.

17

18

19

20 Popart in Amerika opkomst begin jaren zestig
voorstelling en uitvoering voelt afstandelijk ………..Alles is bereikbaar, veel betaalbaar, maar tevens toont zich het inhoudsloze, weinig laat nog iets zien van het individu niet maatschappij kritisch door de mogelijkheden die ontwikkelingen bieden voor de toekomst

21 Jasper Johns - Three flags - 1958

22 Andy warhol Reclameontwerper Schilder Beeldhouwer Schrijver
Oprichter popgroep Filmer Noemde zijn atelier een fabriek om de onpersoonlijkheid van het vervaardigen en de mogelijkheid tot massaproductie te benadrukken

23

24 Stop

25

26

27 Bloemen

28 Docu. over tentoonstelling SM 2008, 18 min.
kunstuur pop art Docu. over tentoonstelling SM 2008, 18 min.

29

30 Roy Lichtenstein

31 Blam

32 James Rosenquist – president elect – 1960-61
228 x 366 cm

33 World’ s fair mural – 1964 240 x 240 cm

34

35 Claes Oldenburg – floor burger - 1962

36

37

38

39

40

41

42

43 “gebeuren er nou meer dingen in de 60er jaren omdat men langer wakker is -vanwege de hoeveelheid amfetamine die mensen gebruiken- of beginnen mensen dit te gebruiken omdat er zoveel te doen is en ze dus wakker willen blijven.” “ Iedereen zo wakker te zien deed me denken dat ‘slaap’ iets absoluuts (obsolete) is en dat snel een film over een slapend persoon moest maken.” dennis hoper audition

44

45


Download ppt "KUNST EN MASSAMEDIA POP ART."

Verwante presentaties


Ads door Google