De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-mail recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality.

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-mail recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality."— Transcript van de presentatie:

1 recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality

2 Problemen Stijgend gebruik Computer-Mediated Communication (CMC) vb. Sociale context ontbreekt Boodschap ambigu → stijgende onzekerheid

3 Opdracht respondenten experiment Persoonlijkheidsprofiel respondenten  Emotionele stabiliteit  Extrovertheid Lezen van twee korte mails (controlegroep vs experimentele groep)  HOOFDLETTERS  Emoticon’s Nadien peilen naar perceptie zender

4 Resultaten experiment Gebruik hoofdletters: beïnvloedt waarneming Gebruik smiley’s: positief effect op waarneming Emotionele stabiliteit & extrovertheid: gemengd effect op waarneming

5 Verklaring resultaten Graad van onzekerheid  Enkel hoofdletters + geen emoticon = ambiguïteit Positieve en negatieve connotaties

6 Belang onderzoek Invloed van non-verbale aanwijzingen niet onderschatten Zelfde boodschap & zelfde aanwijzingen ↓ Leidt tot verschillende interpretaties Informatie voor managers

7 Kritiek tekst Oude bronnen voor een snel evoluerende sector Waarom hoofdletters en emoticon’s?

8 Vergelijking teksten The Impact of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication Doel: Het potentieel effect van emoticon’s nagaan, in de veronderstelling dat deze online dezelfde functie vervullen als non-verbale communicatie offline

9 Opdracht respondenten Vertrouwdheid met emoticon’s Experimentele groep  met typografische symbolen, ,en ;-) Controle groep Vragenlijst

10 Resultaten Weinig impact op interpretatie De tekst domineert Aanwezigheid negatief element (tekst of symbool) ↓ boodschap negatiever

11 Besluit Zelfde methode, andere conclusie Wordt de impact van non-verbale aanwijzingen nu onderschat of niet?


Download ppt "E-mail recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality."

Verwante presentaties


Ads door Google