De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning."— Transcript van de presentatie:

1 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Gellof Kanselaar Sabrina Carlier

2 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning CSCL: Computer-Supported Collaborative Learning Online leeromgeving die de studenten in staat stelt om samen te werken en te discussiëren VCRI: Virtual Collaborative Learning  Communicatie  Forum  Chat tool Shared word processorDiagrammer List of available sources Chat tool

3 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Moeilijkheden bij het gebruik:  Communicatie verloopt moeizaam  Een kritische en tegelijk constructieve discussie ontbreekt  Media richness theory : According to the media richness model, media choices are connected to the information richness of the communication objective. Specifically, factors of richness are the capacity of the medium for immediate feedback, the number of cues and senses involved, personalization and language variety. The media richness theory suggests that organizational effectiveness depends on the fit between the information-processing capacity of structural design choices and organizational information-processing requirements (Daft & Lengel, 1986; Kelleher, 2001). According to this model, these requirements can be characterized by uncertainty and equivocality. Daft and Lengel (1986) define uncertainty as the difference between the amount of information necessary to complete the task and the amount of information already possessed by the organization.

4 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Oplossing: visualisatie van de participatie.  Kwantitatief vs kwalitatief  Participatie visualiseren om interactie te bevorderen

5 Master in de Meertalige Professionele Communicatie

6 Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Shared Space:  Een tool dat visualiseert of studenten akkoord of niet akkoord gaan.  Geïntegreerd in het chat-gedeelte − Indeling in topics (meestal 1min per topic) − Analyse: discussie of akkoord − Discussie: indeling naar links − Akkoord: indeling naar rechts

7 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning

8 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Studie  117 studenten uit secundair onderwijs  Groepstaak  Studenten met SS, controlegroep zonder SS  Posttesting  Vragenlijst over perceptie

9 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Resultaten:  Hogere media richness  Studenten kunnen betekenis beter onderscheiden door de visualisatie  Verschillende visies en standpunten kunnen beter onderscheiden worden  Studenten krijgen meer feedback en kunnen zo aangespoord worden om productiever te zijn

10 Master in de Meertalige Professionele Communicatie  Janssen: ervaring in CSCL  Extra artikelen:  Influence of group member familiarity on online collaborative learning  De invloed van sekse en groepssamenstelling tijdens computer-ondersteund samenwerkend leren

11 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Influence of group member familiarity on online collaborative learning  Invloed!  Meer kritische + constructieve discussies  Hogere positieve percepties  Minder taakgerelateerde vragen Communicatie en collaboratie verloopt efficiënter en sneller Maar taak zelf Niet efficiënter !

12 Master in de Meertalige Professionele Communicatie De invloed van sekse en samenstelling tijdens computer-ondersteunend samenwerkend leren  Onderzoek naar de effecten van sekse en groepssamenstelling tijdens CSCL − Vrouwen participeerden meer tijdens de online samenwerking. − Mannen gebruikten assertievere taal, vrouwen gebruikten vaker argumenten tijdens de online discussies. − Vrouwen meer tijd besteden aan het bewaren en aangeven van wederzijds begrip − Oordeel over samenwerking =

13 Master in de Meertalige Professionele Communicatie  Discussie:  Wat vinden jullie van de resultaten van de bijkomende artikelen?  Kennen jullie anderen programma’s?  Hebben jullie zelf ervaring met CSCL?  Wat vinden jullie zelf de voordelen en nadelen van CSCL?


Download ppt "Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning."

Verwante presentaties


Ads door Google